چند نکته در مورد عدم تأیید فعال‌سازی مکانیزم ماشه علیه ایران

🔹صراحت اروپا برای مخالفت با آمریکا پس از روی کار آمدن دولت ترامپ، بسیار قابل توجه است و به نظر می‌رسد که کشورهای اروپایی تصمیمی جدی برای عبور جهان از قدرت‌طلبی آمریکا گرفته‌اند.

🔹اروپا در سال‌های اخیر با جدیت تلاش کرده است که خود را از وابستگی به سوخت‌های فسیلی جدا کند و آمریکا را از ابرقدرت بودن به واسطه تأمین‌کنندگی مواد اولیه ساقط کند.
اما این پروسه بسیار زمان‌بر است و برای کشورهای توسعه‌یافته اروپا مانند آلمان تا ۲۰۴۰ به طول می‌انجامد.
با این حال شیوع ویروس کرونا و مناقشات ایران و آمریکا، فرصت‌هایی جدید برای اروپا به وجود آورد.

🔹حال باید به این نکته توجه کرد که رد کردن مکانیزم ماشه، به هیچ عنوان طرفداری از ایران نیست و در راستای از بین بردن هژمونی سیاسی و نظامی آمریکا انجام می‌شود. در این بین چه بسا کشورهای اروپایی از تنش در خاورمیانه در دوران کاهش مصرف انرژی (به دلیل شیوع کرونا) راضی باشند تا توان آمریکا در این منطقه فرسوده شود.

🔹با این وجود نقش ایران در مبارزه سیاسی با آمریکا بر هیچ کس پوشیده نیست و چه بسا یکی از مهم‌ترین ابزارهای مقابله با قدرت‌طلبی آمریکا برای کشورهایی مانند روسیه و چین به شمار می‌آید.

🔹نتیجه این که آمریکا در بازی تحریم ایران تنها مانده و توان این ابرقدرت در حال فرسایش است.

🔹ناگفته نماند که ریاست جمهوری ترامپ نیز بر مخالفت صریح اروپا با آمریکا بی‌تاثیر نبوده و خروج از معاهدات و تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی زمينه‌ساز این مخالفت شده‌اند.

🔹در این میان ایران می‌تواند با پیوستن دوباره به FATF و ایجاد تفاهم‌نامه‌های تامین گاز برای اروپا و همکاری بیشتر با روسیه تیر خلاص را بر سیطره سیاسی آمریکا بزند.

اکونومیست فارسی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *