در سال ۲۰۱۸، سهم کشورهای عضو اوپک از فروش نفت را مشاهده میکنید، عربستان در بالای لیست با ۲۳۷ میلیارد دلار و عراق در رتبه دوم با ۹۱ میلیارد دلار….
علت این که تصمیم گرفتم یه این موضوعات رو با شما مرور کنم…بخاطر مقاله ای است که وال استریت جورنال در مورد عراق و راه درازی که در پیش داره منتشر کرده. در این مقاله اشاره شده که عراق با پشتوانه آمریکا در راه توسعه قدم برمیداره…

آمارها نشون میده مصرف برق خانوارهای عراقی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ سه برابر شده، ضریب نفوذ تلفن همراه از ۱.۱ میلیون نفر در ۲۰۱۷ به ۱۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده…مردم عراق بر اساس نظر سنجی های مختلف نشون دادن که میخوان از ایران فاصله بگیرن!!(همه اینها نقل از همون روزنامه است) من امیدوارم قدرنشناسیه این دوستان با قدرتمند شدن ایران جبران بشه!

قیمت سبد نفتی اوپک رو از ژوئن ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۰ مشاهده میکنید…

وقتی از سبد اوپک صحبت میکنیم منظورمون از مرغوب ترین نفت منطقه(موربان امارات و بونی لایت نیجریه) است تا ارزونترینش(اس سیدر لیبی و ایران)

نکته مهم بعدی جایگاه اوپکه

به این معنا که چقد از تولید جهانی گاز و نفت متعلق به کشورهای اوپک بوده همونطور که مشاهده میکنید از سال ۲۰۱۵ که نفت شیل رسما وارد چرخه تامین مالی شده اثرش رو در سهم تولید اوپک از نفت گذاشته و از ۲۰۱۶ به بعد با یه شیب کمی رو به کاهشه…اما گاز اینطور نیست…با توجه به اینکه ایران بزرگترین ذخایر گاز جهان رو داره…کاهش سرمایه گذاری در حوزه های گازی بعد از خروج هندی ها از فرزاد بی…باعث کاهش سهم تولید گاز اوپک شده.

محسن جلالی

#نفت      #بازار_جهانی

برای دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری و استفاده از سامانه آنلاین معاملات بورس و خرید و فروش سهام ، و همچنین ثبت نام در سامانه سجام ، به وبسایت www.kargozari.org مراجعه نمایید. با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید. کشورهای عضو اوپک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *