بازار نیم سوز !

قبل ترها که دوره های آموزشی برگزار می شد و جوان تر بودیم و حال و حوصله اموزش داشتیم ، ریسک های بازار را تقسیم بندی میکردیم و میگفتیم ریسک ها  سیستماتیک و است و غیر سیستماتیک ! از سیاست تا اقتصاد ، از جهانی تا فلزات ، از مس شیلی تا ارامکو عربستان ، از ریسک صنعت تا  شرایط شرکت ، از مدیریت  تا  صورت های مالی همه  را بحث میکردیم .
امروز باید  به کرسی های اموزشی ریسک جدیدو بزرگی را اضافه کنیم  به نام  ریسک  سیستم بازار !

ابتدای سال بود که در یکی از گزارش های بازار نوشتیم  :

هر روز پیغام ها و پیام های متعدد از سهامداران  کارگزاران و سایر ارکان  بازار داریم واز ما میخواهند تا صدای اعتراض انها  را  به گوش مسئولان برسانیم که سیستم معاملات  غیرقابل تحمل شده است   البته این را هم  بگوییم  بارها  با توضیحات از سمت عزیزان بورس  مواجه  شدیم و انها هم  معذوریت ها و محدودیت هایی دارند ولی اصلا  با این موارد سهامدار کاری ندارد  او اصل را بر این میگذارد که کارمزد پرداخت میکند  برای گرفتن  بهترین  خدمات و این  چیزی است که به دست نیامده و تازه  اتفاق دیگری در حال  رخ دادن است در یک  خانه ۷۰ متری که همین حالا  ۱۲ نفر سکونت دارند قرار است  ۲۰ نفر دیگر هم  دعوت  شوند !!
مثلا  قرار است ما امسال «درخانه باز و مهمان نواز »  اقتصاد ایران شویم و سفره  پهنی داشته  باشیم  با حضور این  شرکت های جدید  قطعا  دوباره  صف رفتن و قطعی و این مشکلات درست می شود … ببخشید واضح تر نمی شود مثال زد … تصور کنید  صبح  ۳۲ نفر میخواهند  از سرویس و حمام و یخچال و گاز و … استفاده کنند … قطعا  عده ای خود را خراب میکنند و  هزار مشکل دیگر برای همین مهمان های تازه وارد و حاضرین  قبلی به وجود می اید ! نمیدانیم چه بگوییم  امیدواریم  سریعتر  فکری به حال این موضوع  شود

از فروردین تا امروز چه کردیم ؟

در راستای رفع این مشکل چه گام هایی برداشتیم ؟این حق سهامدار است  بداند وضعیت  چگونه است و چه تلاش هایی برای رفع این موضوع انجام شده  . به واقع سیستم معاملات هر روز وحشتناک ترو خود  به عنوان  ریسک  بزرگتری برای بازار به  شمار می رود دقت کنید  عزیزان  ما  به این موضوع به هیچ وجه اعتقاد نداریم اما هستند  بسیاری از کسانی که  بر این عقیده اند این موضوع عمدی است . وقتی اجازه میدهید  فضا مبهم  باشد هر نتیجه گیری از ان حاصل می شود به نظر این موضوع و مشکل کوچک نگاه شده و هر روز که میگذرد  عواقب ان  بزرگتر و بیشتر می شود  .
بارها  پیشنهاد  کردیم  هم  با  سهامداران با  صداقت صحبت کنید و هم  تا  رسیدن به مرحله  سیستم جدید  می شود  مسکن های موقتی زد  به ترفند های خاص  کار ببرید  . یعنی چه مثلا  اگر فکر میکنید  بازار ۲ روز تعطیل باشد  بعد  سیستم ها  برای ۲ الی ۳ ماه  بدون مشکل خواهند  بود  به نظر بازار این پذیرش را دارد که این موضوع  را  قبول کند و کار عجیبی نیست باور کنید پذیرش ریسک  سیستم ها بسیار زیاد شده و ادامه این مسیر امکان پذیر نیست …

اما امروز دارایکم  باز شد ..

یکی دیگر از بحث های امروز ما همین  است  … هیچ وقت روزی که بسیاری از دوستان و غریبه ها برای یک  اظهار نظر ساده ما را مورد  شماتت و هزار حرف قرار دادند  از یاد نمی بریم البته  انها را که کمی زبان تند و تیزتر داشتند و مثل اب خوردن  تهمت زدند را هیچ وقت از یاد نمیبریم .  این که در کانال توصیه  به خرید دارایکم کرده بودیم و آن مقطع نوشتیم  نه درخواست و سفارش از جایی بوده و نه خدای نکرده حس ترس از کسی ! عزیزان  در سازمان بورس و فرابورس هم تا دلتان بخواهد برای ما چاله کنده اند !  … اما این موضوع را باید میگفتیم چون احساس میکنیم این به سود همه ماست !
انصافا در آن مقطع  انچه فکر میکردیم درست است را نوشتیم و توصیه هیچ کسی هم نبود و فکر میکردیم  به نفع همه ماست .
اما افرادی  با کوته فکری خود دستی که از سوی دولت  به هر دلیل دراز شده  بود  پس زده و مردم  را ترغیب میکردند در بازی دولت  گرفتار نشوید ! امروز صندوق دارا یکم با  بازدهی بیش از ۱۰۰% باز شد . این  البته لطف دولت در حق هیچ کسی نبوده این  بازی برد  بردی بوده که برخی نخواستند  آن  را درک کنند . بارها نوشتیم این  توسعه  زمین  بازی خود  بازار است  .
باید مردم  را  برای خرید  این ابزار تشویق کنیم این دریچه یکی از بهترین دریچه های ورود غیر مستقیم مردم به بازار است که می توانند در تمرین حضور اصولی وسودمند  مردم در  بازار سرمایه حاضر باشند ۲ چیز در ذهن ما بود در ان مقطع و حتی حالا  معتقدیم

۱-  واکسینه شدن بازار سرمایه و اهمیت گرفتن آن به نوعی با افزایش فعالان آن بیشتر می شود .

وقتی جامعه بزرگتری باشیم قدرت قوی تری هم داریم سیاسیون نمی‌توانند سر بازار را بریده ورفتار غیر حرفه‌ای و غیر اقتصادی و سیاسی با آن داشته باشند. فکر میکنید چرا انقدر رسانه ها از بازار سرمایه واهمه دارندچرا معاندین برطبل ریزش بورس می کوبند ! چون از بزرگ شدن بازار میترسند !

۲- مسیر جدیدی را  به مردم  یاد میدهیم  به نام صندوق ها و یا ای تی اف !

انها می فهمند حتما لازم نیست سهم  بخرند شاید  صندوق و ای تی اف حتی بازدهی بهتری داشته  باشد . یک لحظه چشمان خود را ببندید و به این فکر کنید که این افراد  مشارکت کننده  ناگهان  سود ۱۰۰% را در عرض چند ماه  لمس میکنند !!  ای تی اف های فعلی ‏دولت می‌تواند شبیه همان نخ اول سیگار عرضه های اولیه باشد که احتمالا بخشی از این افراد را  با قدرت بیشتر در بازار درگیر خواهند شد .پس وظیفه همه ما توسعه کسب و کار و توسعه فعالیت حوزه خودمان است و چه خوب که این موضوع با صندوق های کم ریسک دولت و داراییهای نسبتاً ارزنده آن آغاز شده است .
هنوز هم میگوییم نه به خاطر دولت بلکه به خاطر خودمان و آشنایی مردم هم شده باید آنها  را به این سمت تشویق کنیم …
این توسعه زمین بازی و رونق بخشیدن به کسب کار خود ماست ….

بگذریم …

امروز حرف زیادداشتیم میخواستیم مفصل در مورد  بازار و رشد اخیرو شرایط پیش رو  افق ها صحبت کنیم ولی نشد و میماند  برای فردا ولی در هر صورت  بازی بازار فردا نیز ادامه خواهد داشت و این عطش پول روز به  روز بیشتر می شود البته  باید  حواسها جمع  باشد که  فاصله  قیمت و بازدهی انتظاری و شرایط سود آوری شرکت ها خیلی از هم  زیاد نشود وگرنه اوضاع  جالبی را نخواهد داشت  ولی فعلا  وضعیت و شرایط خوب است و مثبت می  توان  به  بازار امیدواری بیشتری داشت  تازه  گزارش ها هم  رسیده و وضعیت خوبی را نشان میدهد اخبار هم که مثبت است  .
بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *