HELLO SUMMER  یک وسیصدی !

امروز یکشنبه اولین روز تابستان بود . به  قول شاعر در بهترین حالت در گرم ترین  ۳ ماهه  سالیم ! تابستان همیشه  برای بازار روزهای خاصی بوده است و امروز اغاز تاریخی را در تابستان  داشتیم و البته  همین که یک میلیون و سیصد را  لمس کردیم  اتفاق مهمی بود  . یک نکته در مورد  وضعیت  بازار بگوییم  . امروز عرضه ها  کم نبود ولی فرض کنید اصلا  فردا  بازار به مرز تعادل و عرضه های شدید  تری برسد !
به نظر اتفاق عجیبی نیست  این  طبیعی است  که لب مرز اعداد  رند  که  برخی چارتیست ها  میگذارند  بازار با  چنین  چالش هایی مواجه  باشد این جمله  را برای چندمین  بار می نویسیم :  یک روز متعادل و یا حتی منفی و دو روز مثبت و خوب داشتن بهتر از رشد مداوم  و بی وقفه بازار است در رشد های به اصلاح هیجانی همه فکر زمان سقوط هستند و در رشدهای پلکانی همه به فکر پله های بعدی صعود … در حال حاضر با این  که  قیمت ها  رشد خوبی کرده است ولی فکر این که  بازار مثلا در حباب است  یا هر چیز دیگری به  ذهن کسی خطور نمی کند البته  انقدر فضای تورم و نرخ های عجیب در کشور رواج یافته  که اصلا کسی نمی تواند بگوید قیمت های بعضا  منطقی در سهام  حباب است  . انصافا این  روزها از قیمت  برخی اجناس ادم  شاخ در می آورد سهم یک دارایی مولد است و نرخ  گرفتن او  خیلی چیز عجیبی نیست …

ولی در هر صورت تابستان میرسد و یک  فصل خاص را اغاز میکنیم  فصلی آغاز می‌شود که از نظر خبرها یکی از خاص ترین فصول برای بازار است  … آغازی که شروعش بسیار پر جنب و جوش است و درست  شبیه خود این فصل !  به نظر خود تابستان هم  همینقدر شیطان و جذاب و به همین شلوغی خواهد بود. البته امیدواریم …

ما همیشه بیان کردیم که تابستان فصل پر خبر برای بازار است یعنی تا چشم بر هم میزنی اخبار مختلف از جلوی شما رد می شود به ‌خصوص تیر و مرداد و باز تاکید ما رو تیر است که شاید  بتوان گفت پر خبرترین برای بازار است شما ببینید همین هفته اول گزارش های ماهانه به بازار می رسدو ۱۰ روز اول بازار درگیر این گزارش هاست شاید کمی در ده روز دوم بازار استراحت کند  ولی کم و بیش درگیر مجامع شرکت‌ها خواهد بود و مهمتر از همه ده روز آخر تیر است  که دوره  طلایی برگزاری مجامع آغاز می‌شود و همزمان با ان کم کم گزارش های سه ماهه نیز راهی کدال می شود و مرداد داغ گزارش های ۳ ماهه رخ می دهد هنوز گزارش های میاندوره ای  تموم نشده ماهانه تیر از راه می‌رسد و خلاصه تا نیمه‌های مرداد بازار درگیر اخبار و رویدادهای جدیدی است از همین روست که می گوییم تابستان به خصوص نیمه اول تابستان فصل بسیار پر خبر و تاثیرگذار در روند بازار است از همین روزهای خاصی پیش روی ماست.

حالا به این تحولات کدالی بازی های دلاری و سیاسی و … را نیز اضافه کنید . فکر میکنم کم کم با ما هم نظر باشید که در داغ ترین ۳ ماهه سال خواهیم بود !

ولی در کل موج های تورمی نیز این داغی را احتمالا فزاینده خواهد کرد … آنچه روشن است در حال حاضر موجی که بازار را بالا می‌برند و موجب تحلیل گر بودن و سود حساب کردن و … نیست و بلکه موجی است که ناشی از ترس تورم انتظاری است که این طور بی محابا در پی تبدیل دارایی ها به دارایی غیراز پول نقد است .
تورمی که هر بار بعد از افزایش نرخ دلار آزاد شده مردم را با تجربه کرده است و این می تواند شرایط خاصی را برای بازار رقم بزند که اولین آن کاهش فشار فروش روی بازار است حتی شما ببنید سهام عدالتی ها نیز به این راحتی فروشنده سهم نشدند ! یعنی فرد به این نتیجه می رسد که امروز نگهداری پول نقد برای او غیراقتصادی است یا بهتر است این را در همان طوری پول داغ تعریف کنیم

بخواهیم دقیق ترتوضیح بدهیم باید گفت

تئوری پول داغ یعنی در شرایطی از جامعه که کسی پول نقد نگه نمیدارد همه دنبال این هستند که پول در دستان خود را تبدیل کنند … پول داغ همچون سنگ های داغ سنگک که می خواهی از پشت و وروی نان جدا کنی دستت را میسوزاند و کسی حاضر نیست آن را در دستش نگاه دارد همه در فکر تبدیل هستند. و تورم سایر کالاها انقدر عجیب و غیر منطقی شده که با اندک سرمایه ها فقط و فقط می شود سهام خرید . البته این هوشمندی و تدبیر دولت بود فکر کنید این پول سراغ هر بازاری میرفت ویرانی به باور می اورد …
بهترین خانه و مامن امن برای این پول ها همین بازار سرمایه است . بعدها مفصل تر در مورد این تئوری پول داغ صحبت خواهیم کرد فقط این را بدانید زمانی این موضوع خاتمه می یابد و دیگر تئوری پول داغ را نداریم که چشم انداز تورم انتظاری کاهش پیدا کند فعلا با توجه به این شرایط و این مختصات و تعیین و تغییر نرخ دلار چنین چیزی امکان پذیر نیست.

دیروز در مورد دلار صحبت شد اما وقت نشد به طور مفصل در مورد اثرات دقیق این موضوع بر وضعیت شرکت ها و بازار صحبت کنیم ببینید همانطور که عرض شد

دو نرخ دلار وجود دارد البته نرخ دلار که زیاد داریم اما دو نرخ برای بازار مهم است نرخ دلار آزاد و نرخ دلار نیما تا به امروز سعی شده اختلاف این دو عدد در کمترین شکل ممکن خود باشد اما به نظر دوباره این اختلاف افزایش یافته و نرخ نیما بیش از ۳ هزار تومان از نرخ دلار آزاد کمتر است.
طبق روندی که گذشته همیشه شاهد این بودیم که نرخ دلار نیما و آزاد در مقطعی که بازار آرام گرفت به هم نزدیک می‌شود اما عمدتاً شرایط اینطور بود که نرخ دلار به ثبات رسیده و نیما آهسته خود را بالا میکشد این اتفاق بسیار مهمی برای بازار است قرار باشد کپ ایجاد شده بین این دو پرشود دلار نیما احتمالاً در حوالی ۱۸ هزار تومان قرار خواهد گرفت و دلار آزاد نیز سعی می کند خود را همین حوالی حفظ کند به نظر نرخ ۱۸ برای نیمافصل جدیدی از تحولات در سودآوری شرکت‌ها را رقم می زند برای اینکه شما درک بهتری از این اقدام داشته باشید باید خدمت شما عرض شود نرخ میانگین دلار نیما در سال قبل حوالی ۱۱ هزار تومان بوده تصور کنید این عدد برای سال جدید به ۱۸ هزار تومان برسد و نکته مهم تر اینکه این نرخ نرخ پایه محصولات بورس کالا نیز خواهد بود و کم کم اثرات خود را در این شرایط نیز نشان می‌دهند.

و حرف آخر

بازار سرمایه به نظر تنها بازاری است که فعلاً جریان سودآوری شرکت ها از نرخ دلار عقب‌تر است ولی سایر بازار ها قیمت خود را با دلار آینده مچ می کنند به عنوان مثال بسیاری بر این عقیده اند که بازار ملک و مسکن دلار های ۲۵ هزاری را هم پیشخور کرده و جذابیتی ندارند … البته فرق این بازارها با بازار سرمایه این است در ان بازار ها کسی بلندگو دست نمیگیرد و شروع به حباب افکنی!! در رسانه ها نمیکند . حتی سعی میکند این قیمت ها را به هر شکلی شده توجیه نماید .
بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *