نگاهی به گزارش ماهانه مرداد نشان می دهد که از هر جهتی وضعیت عموم تولیدکنندگان رو به بهبود است. از طرفی مقدار فروش نسبت به میانگین ۴ ماه قبل ازان مناسب است و از طرفی نرخ فروش رشد کرده است.

کرونا در ماه های نخست باعث شد تا بازار جهانی فرو ریزد و همچنین مقدار فروش به شدت تضعیف گردد اما حالا، با رشد دلار نیمایی و افزایش قیمت های جهانی از یک طرف و تقویت مقدار فروش، شاهد گزارش ماهانه های بهتری هستیم.

سیمان که البته نرخ مصوب دارد اما در مقایسه با بهار ۲۵ تا ۳۵درصد رشد نرخ فروش داشته است. در کانی های غیر فلزی هم نرخ فروش ۱۰ تا ۳۰ درصد رشد نسبت به ماه های قبلی دارد.

نرخ فروش برخی تایرسازها در مرداد ۳۵درصد بالاتر از متوسط ماه های قبلی است و در حالت نرمال ۲۷درصد رشد نشان می دهد.

متانول هم به مدد دلار نیمایی صعودی کرده اما حالا در شهریور نرخ جهانی هم روند صعودی گرفته و باعث می شود وضعیت نرخ فروش متانولی ها صعود خود را تداوم بخشد.

شمش فولاد در فولادسازان طی مرداد ۵۰درصد بالاتر از متوسط ماه های قبلی است. این کاملا نشان می دهد که اثر کرونا در نرخ فروش تضعیف شده، به بیانی نرخ جهانی توام با نرخ دلار نیما رشد کرده است.

شمش روی ۶۰درصد بالاتر از متوسط ماه های قبلی است که علت آن رشد قیمت روی در بازار جهانی به همراه دلار نیما در داخل است. آلومینیوم هم رشد ۴۰-۴۵ درصدی را ثبت کرده است.

نرخ محصولات پتروشیمی تغییرات مختلفی داشته مثلا پلی پروپیلن ۴۰درصد رشد کرده و PVC در مرداد نسبت به گذشته ۲۳درصد صعود داشته است.

کاتد مس ۳۲درصد بالاتر از ماه های قبلی بوده اما به نرخ های امروز مس در کالا اگر توجه کنیم، نرخ مس ۶۲درصد بالاتر از متوسط ماه های قبلی است!

اوره صادراتی و صنعتی در داخل هم حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد صعود کرده که عمدتا مدیون رشد دلار است اما همکنون نرخ جهانی آن نیز نسبت به ماه های قبلی رشد کرده است.

این مسائل نشان می دهد که سودسازی شرکت های بورسی طی فصل تابستان یک افزایش محسوس نسبت به بهار را تجربه می کند. این جریان می تواند به بهبود p/e ttm بازار کمک کند و نهایتا منجر به اعتماد و تعادل بازار به گزاره های بنیادی گردد.

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *