خوب است بدانیم که ….

۱) در بورس کالا ، کریستال ملامین ۱۶۰میلیون ريال هر تن معامله شد. سبد میلگرد حدود ۸۰میلیون ريال، پلی پروپیلن ۱۸۴-۱۸۹ میلیون ريال، اوره گرانول ۳۲٫۲میلیون ريال، الکیل بنزن ۱۹۶٫۵میلیون ريال.

۲) دلار آزاد ۲۲۴۰۰ – دلار حواله سنا ۱۸۷-۱۸۸ هزار ريال.

۳) پیشنویس طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با ۲ رای موافق (آمریکا و دومینیکن)، ۱۱ رای ممتنع و رای مخالف چین و روسیه، شکست خورد.

۴) پمپئو پس از رای گیری در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بیانیه ای منتشر کرد. وی در بخشی از بیانیه می گوید “شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عهده دارد. این شورا، امروز در حفظ این مأموریت بنیادی شکست خورد.”

۵) عمان و مصر از امارات، به دلیل توافق با اسرائیل حمایت کردند. داماد ترامپ می گوید “صلح بین عربستان سعودی و اسرائیل بزودی امری اجتناب ناپذیر است.”

۶) پس از ورود وزیر دفاع فرانسه به بیروت و هجمه های خبری علیه حزب الله حالا، سید حسن نصرالله می گوید “اگر انفجار بندر بیروت کار اسرائیل باشد، صهیونیست ها هزینه‌‎ای معادل انفجار پرداخت خواهند کرد”

۷) چهار کشتی که در مالکیت یونان است، محصول نفتی ایران را به ونزوئلا ارسال می کرد که توسط آمریکا توقیف و بار آن به هیوستون منتقل شد. ایران در سطح مقامات پایین آن را تکذیب کرده اما دادگستری آمریکا می گوید محموله، ایرانی است.

۸) آژانس انرژی اتمی با ایران وارد مذاکره شده تا ایران دسترسی هایی به این آژانس بدهد. رافائل گروسی می گوید “روند مذاکره با مقامات ایرانی آغاز شده و من امیدوار هستم که ما را به این (دسترسی) برساند.”

۹) شرکت نفتی رویال داچ شِل در فیلیپین از تعطیلی دائمی یکی از دو پالایشگاه این کشور به علت کاهش شدید سود این پالایشگاه درپی شیوع بیماری همه گیر کرونا خبر داد.

۱۰) نشست مجازی بررسی توافق تجاری فاز اول ایالات متحده و چین که برای آخر هفته برنامه ریزی شده بود بدون مشخص شدن زمان بندی جدید به تعویق افتاده است.

۱۱) برخی منابع می گویند چین خریدهای نفتی ایالات متحده را در آستانه بررسی توافق تجاری افزایش می دهد. شرکت های نفتی چینی به طور آزمایشی تانکرهایی را جهت حمل حداقل ۲۰ میلیون بشکه از نفت خام ایالات متحده در ماه آگوست و سپتامبر رزرو می کنند. ترامپ به این مساله اشاره کرده و ازین اتفاق خرسند است.

۱۲) مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده برای اولین بار از اواسط ماه مارس سال جاری به عددی پایین تر از یک میلیون رسید. پیشبنیی ها ۱٫۱۲میلیون نفر بود اما ۹۳۶هزار نفر محقق شد که آمار خوبی است.

۱۳) ترامپ می گوید “اگر در انتخابات رياست جمهورى پيروز شوم ، ماليات بر درامدهاى امسال را لغو ميكنم و معافيت صادر ميكنم.” (این مساله دقیقا برخلاف کاری است که بایدن می خواهد انجام دهد)

۱۴) تعداد حلقه چاه نفت آمریکا در این هفته ۴ حلقه دیگر کاهش و به ۱۷۲ رسید که کمترین رقم ۱۵ ساله است.

۱۵) برابر یورو در حال تقویت در مقابل دلار است. آرامش سیاسی در ناحیه اتحادیه اروپا، درگیری های آمریکا با چین و روسیه، عواملی است که باعث شده سرمایه ها به سمت یورو حرکت کند. روسیه در بالاترین سطح ذخائر ارزی خود قرار گرفته است.

۱۶) بانک مرکزی چین در ادامه اقدامات حمایتی خود، ۱۵۰ میلیارد یوآن (حدود ۲۱.۶ میلیارد دلار) به سیستم بانکی این کشور تزریق کرد.

۱۷) قیمت شمش Cis اندکی عقب نشست و ۴۰۰دلار معامله شد. قیمت شمش ایران نیز اندکی اصلاح کرد که دلیل آن تضعیف تقاضا در چین بوده است.

۱۸) قیمت گاز طبیعی پس از هفته ها کاهش، صعودی شده و هنری هاب ۸٫۲سنت در هر m3 معامله می شود. پیشتر گاز زیر ۶سنت بود.

۱۹) قرار است از سال ۱۴۰۰، دولت به مجلس بودجه ندهد بلکه یک کار مطالعاتی با مرکز پژوهش ها صورت میگیرد و همان مبنای بودجه خواهد بود.

۲۰) محسن خدابخش می گوید، درخواست فروش سهام توسط سهام عدالت تماما در درصدهای مثبت بوده است. وی می گوید ۶۰۰میلیارد تومان فروش انجام شده که ۵درصد ارزش معاملات بوده است. (مقایسه فروش سهام عدالت با ورود نقدینگی حقیقی، امری صحیح است و با ارزش معاملات، نسبت درستی ندارد)

۲۱) از میانه همین هفته، ۲۷ مرداد ماه، زمان بندی معاملات بازار تغییر می کند. پیش گشایش از ۸:۳۰ تا ۸:۴۵ خواهد بود و نهایتا معاملات تا ۱۵:۱۵ ادامه می یابد. بازار در دو تایم و دو گروه معامله خواهد شد.

۲۲) مدیرعامل فملی می گوید “برای سال جهش تولید برنامه تولید ۲۸۰ هزارتن کاتد را در نظر داریم. سال آینده بیش از ۳۰۰هزار تن کاتد می زنیم”

۲۳) شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس، زیرمجموعه شبهرن که ۵درصد آنرا نیز حسینا دارد، به زودی عرضه اولیه می شود.

۲۴) شستا یک شرکت به تاپیکو فروخت. از محل فروش ماشین سازی پارس، شستا ۳۸۵میلیارد تومان سود ساخت.

موفق باشید. ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

بورس کالا بورس کالا بورس کالا بورس کالا بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *