گزارش بازار یک روز تاریخی
فتح ۲ میلیون ؛ فتح دژ بدبین ها !

سال ۸۹ بود هنوز تب تحولات سیاسی سرد نشده بود هنوز تن بازار داغ بود و هنوز همه جا صحبت از اتفاقات و رخداد های سیاسی بود ، هنوز در لابلای خبرها به جای خبرهای اقتصادی چشم و گوش در خبرهای سیاسی داشتیم … شاخص اوایل سال ۱۲هزار بود و پیش خود میگفتیم خدایاا می شود اخر سال نمره ما و شاخص ۲۰ باشد ؟! یادش بخیر با ۲۳ ۲۴ هزار تمام کرد ! سال ۹۰ سال سختی بود تقریبا برایند کل سال ۲ هزار واحد رشد شاخص هم نبود !

عزیزان به عدد دقت کنید کل سال ۲ هزار هم کاسب نبودیم خیلی هم دور نیست ها ! زمان شاه را نمیگوییم که بروید در خاطرات جوانی گم شوید همین ۸ ۹ سال پیش است . سال ۹۱ بهتر شدیم تقریبا همین دوره ای که شما امروز تجربه میکنید کمی با شتاب کمتر از مرداد ۹۱ با شاخص ۲۵ هزار آغاز کردیم و با زمزمه های امدن روحانی و مذاکرات و …

در حوالی آذر و دی ۹۲ هم ۹۰ هزاری شدیم و با هزار اتفاق تلخ شاخص جوانمرگ شد و به ۱۰۰ هزار نرسید ! چه آرزوهایی که در ان روزها خاک شد ! ولی خواستم بدانید که کل عمر ۲ سال پیر شدن ما در بورس برابر یک روز این روزهاست !

شاید باور نکنید ولی میگوییم که تازه وارد ها بدانند ۴ سال در همین دولت عزیز طول کشید تا شاخص به نقطه قبلی برگردد ! ۴ سال از تمام عمر ما ! تا شاخص از ۹۰ هزار که افت کرده بود به ۹۰ هزار برگردد ! آن روزها و ان سال ها مدینه فاضله دولت کنترل تورم و رشد نرخ سود و سیاست انقباضی بود

گاهی اوقات از سود کردن های سریع و خاص میترسم ولی با خود این امار را مرور میکنم و میگوییم ۴ سال از عمر ما پای این بازار رفت تا ما چه بدست بیاوریم ؟! تازه برگردیم سر نقطه ای که ۴ سال قبل بودیم و امروز کجا قرار داریم . امروز برای بازار این اعداد خاطره است .خاطره بازی را دوست داریم و البته دنیایی که امروز پیش روی بازار باز شده یک دنیای جدید است انگار آلیس در سرزمین عجایب است و پیش بینی و تحلیل ان سخت و دشوار … بگذریم …

امروز یک روز تاریخی برای بازار بود

سربازان خریدار به دژ محکم ۲ میلیونی در بازار حمله کردند و انصافا اگر سیستم درست و حسابی کار میکرد همان ابتدا همه چیز تمام میشد اما انقدر صغری برو کبری بیا چیدند تا کمی فتح ۲ میلیونی در حالت اسلوموشن انجام شد ولی وقتی این اتفاق رخ داد موج تقاضا انگار کمی بیشتر شده و جشن پایکوبی در بازار قوی تر و بیشتر پیش رفت تا این که ناگهان آن جایی که همه مشغول جشن و پایکوبی بودند فرو ریخت و دوباره شدت عرضه هادر بازار بالا گرفت .

البته این طبیعی است که این فشار فروش را در این قیمت ها داشته باشیم ولی به نظر میرسد مسیری که این بار بعد از۲ میلیونی تا اهداف بعدی در پیش داریم مسیر پر پیچ و خم تری است که امروز مفصل تر در مورد ان صحبت میکنیم ولی در هر صورت فتح ۲ میلیون فتح یک عدد نیست فتح یک سری ارزش و پایبندی و استراتژی هاست فتح ۲ میلیون شکست بدبین ها و حبابیونی است که البته باید گفت ابعاد موج جدید بازار را نشناخته و خواستند با همان علم و ابزار قبلی بازار را تحلیل کنند و بازار سرمایه و جریان پول هم چنان سیلی محکمی به گوش این عزیزان زد که تا مدت ها درس این موضوع در ذهن همه خواهد ماند.

ولی به هر حال بازار امروز نشان داد ۲ میلیون با این که عدد رویایی بوده ولی هنوز زیر پای خریداران سفت نشده و گام ها لرزان است . هنوز لشکر فروشندگان در بازار ناامید نشده و بازهم می زنند و می تازند !

ولی به نظر باید در گام ها منطقی و درست حرکت کرد … یک دوره موج شناسی را باید در بازار سپری کنیم تا ببنیم واقعا چه میگذرد نه امواج الیوت و این خطو نقاشی ها خیر منظور موج خریداران و فروشندگان و موج جریان پول است!

به موج های بازار باید دقت کرد

،موج پسا ۲ میلیون موج خاصی برای بازار است جنس آن به نظر کمی متفاوت است احساس می‌کنیم آن شرایط قبل را ندارد یا به عبارت دیگر به هیجان زدگی قبل نیست شاید طول موج آن خیلی بلند نباشد شاید هم باشد نمی‌دانیم ولی موج مرموزی است در شرایط ثبات ارزی طول موج نمی تواند آن قدر بلند باشد و باید با خبر های بنیادی همراه شود از همین روست که توصیه های روزهای قبل را بار دیگر باید تکرار کرد که از فضای فعلی که یک برگشت پس از اصلاح است و به نظر این فضا نیز موقتی است استفاده کرده و شروع به تبدیل و تغییر ترکیب پرتفوی خود به سمت بهینه پیش برویم یعنی خیال نکنید که بازار همیشه به همان مدل قبلی پیش می رود.

ببینید شما امروز دو ابزار مهم در اختیار دارید شاید از دید شما هنوز گزارش ها مهم نباشد ولی به نظر هر چه جلوتر می‌رویم این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این دو ابزار یکی گزارش‌های میان‌دوره‌ای و دوره سه ماه اخیر و دیگری گزارش های تیر ماه است از همین رو با در نظر گرفتن این دو گزارش و مبنای قیمت گذاری و شرایط خاص به سمت ارزش گذاری سهم ها رفته و آنها را یکی یکی از این نظر بررسی و به نوعی پالایش کنید.

قطعا اگر قرار باشد فضای بازار حتی به شکل هیجانی صعودی بماند باز هم سهم هایی که از نظر بنیه مالی و سود آوری و دارایی شرایط بهترین دارند پیشرو خواهند بود و در اصلاحات احتمالی نیز تجربه اخیر نشان داد سقوط کمتری می کنند از همین رو معتقدیم و توصیه داریم خوشبینی مفرط را کنار گذاشته وبا دیده واقع‌بینانه و تحلیلی به گزارش ها و سهم ها پرداخته و آنها را بررسی نمایید.

اصلاح را از خود دور نبینید

دقیقا در موج اخیر اصلاح ، کسانی بیشترین ضرر و زیان را داشتند که فکر نمی‌کردند بازار اصلاح شود و ناگهان به نوعی غافلگیر شدند از همین روست که معتقدیم ضرر و زیان و اصلاح را از بازار دور نبینید و در هر لحظه خرید و فروش خود این شرایط را در نظر داشته باشید. به قیمت نگاه کنید قیمت را در کنار جریان سود آوری و فروش این موارد بگذارید اگر فکر میکنید یک جای کار میلنگد به نظر بیشتر به فکر بررسی پرتفوی باشید .

و اما بازار و یک اتفاق خاص …

این روزها عرضه اولیه شاروم قرار است به هر کد ۱۰ هزار تومان برسد ! مرز های تخصیص را جابجا میکنیم برای ۱۰ هزار تومان هر کد که برفرض ۵ برابر هم شود می شود ۴۰ هزار تومان سود ! که هزینه رفت و برگشت اسنپ خریدار هم شاید نباشد !!
بگذارید کمی به عقب برگردیم و واضح تر صحبت کنیم به خاطر دارید می‌گفتیم که عرضه های اولیه همان نخ اول سیگار است که دست تازه واردان بازار میدهیم و امروز شاهدیم که از ۵ میلیون نفر عرضه اولیه حداقل ۲۰ درصد در بازار فعال روزانه هستند.

این خاصیت این سیگار لعنتی است که رهایت نمی کند متاسفانه و شوربختانه از قدیم سیگار می کشیدیم مادر عزیز تر از جانم برای اینکه این عادت ناپسند را از ما دور کند توصیه می‌کرد پسرجان به جای سیگار آجیل و پسته و بادام و این موارد را بخور و همیشه پاکتی از این آجیل را کنار ما می گذاشت بعد از مدتی مشکل دوتاشد علاقه و ادامه مصرف سیگار همزمان با مصرف انواع آجیل یعنی سیگار که ترک نشد هیچ آجیل هم به آن اضافه شد که جلوتر رفتیم دوستان دیگر سیگار الکترونیکی را توصیه می کردند.

باز خدا رو شکر خیلی اعتیاد به آن به وجود نیامد اما به هر حال آن هم یک معضل بود که هم سیگار الکترونیکی را می کشیدیم هم آجیل می خوردیم و هم وقتی هوس می کردیم گفتیم هیچ چیز اصل موضوع نمی شود.

پیشنهادات فعلی شبیه همین است همه می‌دانیم این طرز عرضه اولیه اشتباه است درست مثل عادت زشت و ناپسند سیگار کشیدن اما مسیرها و جایگزین هایی که معرفی می‌کنیم هر یک ایرادات خاص خود را دارد و به نوعی ما را از آن هدفی که دارد دور می کند

شاید منطقی ترین راهی که به ذهن ما می رسد این باشد که صندوق عرضه اولیه را کلید بزنیم و حداقل ۲۰ میلیون نفر تارگت جذب اولیه داشته باشیم سرمایه می‌تواند ۱۰ هزار میلیارد یا ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد و برای عرضه های اولیه نسبت تعیین کنیم.

به عنوان مثال

عرضه اولیه که عرضه آن کمتر از نمیدانیم مقداری باشد به سمت این صندوق ها گرایش پیدا کنند و البته این باعث خواهد شد شرکت هایی که قصد سهامدار کردن مردم در سیستم خود را دارند ، حاضر به عرضه بیشتر سهام شوند یکی از راه‌ها است که البته ما همه جوره در همه موارد آشتی کردن مردم با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را توصیه می‌کنیم و پیشنهاد دادیم

بتا سهم

#عرضه_اولیه   #بازار   #اصلاح

گزارش گزارش گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *