بررسی ارزندگی شبندر

🔹با توجه به اتفاقات اخیر در بازار سرمایه و ریزش های سهمگین در نمادهای پالایشی، بر آن شدیم که محدوده ای برای ارزندگی پالایشگاه بندر عباس به عنوان نمونه ای برای این صنعت در اختیار مخاطبان قرار دهیم، تا شاید در خرید و‌فروش های هیجانی دقت بیشتری به خرج دهند و سرمایه خود را با علم بیشتری مدیریت کنند؛

🔹نکته قابل ذکر این است که این محاسبات تقریبی می باشد و با توجه به مواردی از جمله نوع خوراک دریافتی، درجه بهره وری پالایشگاه در زمینه تولید محصول های بهینه از جمله بنزین دارای چند درصد انحراف می باشد، اما برای استفاده عموم مناسب است.

🔹به صورت تقریبی ارزش جایگزینی پالایشگاه ها برای تولید محصولات از هر بشکه نفت حوالی ۱۸۰۰۰ دلار می باشد. با توجه به ظرفیت ۳۳۰ هزار بشکه ای پالایشگاه نفت بندر عباس و در نظر گرفتن دلار در محدوده ۲۳۰۰۰ تومان، می توان ارزش جایگزینی شبندر را در حدود ۱۳۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفت که با فرض محاسبه ۸۰ درصد این مقدار به عنوان یک الگو از ارزش سهام خرد، به اعدادی نزدیک به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان می رسیم.

نکته قابل تامل این است که در معاملات فردا در منفی ۵ کامل ارزش بازار شبندر ۱۱۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود که بسیار به عدد ۱۱۰ هزار میلیارد تومان محاسبه شده ما نزدیک است.

🔹تحلیل فوق از دقت لازم از جمله موارد مربوط به استهلاک و بررسی سایر اقلام ترازنامه شرکت برخوردار نیست اما به عنوان معیار بسیار نزدیک به واقعیت می تواند در نظر گرفته بشود.

🔹حال باید دید با توجه به چشم انداز دلار و تخفیف های در نظر گرفته شده برای این صنعت و تاثیر آن بر روی سودآوری شرکت و موارد فرعی از جمله ای تی اف دارا دوم، تا چه حد دمیدن در صف های فروش فردا منطقی و مناسب است؟

ذوالفقاری و سپیانی

 

#شبندر     #بازار      #سرمایه        #معاملات

شبندر / شبندر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *