سرها بریده بینی ،بی جرم و بی جنایت …

اقایان عزیز … اینجا محل کسب است . خواهشا عزیزان و بزرگواران از دولتی تا همین بچه های بازار ! به محل کسب و کار خودمان احترام بگذاریم . از دولتی ها میگوییم که آمدید از بازار استفاده خود را کردید و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در بدترین مقاطع بودجه ای خود از بازار سرمایه تامین مالی کردید و حالا که وقت حمایت رسیده تلفن ها را جواب نمیدهید و برخی از حقوقی های محترم هم ژست گرفته و میگویند سهم ما نمی ارزد ؟! یا پول نداریم . نمیدانیم ولی باید به کسب و کار و قوانین ان احترام گذاشت . این بازار رسم و رسومی دارد. گذر این پوست بازهم به دباغ خانه بازار می افتد این اولین و اخرین حضور دولت در بازار نخواهد بود بگذارید تجربه تلخ در ذهن کسی نماند مسیری که ایجاد شده را این طور خراب نکنید .

نمیدانیم چه بگوییم امیدواریم عزیزان کمی به فکر اعتمادی که ذره ذره که چه عرض کنم مشت مشت در حال آب شدن است باشند .

اعتمادی که بود و کم کم طوری در حال از بین رفتن است که برگرداندن آن سال ها زمان می برد . بگذارید برای حرف شما اعتبار قایل شوند این رفتار و این نحوه صحبت کردن چیزی جز بی اعتبار کردن نهاد های تصمیم گیر و ناظر نیست …

البته در دل بازار هم غضنفر کم نداریم …

امروز کمی روی صحبتمان با عزیزان حقوقی است که از دید حقیر در این مدت کارنامه خوبی نداشتند .

قبل از هر چیز این را بدانید نگارنده متن خود به دلیل درگیری کاری به خوبی از ابعاد پیدا و پنهان این بازی و این شرایط و رسم و رسومات حقوقی ها مطلع است پس اگر عرضی هم میکنیم شک نکنید با اشراف کامل نسبت به همه ابعاد موضوع است . متاسفانه بسیاری از حقوقی های ما در این مدت کارنامه خوبی نداشته و عملکرد ضعیفی داشتند و برخی هم با رفتار اخیر کارنامه خود را سیاه تر کردند .. . عملکرد حقوقی ها به ۴ بخش تقسیم می شود . دسته اول انهایی بودند که در رونق بازار فروختند و در این مدت اخیر هم خریدار بودند حالا شاید نسبت این دو خیلی متناسب نبود ولی همین فعال بودن در سمت خرید و فروش نشان میدهد حتی با وجود فروش های کمی عجولانه در ابتدای روند ولی در کل بازهم از بسیاری موفق تر بودند .

دسته دوم نظاره گران بوده !

افرادی بسیار عالی بسیار خاص . حقوق خود را میگیرند که وفقط نظاره گر باشند سهم ها بالا رفتن نفروختند و پایین امدند بازهم نخریدند و نفروختند ! جالب است همیشه تورم هم باعث شده این عزیزان بدون انجام هیچ کاری عملکرد مثبتی را ثبت کنند . اما دو دسته دیگر به نظر در این بازار حرفه ای عمل نکردند ! ببخشید کمی رک صحبت میکنیم .

دسته سوم اسم رسمشان را تریلی میکشد !

آقای دکتر !! به خیال خودشان بزرگان بازار هستند ! تا وقتی خودشان خریدار بودند کد های صندوق هم خریدار بود کاری نداشتند در چه قیمتی از پروژه بازی گرفته تا هر سهم دیگری بازار خوب بود چون صف بود چون خودشان سهم داشتند ! عملکرد انها نیز دراین بازی بد نبود چون بازار خوب بود … ولی تا به هر دلیلی سهم خود را فروختند ناگهان به بازار بدبین شده و دست دلشان برای فروش دارایی های حقوقی نمی لرزید ! چه بسیار عزیزانی که رنج فروش کشیدند به بهانه ابطالی صندوق ها و … انها که ۴۰ تا۵۰% برخی از همین سهم ها را خریدار بودند امروز در ۴۰% کمتر فروشنده هستند !

دسته چهارم اما تکلیفمان با این عزیزان روشن تر است .

به هر دلیل سهم فروختند ولی در این ریزش خریدار نبوده و خود را گرگ وال استریت بازار دانسته که در پیک خالی کرده و فعلا نظاره گر است ! چه به گروه سوم و چه گروه چهارم این را عرض میکنیم اینجا خانه ماست کاری که شما میکنید اتش زدن بخشی ازاین خانه است .

عملکرد گروه سوم نباید فراموش شود باید این عزیزانی که اسم رسم تحلیلگر را یدک می کشند جایی جواب بدهند که چطور دراین فضا انقدر راحت دست به چنین کارهایی زدند با چه استدلالی . چرا یک حقوقی اصرار داشت روز چهارشنبه هفته قبل همه سهم های خود را در صف فروش بفروشد ؟!! عزیزان این بازار خانه ماست حقوقی هایی که دراین مدت سهم نخریدند به نظر اشتباه کردند اگر قصد دارید این تنور داغ بماند و بازی ادامه داشته باشد باید قواعد بازی را رعایت کنید .هر کاری قاعده و عرف خود را دارد به نظر باید به قواعد کسب وکار خودمان احترام بگذاریم برای این که دوام داشته باشد .

اما یک نکته دیگر …

بسیاری از خود میپرسند حد این ریزش کجاست . ما معتقدیم حد این ریزش چیزی نزدیکی های ارزندگی سهم هاست . بازار وقتی به این رفتار دچار شد که از تحلیل و گزارش خواندن و صورت های مالی دور شد وقتی این ها را کاغذ پاره دانست و روند را در چیز دیگر جستجو کرد همه چیز از ریل خود خارج شد به نظر باید به ارزندگی برگشت که بسیاری از شرکت ها انصافا در بازار فعلی نه این که ارزان و مفت باشند خیر ولی گران هم نیستند . حقوقی ها و افراد مختلف دقت کنند تا اخر سال سود اوراق برای انها ۱۵% است واقعا در طول ۷ ماه باقی مانده از سال شما کاسب ۱۵% نیستید ؟!

نمیدانیم چه بگوییم ولی به نظر افت سریع فعلی کمی از حالت منطق خارج شده و این نقاط بیشتر ترس است که بازار را اسیر و گرفتار خود کرده است بازار ابتدا با هر روشی باید این ترس را از بین ببرد که یکی از این مهم ترین راه ها شفاف سازی بیشتر شرکت ها و کامل ترکردن اطلاعات در جهت ارزندگی است . فقط افرادی که فروشنده سهم هستند بدانند که در کجای این بازی مشغول فروش شدند نمیگوییم فضای امیدوارانه تریق شود ولی انصافا شاید حق بازار اصلاح بود ولی این ریزش دیگر درد دیگری است …

بتا سهم

#گزارش_بازار

کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *