گزارش بازار امروزدوشنبه ۲۷ مرداد ۹۹
زهر فروش خالی شد ؟!

امروز دوشنبه در میان هفته ای خاص که گرمای بازار کمی رو به افول گرفته بود ، بازار در یک روز نصف و نیمه گرم تابستانی با هزار امیدو آرزو صبح را اغاز کرد و انصافا هم شرایط خوبی داشت دو تایمه بودن معاملات تا حدودی کمک کرده بود که عزیزان بتوانند راحت تر و بهتر بازار را مدیریت کنند و این نکته خوبی برای این روزها شده بود.

هر چند معتقدیم افزایش تایم معاملات شاید مشکل هسته را حل کند که آرزوی همه است ولی فرسایش کاری را در بین فعالان بازار به خصوص تریدر ها و معامله گران بیشتر میکند و همین ابتدای کار پیشنهاد میکنیم ۱ ساعت از تایم اول کم کرده و ۱ ساعت تایم دوم را کم کرده و جلوتر منتقل کنید .در هر صورت بازار امروز خود را از انچه ریزش سنگین این مدت بود بیرون کشید و به اطلاح بورسی ها زهر فروش بازار امروز گرفته شد .

قبل ازاین که بازار امروز و گزارش ان را شروع کنیم

باید گفت که یک خسته نباشید به برخی حقوقی ها و صندوق توسعه عرض کنیم که حسابی بازار را حمایت کرده و این چند روز پای بازار بودند ، یک خسته نباشید هم به سهامداران بگوییم که سعی میکنند صبر و تحمل خود را بالا ببرند و البته … یک خسته نباشید ویژه هم به برخی حقوقی های عزیز میگوییم که سهم ها را فروخته و در این ریزش قیمتی نه تنها کمکی نمیکردند بلکه رنجر وار فروشنده سهم هم بودند . واقعا خسته نباشید .

به خصوص انها که فاز فروش را دراین دقایق رها نمیکنند و بعد از یک افت ۳۰% بازهم می فروشند . واقعا خسته نباشید چشم بازار را کور کردید با این تحلیل ها و معاملات ۴۰ تا۵۰% بالاتر قیمت ها را نگاه میکردید و امروز تازه متوجه شدید ۴۰% پایین بازار حباب است !!!

ولی قبل از هر چیزی بهتر است یک نکته را بگوییم

به نظر این کاملا طبیعی است که با توجه به جو خاص ایجاد شده در بازار موج های فروش هر چند کوتاه هنوز در بازار وجود داشته باشد و هنوز شاهد عرضه در بازار خواهیم بود ولی کمی بازار زمان میخواهد تا در این سطوح تثبیت شده و با خبرهای مثبت کم کم فضای بهتری را تجربه نماید .

از همین رو احساس نمیکنیم هنوز نباید این تنگه احد را رها کرد و به خیال پیروزی و تمام شدن همه چیز بیخیال شد . به نظر هنوز ما زد و خورد هایی را داریم این زد و خورد ها نیز جدی است . اما احساس میکنیم بازار از این شرایط هیجانی فروش فاصله کرفته و کمی به تثبیت میرسد .

بازار در این روزها به شدت تاکید میکنیم به شدت به خوش بینی و فضای تثبیت و اخبار خوب احتیاج دارد تا کمی بتواند وضعیت فعلی را تثبیت کند و تاکید میکنیم تثبیت مهم ترین رویداد است باید بازار در این نقاط حجم قوی خورده و فروشنده ها خالی شوند از همین رو انتظار این که سریع دوباره به صفوف خرید سنگین و بی دردسر برگردیم بعید است .

روزهای گذشته و یا حتی ماه‌ها و هفته‌های گذشته بحثی را مطرح می‌کردیم به نام شکاف قیمتی که استدلال ما این بود که بین شرایط بنیادی اعم از سودآوری و جریان ارزندگی و همچنین ارزش بازار و قیمت شرکت ها یک شکاف به وجود آمده این شکاف قیمتی روزهای تیر و خرداد شدت بیشتری گرفت و رسیدیم به مرداد و البته شرایطی که فعلاً در آن قرار داریم .

این شکاف ناشی از رشد سریع قیمت‌ها بود و بخشی دیگر عدم رشد سودآوری شرکت‌ها و یا چشم‌انداز سودآوری آنها در افق چند ساله اما طی روزهای مرداد اتفاقات جالبی رخ داد که نتیجه آن امروز کاهش این شکاف قیمتی است و ریسک بازار را کاهش داده است .

اما این اتفاقات چه بود ؟

از یکسو قیمت ها اصلاح شدند یعنی ما شاهد افت ۲۵ تا ۳۰ درصدی و حتی بیشتر در برخی نمادها بودیم و در سوی دیگر شرایط بنیادی نیز تا حدودی بهبود یافت یعنی شاهد رشد دلار نیما بهبود بازارهای جهانی شرایط خوب گزارش های ماهانه و نرخ ها بودیم که مارا به چشم انداز سودآوری شرکت ها امیدوارم میکرد این رویداد باعث شده تا امروز که در این نقطه قرار دادیم ریسک بازار بسیار کمتر از روزهای داغ تیر و خرداد شود اما بازار متاسفانه اینطور تحلیل نمی کند البته حق هم دارند بازار بسیار وابسته به جریان پول و جنون هیجان بود و شاید اولین رفتار موج جدید قطع این وابستگی و اعتیاد است

اما چه اتفاقی رخ خواهد داد

ببینید نقاطی وجود دارد به نام نقاط ارزندگی تاکید دیروز گزارش بازار نیز همین بود جایی که این شکاف قیمتی تقریبا پر شده و قیمت ها بسیار جذاب می شوند شاید هنوز به آن نقطه نرسیده باشیم اما در حال حاضر نیز قیمت ها و شرایط نقاط خوبی است که ما را به آینده امیدوار می سازد.

ما برای طی کردن این مسیر که انصافا مسیر پر پیچ و خمی است از این بحران ها کم نخواهیم داشت و سربلند بیرون آمدن از آن نکته بسیار مهمی است که در این چند بار گذشته هر طور بود اوضاع کنترل شده با شرایط بهبود یافته است .اما این بحران و اصلاح یا شاید بهتر باشد بگوییم اصلاح اخیر یک مزیت داشت و ان اشنا شدن مردم و سرمایه گذاران با واژه ریسک بود که اینجا قرار نیست همیشه همه چیز خوب باشد .

رنانی میگفت :

مادران ما باید ریسک ‌کردن را و شکست و پیروزی اقتصادی را تجربه کنند. یک نسل اگر تمرین بورس بازی کند فرزندانش ریسک‌پذیرتر خواهند شد. تجربه شیرین جهش ۵۰ درصدی ارزش سرمایه یک فرد در یک ماه، هر کسی را شدیدا به بورس معتاد می‌کند. بورس دارد به کلاس ملی قماربازی ایرانیان تبدیل می شود. و البته در جامعه تقدیرگرا و محافظه‌کار ایران، تقویت روحیه قماربازی موجب تقویت عقلانیت هم می‌شود. ( البته با بخش قماربازی ان مخالفیم ولی به هر صورت روح این مطلب مهم است )
بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *