جنون ترس واصلاح !

آقا ! ما از همین خوشمون اومده شما هم بی زحمت قیمت هر متر و بگید که ما ببینیم از پس خرید خونه برمیایم یا خیر ؟!

– والا به خدمت شما عرض کنم اینجا متری ۸۰ گذاشتن و متاسفانه مالک کم هم نمیکنه ! بالاخره شرایط رو که میدونید …دلار و…

بله اقا میدونیم ما انشالله یه هفته صبر کنید پول جور کنیم میرسیم خدمت شما

یک هفته بععععد …

سلام اقا خوبید شما

-سلام بله . خبرهای خوبی دارم برای شما ملکی که گذاشته بودند متری ۸۰ این هفته مالک داره میفروشه ۵۰ . ملک اصلاح قیمت کرده و امروز به این نرخ صف فروشه تازه کسی هم نمیخره میشه ۴۵ هم برداشت !

به همین سادگی به همین خوشمزگی ! به نظر شما چنین چیزی در بازار های رقیب بازار سرمایه وجود دارد ؟! ولی در این یکی دو هفته این اتفاق در بازار ما رخ داد بله این خاصیت بازار سرمایه است که منعطف است و در اصلاح به خوبی اصلاح میکند و در رشد ها هم شارپ تر حرکت میکند ولی انصافا در سایر بازارها این اصلاح عمیق را شاهد بودیم ؟! شاخص نباید ملاک باشد ولی اکثر سهم ها بین ۲۵ تا حتی برخی ۴۰% هم اصلاح داشتیم . مشکل اینجاست در بازارهای رقیب هیجان وجود ندارد و همه با سرعتی ۱کیلومتر در ساعت معامله میکنند اینجا جنون سرعت و هیجان بیداد میکند ! چه در صعود چه در نزول

امروز شاخص بورس با کاهش ۸۸۳۲۶ واحدی به ۱٫۸۱۳٫۵۶۳ واحد رسید که بیشترین کاهش مقداری و سومین کاهش درصدی تاریخ بورس را تجربه کرد.

رکود کاهش درصدی شاخص بورس به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ بر می گردد. البته این دو روز را بخواهی در نظر بگیری شاخص به اندازه کل دوران اخیر کم شده و در این چند روز به اندازه ارزش بازار کل بورس در سال ۹۶ از ارزش ان افتاد ! اعداد شوخی نیست . زخم برداشته شده جراحت عمیقی است .

ببنید بازار یک رشد خاص داشت و به این اصلاح هم نیاز داشت . این اصلاح باعث شد تا بسیاری از تازه وارد ها درس های جدیدی از بازار بگیرند و در عین تلخ و دردناک بودن مزیت های خوبی هم داشت ولی روی صحبتم با کسانی است که معتقدند بازار سرمایه تمام شد و اینجا دیگر نمی شود کار کرد و … شاید ان تب و تاب قبل و روزی ۵% مثبت ها را نداشته باشیم ولی مگر اتصاد کشور تعطیل می شود که بورس تعطیل شود ؟! فولاد متوقف شده که بازار سرمایه متوقف شود . ؟ ما اعتقاد داریم اینجا زمین بازی ماست و می شود کار های خوبی کرد و از فراز و فرود های ان باید استفاده کرد ریزش و اصلاح را هم هر چند تلخ و دردناک ولی به جام میخریم چون قبول کردیم و پذیرفتیم که ایم هم جزیی از کسبو کار ماست

و اما بازار …

به نظر انچه امروز و احتمالا از فردا در بازار شاهد خواهیم بود به خصوص در منفی ها جو تحلیل نیست و بیشتر ترس است و به نظر حقوقی ها باید کمی فعال تر در بازار فعالیت داشته باشد .ببنید حقوقی که در روزهای مثبت سهم نفروخته به نظر فروش در قیمت های فعلی واقعا منطقی نیست مگر در سهم هایی که مطمئن باشند حبابی است و نمی ارزد که البته بازدر انها نیز معتقدیم این سطح ریزش یک برگشت موقت را در بسیاری از سهم ها دارد .

البته بسیاری از حقوقی ها و مدیران عزیزان حقوقی تا وقتی صف خرید است میگویند برای چه میخواهی بفروشی صف خرید است ! وقتی صف فروش می شود میگویند نمی شود فروخت صف فروش است ! برای این است که آنها هنوز از دوران کودکی خود که صف ها را تجربه میکردند فاصله نگرفته و در بازار سرمایه مغز آنها بزرگ نشده …

بگذریم …

تقریباً بسیاری از عزیزان به این نتیجه رسیدند که موج پس از دو میلیون موج سفت و سختی است و شبیه کشتی‌گیری چغر و بد بدن بوده و به این راحتی خاک نمی شود به نظر شرایط و کارکردن در بعد از این موج سختی های خاص خود را دارد چاشنی مسائل سیاسی زیاد است تحولات اقتصادی هم متفاوت از همین رو واقعاً در موج پس از ۲ ملیون ممکن است شرایط حرکت و رشد متفاوت باشد و این باید مد نظر سهامداران قرار گیرد. موضوع بعد این که تا می توانیم ساده به موضوع نگاه کنیم ببینید در مورد تحولات بازار تقریباً همه حالا به این نتیجه رسیدند که از اینجا به بعد شاید با فرمول های قبلی جواب ندهد شاید دارا و سارا بودن دیگر ملاک ارزنده بودن نیست و ارزنده بودن سهم تحت شرایط بنیادی می تواند عامل مهم حرکت باشد .

بسیاری از عزیزانی که تا قبل ازاین سقوط کوچک بودن و این موارد را عامل رشد میدانستند شاید امروز نقد شونده بودن برخی سهم ها را ترجیح بدهند که مثلا بزرگان نقد شونده تر هستند !

به نظر با شرایط فعلی بازار برای خرید و یا فعالیت باید دو موضوع را لحاظ کرد و شاید بهتر باشد بگوییم با دو روش میشود خرید و فروش کرد روش اول تحولات بنیادی است بررسی دقیق گزارش ها شرایط سودآوری چشم انداز آتی طرح و توسعه و غیره و البته غیرمنطقی به فضای آینده نباید نگاه کرد ببینید برخی از عزیزان همچنان در بازار دنبال پی به ای های ۵ و ۶ هستند ! انصافا کمی هم شرایط را دقیق‌تر بررسی کنید ۵ ۶ و یا ۸ برای چه دارایی؟!

یک لحظه این مدلی را که عرض می‌کنیم تصور کنید

فرض کنید شما به بانک مراجعه کرده به رئیس بانک میگویید عزیز من می خواهم ده میلیارد تومان در بانک سپرده گذاری کنم با این دو شرط ۱- آن سود ۲۰ درصد را می گیرم اگر دلار هر چقدر شد درصد رشد دلار را هم بگیرم ۲- تورم هم به این نرخ سود اضافه کنید ! به نظر شما رئیس بانک با شما چه برخوردی خواهد کرد احتمالا لایک بزرگی به شما میدهد ! این دقیقا همون برخوردی است که افرادی که دنبال پی به ای ۵ .۶ هستند با آن مواجه خواهند بود نمی‌شود که ما دارایی دلاری بخریم انتظار پوشش تورم داشته باشیم و پی به ای آن هم ۵ باشد

این به آن معنا نیست که باید همه چیز را با هم بررسی کرد و خلاصه به هر قیمتی هم سهم خرید خیر می‌شود دنبال سهم ارزنده بود و اگر ازدید ما قیمت های عجیب و غریب دارد باید سودآوری را لحاظ کرد شرایط را لحاظ کرد و بعد با قیمت منطقی و درست آن را خرید حتی اگر لازم باشد اصلاح بیشتری کند که البته این امر امروز رخ داده و آن شکافی که مدت ها از ان صحبت میکردیم کمی پر شده .

ما با یک موضوع مواجه شدیم که کمتر کسی ان را می بیند و همه مشغول هیجان هستند . یک تحول در این نقطه داریم افزایش مبلغ فروش و فروش شرکتها در صورتی که به مانند ماه تیر در سایر ماه ها نیز ادامه داشته باشد می ‌تواند زمینه ساز یک اصلاح پی به ای و به نوعی کاهش شکاف قیمت و جریان سودآوری در بازار باشد دلار نیما به ۲۰ رسیده ، خود قیمت ها نیز کم شده و این به بحث ارزندگی کمک شایانی میکند !

و اما این عامل اول بود اما می‌توان از عامل دوم نیز کمک گرفته و آن بحث نمودار است به نظر نمودار و روشهای تکنیکال نیز می تواند در مورد نوسان گیری ها و شرایط کوتاه مدت و میان مدت مناسب باشد این را میگوییم که سری به نمودار سهم ها بزنید واقعا اصلاح عجیبی را داشتیم قیمت برخی سهم ها عجیب افت کرده و با سرعت هم کم شده و این نشان دهنده هیجان بوده چه در رشدو چه در نزول !

و البته در پایان تمام این مطالب بازهم میگوییم موج پسا ۲ میلیون مثل موج های قبلی نیست و بازار به این راحتی ها و مثل قبل رشد نمیکند ولی این طور هم نیست که یک موج تخریبی عجیب باشد و فاز اصلاح غیرمنطقی و سریع بردارد . به نظر بازار یک مسیر خوب را طی میکند و در این بین به خبرهای بهتری نیاز دارد تا فرایند اصلاح را دقیق تر پیش برده و برگشت خوبی بزند .

و اما یک پیشنهاد …

به نظر مشکل بازار بیشتر پالایشی هاست مشکل از همان جا اغاز شد وگرنه امروز سیاری از شرکت ها جمع شدند در واقع مشکل از پالایشی ها آغاز شد و به همان جا هم ختم می شود امروز یک خبرخوب برای پالایشی ها رسید طبق مصوبه وزارت نفت که امروز ابلاغ شده است، مبنای محاسبه نرخ نفت خام از میانگین محموله‌های صادراتی منطقه به میانگین ماهانه محموله‌های صادراتی خود ایران تغییر یافته است.

با توجه به شرایط تحریم این تغییر فرمول آثار مثبتی روی عملکرد پالایشگاه‌ها دارد به نظر اثرات این موضوع روی سود و زیان این گروه میتواند مثبت باشد . این میتواند بهانه ای برای تسریع در اصلاح این گروه شود به این شکل که این گروه افشای الف زده و متوقف می شود و روز بازگشایی به مانند شستا اپن باز شده و به هر شکلی اصلاح می شود شاید کمی در شاخص و افت شدت فشار فروش زیاد شود ولی به هر حال اصلاح فرسایشی نخواهد بود و دفعتی صورت میگیرد که البته معتقدیم خیلی اصلاح عمیقی در کار نیست چون خبر مثبتی پیش روست . به نظر این میتواند خبرخوبی برای بازار و اتفاق مثبتی برای نجات از این شرایط باشد و یک راه حل منطقی است .

بتاسهم

#گزارش_بازار  #سهم #خرید #نمودار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *