بدترین چیز در نزول ها ( اصلاح یا ریزش ) فرسایشی شدن آن است.

البته این سرعت در کاهش قیمت شبیه به یک سیل ویرانگر است که اعصاب و روان و اعتماد را با خود می برد.

امروز، روز بسیار مهمی بود که از دست رفت. تقریبا اکثر فعالان بازار منتظر یک تعادل نسبی بودند که با صف فروش شدن نمادها، اینبار بسیاری از افراد به صفوف فروش پیوستند. در واقع حجم صف فروش ها، حجمی نیست که بشود آن را جمع کرد و طبعا اینطور نیست که فردا، بدون هیچ رویداد خاصی شاهد صف فروش نباشیم اتفاقا از فردا رقابت برای صف فروش زدن آغاز می شود!

وقتی مدیرعامل یک هلدینگ از دیگران می خواهد که وارد صف فروش نشوند، انتظار می رود از سهام خود حمایت کند! وقتی گفته می شود بانک ها اجازه حمایت از سهام خود و زیرمجموعه ها را دارند، انتظار داریم که حداقل نمادهای بانکی با حمایت حقوقی مواجه باشند.

در ابتدا عرض کردم که فرسایشی بودن روند، اتفاق بدی است چون موقع تعادل، قیمت ها نمی توانند صعود داشته باشند.

اگر واقعا اینقدر تمایل به فروش در این قیمت ها وجود دارد، به نظرم یک راهکار این است که دامنه نوسان به ۲۰درصد یا ۵۰درصد افزایش یافت.

یا مدل های دیگری نظیر اینکه دامنه نوسان ۱۰درصد باشد و هر نمادی به صف رسید و برای زمان مشخصی صف خرید یا صف فروش ماند، دامنه نوسان آن به ۱۵درصد برسد.

اگر اینکار صورت گیرد اولا آن هایی که تصمیم قاطع گرفته اند بفروشند، سریعتر خارج می شوند و ثانیا بازار خیلی سریع به تعادل میرسد. در برگشت هم اگر نمادی ارزنده باشد، به سرعت به جایگاه قبلی خواهد رسید ازین زاویه به نظرم باید دامنه نوسان را بالابرد و بدترین اتفاق برای بازار کاهش دامنه نوسان است.

به نظرم مهمترین کار همکنون این است که به هر طریقی، پدیده صف محوری حذف گردد چون عامل تشدید هیجان است. هم در صعود و هم در نزول! حال اگر افزایش دامنه نوسان به ۲۰درصد نیازمند بازارگردان است، می توان آن را حداقل به ۱۰درصد افزایش داد و تبصره هایی برای آن در نظر گرفت.

نهایتا اینکه وقتی خود دولت ETF را به روند کل بازار پیوند زد! باید امروز هم به وضعیت نمادهایی که قرار است در ETF باشند توجه ویژه کند و به طریقی ازان ها حمایت کند. همان ها که از شستا یک شرکت سودآور بی مانند در جهان در ذهن ها ساختند، امروز چرا برای حمایت ازین شرکت یک برگ سهم خرید نمی کنند؟

تغییر قوانین، نظیر نصاب صندوق ها و اعتبارات، یک عامل کمکی برای عبور از بحران بود که به موقع برای آن تصمیم درستی گرفته شد اما وقتی دولت، مهمان دعوت کرده، این چه وضع میزبانی است؟

ولید هلالات

#تحلیل_بازار

کاهش قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *