مقاله ای جالب  از دالیا داسا کیه، در واشنگتن پست
ایشون هم از کسانی است که در حوزه علوم سیاسی بیشتر عملگراست، این احتمال رو بررسی میکنه که آیا اسرائیل در خرابکاری های چند وقت اخیر ایران نقش داشته؟
نویسنده مقاله تو چهار تا محور خلاصه میکنه این موضوع رو:
۱. سیاستمدارای اسرائیلی فکر میکنن ایران ضعیف شده! حالا اینکه ایران ماهواره سفیر رو علیرغم همه فشارها تونست بصورت موفقیت آمیز پرتاب کنه و پیشرفت های موشکیه اخیر نشون میده که این برداشت اسرائیلی ها زیاد هم مطابق با واقعیت نداره کاری نداریم(این ها صحبت خود نویسنده است)
۲.دکترین اختاپوس اسرائیل: کاشف به عمل اومده که انفجار نظنز کار موشا کوهنه رئیس موساده، این هم بخاطر استراتژیه جدید اسرائیله که پایه گذار این دکترین، نفتالی بنته! میگه بجای اینکه با پروکسی های ایران بجنگیم با خودش میجنگیم…دیگه از جنگ سایه ها به اصطلاح به جنگ تو روز روشن تغییر استراتژی دادن.
۳.سابقه اسرائیل در هدفگیریه سایت های اتمیه کشورهای دیگه: قبلا هم اسرائیل سایت های اتمیه کشورهای سوریه و عراق رو هدف قرار داده بود که مهمترینش اوزیراک عراق بود. اما اینجا یه موضوع جالب هم هست…آقای مالفرید برات دانشمند علوم سیاسی اخیرا در کتابی بر اساس یافته های آرشیوی عراق متوجه شدن که موشک باران اوزیراک بر اساس یافته های امنیتیه دولت عراق نشون میده که تنها باعث شده که برنامه اتمیه عراق بطور مخفیانه با قدرت و بودجه بیشتری ادامه پیدا کنه که حتی باعث پیش آمد دو جنگ هم بوسیله این کشور شده…بنابراین دیپلماسی قطعا بهتر از ابزار مداخله های پارتیزانی و نظامی است.
۴. دولت ترامپ اصلا علاقه ای به مهار اسرائیل نداره: سابقا در دولت اوباما و حتی جرج بوش پسر روسای جمهور خطوط قرمز روشنی برای اسرائیل ترسیم میکردند که به این شکل عمل کند و یا به اون شکل عمل نکنه…در صورتی که بنظر میرسه دولت ترامپ نه تنها اسرائیل رو مهار نمیکنه بلکه به لطف مقاله نیویورک تایمز ما میدونیم که در چنتا از این خرابکاری ها با اسرائیل همکاریه تاکتیکی هم داشته.
بازار هوش سیاه
#مقاله  #ایران  #ترامپ

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *