گزارش بازارامروزچهارشنبه ۲۲مرداد ۹۹
سریع و خشن !

امروز بازار در حالی که با خبرهای رسیده امیدوار شده بود ناگهان روی سریع و خشن خود را نشان داد و در یک چشم بهم زدن همه چیز از ۵% مثبت ها به زیر کشیده شد تا باردیگر جنگ برسر قله ۲ میلیون بالا بگیرد . این دست به دست شدن ها در این نقاط نشان میدهد کار سختی داریم و اگر به خاطر داشته باشید چند وقت پیش در مطلبی در مورد موج های بازار صحبت کردیم …

این یک بخش را باردیگر با دقت بخوانید تا در ادامه به بررسی بازار برسیم …
دقت کنید این متن برای روزهای گذشته است . برای نیمه های مرداد که بازار در گیرو دار مثبت و منفی ها بود …
این فرایند یک پیام بزرگ برای سهامداران دارد به سهامداران خاطر نشان می سازد که ما در بازار سرمایه کنار سود زیان داریم کنار خوشحالی ناراحتی داریم کنار سود و ثروت کاهش و افت سرمایه داریم و کنار خوشی هاناخوشی !
باید مرد خوشی و ناخوشی این بازار بود این بازار تماماً روز خوبی ندارد بازاری که تمامش روز خوب باشد بازار رو به فناست بازاری که میرا خواهد بود و دوام نخواهد داشت. بازاری موفق است که در دل خود این اصلاحات را به‌خوبی هضم کرده و از آن به عنوان یک فرصت استفاده کند به نظر هر چه که پیش می رویم در این سرد و گرم ها و به نوعی اصلاحات تجربه سهامداران هم بیشتر می‌شود اینکه این بازار می ارزد یا نمی ارزد ،گران است یا ارزان را فعلا کاری نداریم اما نکته مهم این است که تجربه این اصلاحات و رشد ها به کار ما می آید تجربه بسیار گرانبهایی است .
ما موج های فعلی را بر اساس دانش قبلی تجزیه و تحلیل می کردیم نهایت موجی که ما دیده بودیم همین شمال و دریای خزر و موج نیم متری بود ولی تو گویی این عزیزان تجربه موج سواری در پونتا دِ میتا مکزیک را دارند تجزیه و تحلیل این موج ها برای ما سخت بود البته همیشه اینجا خلیج مکزیک و موج‌های خروشان ندارد باید عین همین تجاربی که آموختیم یاد بگیریم که ممکن است بازار مدت طولانی تری هم موج هایش شبیه همین دریای خزرباشد .
بازار امروز در حرکات آن نشان داد که هنوز پروسه اصلاح تمام نشده و هنوز جریان های اصلاحی در بازار دست قوی تری را دارند .
البته امروز سهام عدالت هم یکی از چالش های بازار شده بود . واقعا گاهی اوقات چیزی جز یک حسرت و آه برای کشیدن وجود ندارد بارها عرض شد سهام عدالت باید مدیریت شود وگرنه به بازار اسیب می زند بیش از ۱۰ بار در گزارش های بازار بیان شد و امروز دوباره برخی رنجر وار سریع و خشن سهام عدالت فروخته و تن نحیف بازاری که دیروز حسابی مشت و مال داده شده بود و از هر طرف یکی توی صورت او زده بود و دیگری توی شکمش امروز هم زیر بار کتک رفت و دوباره منفی شد .
نمیدانیم چرا همیشه در بحران ها به فکر راه حل می افتیم . امروز هم عرض میکنیم وقتی که هنوز باراصلی فروش ۳۰% دوم نیامده ، باید سهام عدالت مدیریت شود و راهی برای فروش ان پیدا شود که به بازار اسیبی وارد نکندوگرنه بازهم همین آش و همین کاسه …
به نظر می رسد بازار فضای خوبی در اصلاح گرفته ببینید مرز کوچکی حتی باریک‌تر از مو بین اصلاح و ریزش وجود دارد . تفاوت زیادی وجود دارد جایی که اصلاح صورت می گیرد تا رشد بعدی شکل می گیرد با جایی که ما فکر میکنیم اصلاح است و تبدیل به ریزش می شود . رسیدن به تشخیص این نقاط دقیقاً نقطه‌ای است که کار در بازار را دشوار می سازد .
بازار امروز در چنین شرایطی بود تشخیص بین اصلاح و ریزش دشوار شده به نظر می‌رسد نشانه های کلان اقتصادی کشور نشان می دهد که ریزش آنچنانی که فکر می کنیم در کار نیست و حتی بسیاری از نمادها این ریزش و اصلاح را پشت سر گذاشتند یا در واقع نباید مسیر طی شده را دست کم گرفت بازار مسیر اصلاح را داشته خوب هم طی کرده برای برگشت نیاز به محرک های قوی تری دارند .
به آماری که به شما میدهیم دقت کنید تا متوجه شوید روزهای سختی داشتیم و اصلاح در دل این بازار زیر پوست ان شکل گرفته است …
مرداد فصل خوبی برای بازار نبوده ۲۲۹ سهم در این ماه بازدهی منفی داشته اند ، ۷۶ سهم بیشتر از ۲۰% نسبت به ماه قبل افت داشتند ، فقط در هفته اخیر ۱۹۴ سهم بیشتر از ۱۰% افت داشتند و این امار نشان میدهد اصلاح به شکل جدی در بازار اجرا شده
بسیاری بر این عقیده اند که در ۶ ماهه گذشته و بعد از ترور سردار سلیمانی بعد از هر اصلاح بازار یک رشد و پرش بزرگ و جدی را داشته است یعنی بازار اصلاح کرده در جا زده و بعد با یک محرک به سمت بالا حرکت کرده است این بار نیز بسیاری متصور هستند که بعد از اصلاح یک رشد دوباره در بازار خواهیم داشت .
ممکن است این موضوع کاملا درست و صحیح باشند و رشد پیش روی بازار نیز به دست آید اما معتقدیم موج پیشروی فعلی از موج های قبلی کوتاه تر است دلایل متفاوتی را می توان برای این موضوع ذکر کرد تحولات سیاسی پیش رو قیمت شرکتها شرایط بنیادی و غیره… اما نباید صرفاً مبنا را بر نشدن گذاشت بلکه می توان در این بین تحولاتی را هم نام برد که به جریان رشد کمک بیشتری کند ما بسیار امیدواریم که رشد های ماهانه و میان‌دوره‌ای طی دو ماه آتی یکی از این موارد باشد البته بازار چشم انداز را نگاه میکند و تحولات پیش رو به شدت در آن موثر است.
خاصیت فنر را همه می دانیم جمع می شود رها می شود بسیاری بر این عقیده اند که فنر بازار نه اینکه جمع شده باشد ولی کمی از این فشردگی خارج شده و آن خاصیت برگشت قوی را از دست داده است
از همین روست که ما معتقدیم برگشت بعدی بازار برگشت با قدرت نخواهد بود اما باید فکر کرد که چه عواملی می‌تواند به جمع شدن و فشرده تر شدن این فنر کمک کند . شاید کمی بگذرد گزارش ها و یا اصلاح قیمتی این اتفاق را رقم بزند ولی معتقدیم یک نکته در برگشت بازار موثر است باید هر طور شده اعتماد سرمایه ها را به بازار جلب کنیم این طرز فکر که بازار سرمایه تمام شده و دیگر تحول خاصی نداریم تفکر خوبی نیست و در این چند روز هر شده باید همه امکانات بسیج شوند نه این که پول پاشی به بازار صورت گیرد خیر شاید با یک خبر و یا یک اطلاعیه کدال نیز همه چیز قابل حل باشد …
اما از منظر تکنیکالی هم کمی نگاه کنیم .
بازار در مسیر اصلاح قرار گرفته روزهای قبل نوشتیم که خودرویی ها و پالایشی ها هنوز نیاز به اصلاح دارند خودرو کمتر پالایشی ها بیشترو به نظر بازار دقیقا در جایی حوالی ۱٫۹۲۰ و ۱٫۹۴۰ با این حمایت های جدی درگیر می شود و این نقاط اتفاقا نقاطی است که ارزندگی قیمت ها نیز میتواند کمک کند .
ولی توجه کنید سمت عرضه باید کنترل شود و دست تقاضا تقویت . پیشنهاد ما این است که در اولین گام فروش سهام عدالت به نحو دیگری یا متوقف یا جور دیگری پیش برود بازار در حال حاضر کشش این عرضه های سنگین را ندارد و عوامل دیگری هم می تواند برای جذاب کردن و جمع تر کردن این فنر به کمک بیایند .
حرف آخر …
بیایید یک مقایسه آماری کوتاه داشته باشیم بازار از ابتدای سال از شاخص حوالی ۵۰۰ هزار واحد شروع کرد و زد و رقصیدو رفت تا ۲۱ اردیبهشت به بیش از ۱ میلیون رسید و شروع به گربه رقصانی کرد که در ان مقطع سهام عدالت و برخی اتفاقات دیگر بلای جان بازار شده و فضا را تلخ کرد بازار حدود ۱۰ روز کاری درگیر بود و شاخص بیش از ۱۰% و بسیاری از سهم ها بیش از ۲۰ تا۲۵% اصلاح کردند .
بازار دوباره با حمایت ها و حرکات دلار رشد کرد و از ۱ میلیون رسید به ۲ میلیون کاری نداریم که شاخص با هزار داستان بیش از ۱۶ روز کاری مشغول بند بازی است ولی شرایط طوری است که اگر قرار بر اصلاح زمانی باشد باید همین روزها رخ دهد و اگر اصلاح بخواهد دقیق تر و یا درصدی رخ دهد چند روز بیشتر کار داریم . هر طور حساب میکنیم نهایت شنبه و یکشنبه بازار در تلاطم فروش باشد به نظر از روز دوشنبه و حتی اخر وقت یکشنبه ورق برمیگردد و شرایط طور دیگری خواهد بود .
البته امیدواریم این طور باشد … هر چند قرار باشد دوباره با ۳۰% سهام عدالت عرضه ها را سر بازار خراب کنیم وضعیت کمی بغرنج می شود …
ولی بازهم توجه کنید موج پسا ۲ میلیون با روزها و ماه های قبل فرق خواهد داشت …این موج را باید جور دیگری تحلیل کرد .
بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *