امیر تقی خان تجریشی خبره بازارهای مالی :

🔹در روزهایی که اغلب فعالان بازار سرمایه به خصوص حقوقی ها در تکاپوی حمایت از سهم ها و شاخص هستند، در نگاه اول شاید نتوان به برخی اقداماتی که می توانستند روند نزول یا اصلاح را متعادل تر کنند پرداخت، اما وقتی دقیق فکر کنیم قطعا شرایط این روزهای بازار حتی برای قدیمی ترها هم درس های زیادی به همراه داشت و فرصتی پیش آمد که برخی پیشنهادات و اقداماتی که مغفول مانده بود دوباره به عنوان گزینه روی میز قرار گیرند تا چه در زمان حال و چه در روز های آینده که آرامش به بازار  بازگشت به عنوان درس آموخته این روزهای بازار مورد توجه قرار گیرند و اجرایی شوند.

🔹یکی از این طرح ها که به طور جدی از از سالهای قبل مطرح شد ” حذف دامنه نوسان” بود که البته در قالب ایجاد بازار برتر با لحاظ کردن امتیاز اطلاع رسانی ، سرمایه و سهام شناور آزاد آنها مطرح شده بود.

🔹یکی از ترسهای همیشگی  در روند نزولی آغاز یک دوره فرسایشی منفی است ، حذف دامنه نوسان در سهم های بزرگ که عملا نگاه بازار به آنهاست و این روزهای حقوقی ها مشغول حمایت از آنها هستند،  با جلوگیری از طولانی شدن این فرآیند به کاهش هیجانات و روان شدن معاملات کمک می کند. گرچه به صورت کلی حذف دامنه نوسان از ایجاد صفوف خرید و فروش جلوگیری می کند اما این روزها عمیقا وجود این محدودیت آزار دهنده شده است.

🔹از مزایای دیگری که حذف محدودیت دامنه نوسان در پی خواهد داشت می توان به افزایش گردش معاملاتی بازار، جلوگیری از علامت‌دهی به بازار و دستکاری قیمت‌ها و افزایش نقدشوندگی سهم در کوتاه ترین زمان اشاره کرد که قطعا به کاهش فساد و افزایش شفافیت بازار کمک خواهد کرد. حذف دامنه نوسان به سرعت کف قیمتی سهم را مشخص میکند و از هیجانات طولانی مدت و البته نوسان گیری برخی جلوگیری خواهد کرد و برخی بی محابا اقدام به فروش و خروج کم هزینه در بازار نخواهند کرد.

🔹البته نکته مهم در حذف دامنه نوسان سهم های بزرگ وجود بازار گردانی قوی  برای این سهم هاست و البته نه بازار گردانی که تنها با حجم تعهد شده قانونی خود رفع مسولیت روزانه می کند. بازار گردانی با منابع  قوی و حساسیت نسبت به تغییرات بنیادی و قیمتی سهم و بازار.

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *