بندبازی در ارتفاع دو میلیون

امروز یکی از ان روزهای خاص و حساس بازار بود اگر بازار می ریخت ان هم در این نقاط حمایت خاص ، بازار حسابی میترسید و کمی مردد می شد ولی جریان پول با وجود خرابی در سیستم ها و اتفاقات خاصی که شاهدیم توانست از دل این روز خاص و حساس تا حدودی سربلند بیرون بیاید و امروز که به نوعی زهر فروش می توانست همه چی را برهم بریزد در یک شیب ملایم منطقی از منفی اغاز کرد و رفته رفته بهتر شد و اتفاقاً حجم خوبی هم در بازار جابجا شد امروز ارزش معاملات خرد ۲۸۵۸۰ میلیارد تومان بود که دومین رکورد در بازار سرمایه محسوب می شود.

برخلاف این که برخی بازار امروز را بازار منفی می دیدند معتقدیم بازار خوبی بود و فضای خوبی داشت و شرایط هم جالب بود همین که زهر فروش طی این چند روز گرفته شده و اکثر سهم ها اصلاح خوبی کردند اتفاق خوبی است .

البته هنوز معتقدیم برخی سهم ها جا برای یک افت ۱۰% دیگر را دارند ولی در کل احساس میکنیم این موجی که این روزها در بازار در جریان هست مثل قبل هدفمند و هوشمند نیست لشکر مورچه هایی است که البته قدرت جابجایی هر چیزی را دارند و در این شرایط تصمیم گیری بسیار سخت است .به خصوص در این روزها که بازار روی دور کند معامله می شود . شبیه کارتون فوتبالیست ها شدیم سوباسو یک هفته روی هوا و زمین میماند اینجا هم اردرها بین زمین و اسمان اسیر است .

قدیم تر ها

که هنوز علم کامپیوتر انقدر روتین و پیشرفته نشده بود هر وقت گیر می کردیم و نمیفهمیدیم سیستم چه مرگش است کنترل دیلیت هم جواب نمی داد سیستم را ری استارت می کردیم . طی روزهای گذشته در مورد بازار و موج پسا دو میلیون بارها صحبت کردیم بسیاری از عزیزان پرسیدند منظور چیست امروز کمی بیشتر توضیح میدهیم تا بهتر روشن شود و البته توضیحات بیشتر را به روزهای بعد موکول خواهیم کرد اما دقت کنید ببینید وقتی صحبت از ری استارت می کنیم تصور کنید شما هم همه چیز خود را در این بازار صفر کرده و دوباره وارد بازار شدید با علم قبلی و تجربه قبلی و شرایط جدید و قرار است دوباره کار کنید به نظر این یکی از چالش های خوب تحلیلی است .

به یکی از دوستان این را گفتیم میگفت این طور باشد هیچ سهمی را نمی شود خرید ولی باید دقت کرد و هر آنچه که از قبل شنیدیم رادر مورد موج قبل ازاین ۲ میلیون فراموش کنیم از تجربیات گذشته استفاده می کنیم اما مدل رشد به نظر مدل قدیم نیست شما به همین چندروز نگاه کنید متوجه می شوید که هم سرعت هم کیفیت هم شرایط سهم ها در صعود تغییر کرده و سرعت رشد کمتر شده البته هنوز زود است قضاوت کردن ولی احتمالاً سرعت رشد کمتری داریم .

اما به نظر از آن مهمتر مفروضاتی است که تا به امروز به عنوان مفروضات و دلایل رشد مطرح بود و امروز ممکن است مطرح نباشد

البته این را هم بگویم ممکن است همین روش کار کند اما تا به امروز اوضاع نشان داده که کمی متفاوت‌تر عمل می کند اگر تا به امروز فکر می‌کردید سهم زیر هزار تومانی در بازار وجود نخواهد داشت به نظر تفکر اشتباه است و یا اینکه هر سهمی در دارا و سارا باشد خوشبخت می شود و رشد ادامه دار و بی انتها را که دارد تفکر اشتباهی است اصلاً از دید تحلیلی از همان روز اول این تفکر که چون در دارایکم است رشد خواهد کرد تفکر اشتباهی بوده و هست اما بسیاری نخواستند این را بشنود و دولت هم از این موضوع حداکثر استفاده را کرد به نظر این تفکرات را دور بریزیم که تجدید ارزیابی دارایی ها حتماً قیمت سهم را طور دیگری رقم می زند و …

اما ابزار چیست

خودما هم امروز نمی‌توانیم دقیق بگویم ابزار این است و ان است ولی به نظر می‌رسد جریان سودآوری شرکت‌ها و جریان فروش می تواند شکل پایدارتری از ارزش گذاری باشد به نظر می رسد این نوع اتفاقات و رویدادهای که منجر به تغییرات در سود و فروش شود بیشتر مورد توجه بازار خواهد بود و البته بازهم تاکید میکنیم در مورد اکثر سهم های بازار نیز این تفکرات بزرگ و کوچک و دولتی و غیر دولتی بودن راکم رنگ کنید گاهی اوقات شما با شرایطی مواجه هستید که سهم خوب حتی بزرگ و یا سهم خوب با اندازه کوچک را پیدا می‌کنید و کار می کنید به نظر ارزندگی بالاتر از موارد دیگر است و این باید مورد توجه باشد از ارزندگی و رشد و اتفاقات اخیر می شود هزار مثال آورد مهم این است اسیر حاشیه های ذهنی مختلف نشد …

از ابزارهای کمکی هم در این راستا می‌توان استفاده کرد

نمودارها و علم تکنیکال یک علم است با آن مقابله نکنید از آن استفاده کنید به نظر می‌رسد می شود با نمودارها گزینه های خوبی برای سرمایه‌گذاری پیدا کرد و البته این را کنار سهم هایی باید گذاشت که اصلاح کردند سهم هایی که افت قیمتی داشتند و آنها را با این ابزار می شود بیشتر و بهتر تحلیل کرد روزهای بعد سعی می کنیم ابزارهای دیگر شرایط دیگر را بررسی و تجزیه و تحلیل کنیم …

و اما بخش دوم …

بخش دوم ما از آن جا آغاز می‌شود که اخیراً حاشیه‌ها بازار دوباره به شدت افزایش یافته است حاشیه‌ها که ای داد و فغان که چه نشست‌ه اید بورس گران است بورس حباب است بورس می‌ریزد و بحران ایجاد می‌کند ۱! نمی‌دانیم مشکلات مملکت هم حل شده بورس نقطه لاینحل اقتصاد کشور مانده ! جالب است که ایده هایی که عزیزان می دهند هم شنیدنی است می‌گویند برای اینکه اقتصاد ایران را نجات دهیم نرخ سود را بالا بیاوریم !!

به این ایده دقت کنید !

بالا بردن نرخ سود !! نرخ سود بالا بیاورید که چه شود ! ۴۰ سال مملکت را با این شیوه و نظرات اداره کردید نه تورم اصلاح شدن نه بیکاری ! ۴۰ سال این تفکرات غلط را به خورد اقتصاد کشور دادید چه به دست آوردیم ؟ تقریباً هیچ! پول مردم به بانک برود که دوباره بدهکاران بانکی از آن استفاده بیشتر کرده و به ریش سپرده گذاران بخندند !

یا آن یکی توصیه می‌کند بورس باید بریزد و کنترل شود تا تورم کنترل شود نمی دانیم واقعا چرا همین افراد فکر نمی‌کنند زمین خوردن بورس اثرات سنگین تری برای اقتصاد کشور دارد ! همی بورس بود که موج های تورمی را کنترل کرد بازار ارز را نجات داد ! اگر عاقل باشیم بازار سرمایه می‌تواند برای اقتصاد کشور مفید باشد.

بازار سرمایه و رونق فعلی آن دری است که رو به طرز فکر دولتی باز شده و اگر این در را ببندد شاید شانس آخر او بوده که بسته شده اگر نمی توانیم از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کنیم بی عرضگی ماست آن را گردن تحولات اخیر بازار نیاندازید امروز باید در بازار هزار صندوق سرمایه‌گذاری داشته باشیم هزار مدل و اپشن چرا صندوق پروژه و صندوق‌های متنوع دیگر و سهام پروژه در بازار به راه نمی‌افتد چرا اینقدر کند است ؟

نقدینگی با سرعت هزار کیلومتر حرکت می‌کنند و تحولات بازار با سرعت ۱۰ کیلومتر چرا کسی نمی گوید این جای کار ایراد دارد …

بله ما هم اعتقاد داریم قیمت برخی سهم ها هیجانی رشد غیرمنطقی داشته و قیمت برخی هم گران است اما هر روز حباب حباب نمی‌کنیم . با جو سازی بازار اصلاح نمی شود. باید پذیرفت در شرایط فعلی این بازار بهترین و آماده ترین شرایط ممکن را داشته و برای کمک به اقتصاد ایران شاید اخرین مدل باشد که باید درست و صحیح اجرا کنیم بازارسرمایه شانس آخر اقتصاد ایران است که از تحولات و تفکرات سنتی به سمت بهبود وضعیت سوق پیدا کند و مردم را در اقتصاد خرد مشارکت دهد وگرنه دوباره اسیر دور باطل در این بازی خواهیم بود

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *