تحلیل بازار ۳ شهریور ۱۳۹۹

یک سری تحولات داشتیم در این مدت که در کشورمان تقریبا کمتر دیده شده است. عموما در کشورمان برای اینکه یک تصمیمی بگیرند، بارها می روند و می آیند، جلسات می گذارند و خلاصه خروج خاصی هم ندارد.

ضمن اینکه عمدتا افرادی در جلسات حضور می یابند که با واسطه از اصل موضوع مطلع هستند لذا تصمیمات نهایی، یک سری چالش هایی هم دارد.

وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس، اعضای شورای عالی بورس و همینطور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، از ابتدای روند ریزشی بازار هر روز جلسات متعدد و تعاملات بسیار خوبی با بازیگران عمده بازار و همینطور فعالان بازار داشته اند.

اینکه با سرعت بالایی شاهد برگزاری جلسات هم اندیشی، تصمیم سازی و اجرای آن هستیم قطعا مدیون مدیران ارشد اقتصادی کشور است که ازین زاویه به نظرم یک پله رشد کردیم و این رویداد خوبی است.

از زاویه دیگر تصمیماتی که اخذ می شود مورد اجماع نظر و حمایت فعالان بازار نیز هست لذا شاهد اثرگذاری مثبت آن ها هستیم.

بازار دچار التهاب شد و هرچند خیلی سریع در حال افت است اما در طرف دیگر به سرعت هم قوای کمکی می رسد که نوش دارو پس از مرگ سهراب نشود.

یکی از عواملی که بازار روز گذشته را به خاک و خون کشید، عرضه های بعضی صندوق ها بابت ابطالی ها بود. حالا یک ارتباطی بین صندوق های درآمد ثابت و صندوق های سهامی ایجاد شده که ابطالی ها دیگر لزوما منجر به فروش سهم نمی شوند لذا فشار فروش ازین زاویه مدیریت شد که اثر بزرگی هم داشت.

نقدشونده بودن بازار قطعا بسیار وزن و اهمیت دارد. اینکه هر هلدینگی از شرکت های زیرمجموعه حمایت کند و صندوق ها بتوانند اعتبار بگیرند هم یک رویداد بسیار خوب بود چون حمایت با وضع قانون تا یک جایی کارکرد دارد، از یک جایی به بعد نقدینگی است که روی تابلو خود را باید نشان دهد.
بنابراین ما همکنون ۲ عامل هم زمان داریم:

۱) بازار ریزش عمیقی داشته و شرکت های ارزنده متعدد هستند لذا هم فروشنده تضعیف شده و هم خریداران جدید حاضر به خرید هستند.

۲) قوانین باعث تقویت طرف تقاضا شده و هماهنگی نهاد ناظر با حقوقی های بازار و صندوق ها، نقدینگی جدید به بازار تزریق می کند. ازین زاویه در نقطه ای مناسب، تزریق نقدینگی قوی داریم. از نظر روانی و زمانی، در روزهای بسیار مهمی هستیم لذا اصلا نمی شود زمان از دست داد.

روز گذشته در مطلبی عرض کردم، در یک نقطه زمانی مهم هستیم، نباید از دست برود. حالا تصور می کنم اگر همه به آنچه تعهد کردند، عمل کنند، قطعا امروز تمامیت بازار علاوه بر نقدشوندگی، کف حمایتی را خواهد ساخت.

دولت هم خوشبختانه به این جمع بندی رسید که نمی شود فقط ازین بازار تامین مالی کرد و پول ازان خارج کرد. یک جاهایی باید دست بازار را گرفت …

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *