گزارش بازارامروز یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹
عبور از گردنه ؟!

در کدام مسیر قدم میزنیم ؟! این شاید مهم ترین سوال این روزهاست ! از تحولات و اتفاقات و اصلاحات اخیر عبور کردیم ؟ ۲ میلیون را به عنوان یک سد محکم روانی پشت سرگذاشته ایم ؟! به نظر انچه تحولات فعلی بازار نشان میدهد این است که از اصلاح قیمتی عبور کردیم ولی چالش ها خبرهای متفاوتی را داریم موج پسا دو میلیون موج پر حادثه و پر خبری و پر تنشی برای بازار است و انصافا هوشیاری بیشتری را می طلبد …

امروز یکشنبه بازار کار خود را در حالی آغاز کرد که فضا برای روز چهارشنبه بسیار مثبت بود
امروز هم تا حدودی موج خرید چهارشنبه طوری با بازار همراه شد و بازار هم تا حدودی آن تردید و ترس نسبت به خبر های احتمالی را پشت سر گذاشته و با دل و جرأت بیشتری خرید می کرد البته فتح دژ ۲ میلیون و گذر از آن از نظر روحی و روانی تاثیر بسزایی در بازار داشت .بدون شک گذر از مرز روانی دو میلیون واحد تاثیر بسزایی در بازار گذاشته و بخشی از جو روانی تردید که در بازار وجود داشت را از بین برده است البته هنوز بسیاری از فعالان بازار نسبت به روند فعلی تردید دارند و حرکت اخیر دولت نیز در اعلام گشایش اقتصادی تردید آنهارا بیشتر کرده که احتمال کاهش دلار وجود دارد اما نشانه هایی که در بازار وجود دارد یعنی دلار نیما دلار صرافی و بخصوص جو مثبت بازار نشان میدهد از این نظر خیلی جای نگرانی عجیبی نیست .
بسیاری معتقدند عزش خرید فعلی و عدم واکنش جدی دلار و به خصوص از دید بچه های بازار صفوف خرید بازار نیز این موضوع را نشان می دهد موضوع موضوع عجیبی نخواهد بود. در واقعیت نیز به همین شکل است و تحول اقتصادی یک‌شبه و دستوری به وجود نمی‌آید البته تصمیمات این چنینی در بازار بی تاثیر نیست اما به نظر می‌رسد این موضوع بیشتر بار روانی و خبری دارد علایم و خبرها نیز این طور نشان می‌دهد که اتفاقاً بار روانی منفی برای بازار سرمایه نخواهد داشت که اگر این طور بود تا همین امروز اینطور جو مثبت در بازار حکمفرما نمی‌شد پول های هوشمند گوشه‌های تیزی دارند . اگر قرار بود آواری سر بازار خراب شود شاهگوش های اسمارت مانی زودتر فرار میکردند !!
یک نکته دیگر در بازار وجود دارد
برخی از تحولات سیاسی واهمه دارد و حتی پا را فراتر گذاشته و گشایش اخیر را گشایش سیاسی می داند پیش بینی مسائل سیاسی کار آسانی نیست مسایل سیاسی همچون کوه های یخ قطبی هستند که چند متر ان بیرون و چند ده متر ان داخل آب است و نمی شود آنها را ارزیابی کرد .
اما به نظر می رسد در چهره فعلی سیاست کشور توافق ضربتی و یا حتی مذاکره بسیار بعید است شاید این موضوع برای ماه های آتی و به خصوص بعد از انتخابات امریکا شکل جدی تری به خود بگیرد اما در شرایط فعلی موضوع خیلی مطرح نیست و یک نکته را نیز به خاطر داشته باشید بازار دلار بازار بسیار هوشمندی است و قطعاً شاخک های این بازار قبل از هر توافقی زودتر واکنش نشان خواهد داد این موضوع را گوشه ذهن خود میگذاریم ولی فعلا وزن اساسی نمی شود به آن داد !
اما حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که شرایط بازار قرار است با تحولات سیاسی به هم بریزد باید همه چیز را در یک موضوع خلاصه کرد و آن نرخ دلار است
قطعاً کاهش نرخ ارز شوک موقتی به بازار خواهد آورد اما در نظر بگیرید دو نکته وجود دارد ۱ این افت نرخ ارز تا کجا خواهد بود ۲ از آن طرف بازار چه از دست میدهدو به دست می آورد به نظر آنچه بازار به دست می‌آورد کاهش ریسک سیاسی و برچیده شدن تحریم ها و افزایش مقدار فروش در شرکت هاست و آنچه از دست می دهد تورم انتظاری و افت نرخ های موقتی است به نظر از گشایش های سیاسی اکثر بازارها باید نگران باشند ولی این را فراموش نکنید اگر قرار بر سقوط بازاری باشد بازار های رقیب قابلیت و پتانسیل افت بزرگ تر و بیشترو دردناک تری را دارند . این را شک نکنید که درد ریزش و افت و رکود بازارهای دیگر بیشتر از بازار سرمایه است .
دو نکته هم در مورد ساعت معاملات و سهام عدالت بیان کنیم
که به نظر دوابهام خاص پیشرو هستند البته در مورد گشایش اقتصادی پیش رو هم حرف هایی داشتیم که ترجیح می دهیم ابتدا این موضوع بیان شود و بعد صحبت کنیم ولی یک نکته را خدمت شما عرض کنیم با توجه به شرایط فعلی بورس و اقتصاد کشور احتمالاً گشایش هایی که دولت مدنظر دارد از مسیر بازار سرمایه می‌گذرد و این نقطه قوتی برای ماست …
نکته اول سهام عدالت به زودی دوباره در بازار نقش آفرین می شود در مورد سهام باید اذعان داشت که کارخوبه دولت در پرداخت وام روی این سهام اتفاق خوبی است و سوی دیگر می توان گفت که حتی اگر قیمت ها به واسطه عرضه زیاد افت کند بازار ساز و کار خرید را در دل خود دارد و در قیمت های اصلاح شده و قیمت های منطقی دارایی با ارزش را امان نمی دهد بهتر است به سهام عدالت توجه کنیم آن را در محاسبات خود لحاظ کنیم اما از آن قول عجیب و غریب و ترسناکی سازیم که بعدها خودمان از آن بترسیم اما باز هم می‌گویم باید آن را در ملاحظات و محاسبات چند روز آتی در نظر بگیریم .
موضوع آخر در مورد ساعت معاملات است خدا رو شکر امروز هسته مثل ساعت کار میکرد…
به نظر می رسد در مورد این موضوع اولویت بندی قبل از تحلیل نکته بسیار مهم است هیچ کس شک ندارد که زمانبندی ساعت معاملات تصمیم خوبی نیست ، اتفاق قشنگی نیست و کسی هم قبول ندارد این زمان بندی رخ دهد .اما در حال حاضر با یک جبر زمانی و به قول شاعر جبر جغرافیایی مواجه ایم هسته معاملات به واسطه هجوم شرایط خاص با کندی ها و خلل جدی مواجه شده و لازمه آن برطرف شدن این موضوع و به نوعی اولویت اول همه ما برطرف کردن این نیست که این ریسک خطرناک از سر بازار برداشته شود . پس با وجود اکثر مخالفت ها معتقدیم چاره ای جز تن دادن به این موضوع برای برطرف کردن ریسک بزرگتری به نام خرابی سیستم نداریم . البته تاکید میکنیم به شکل موقت …
منتهی در این بین و برای برطرف کردن ریسک بازار چند ریزه کاری باید مورد توجه قرار گیرد و مهمترین آن پرهیز از همان شائبه هایی است که ممکن است به وجود آید یک بار موضوع را بیان کرده به نظر بهترین حالت یا چرخشی کردن و یا تقسیم بندی چند نماد در چند وقت است شاید اطلاع رسانی روزانه سخت باشد اما شائبه سوق دادن هدفمند نقدینگی نیز از بین خواهد رفت فعلا در خبرها داشتیم معاملات شیفت دوم در بازار بورس (نه فرابورس) برای نمادِ گروه های زیر قطعی شده است: گروه فلزات اساسی، گروه پالایشگاه و گروه چند رشته ای که امیدواریم در یک برنامه مدون چرخش نسبی را نیز شاهد باشیم .
بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *