گزارش بازار امروز دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹

بازی ترس و شجاعت !

کیش جای قشنگی است البته برای من هیچ جا شمال نمی شود. ولی به هر حال کیش جذابیت های خود را دارد یکی از آنها غواصی است سالهای قبل که تلویزیون را بیشتر می‌دیدم تصویر ماهی های رنگارنگ زیر آب برایم بسیار جذاب بود. اولین باری که به کیش رفتم از همان ابتدا فکر غواصی و دیدن این ماهی ها از نزدیک ذهنم را قلقلک می داد. به هر حال تجربه جدیدی بود اما این وسط مشکل کوچکی وجود داشت . مشکلی به ظاهر کوچک اما در واقع بزرگ ! ترس … من از ته دل این آرزو را داشتم و دوست داشتم دنیای زیر آب را ببینم. ولی از بد حادثه از آب میترسیدم ترس از آب و روبروشدن با یک دنیای ناشناخته در مقابل جذابیت دنیای زیر آب و ماهی های زیبا جدال فکری من از همان ابتدای سفر بود
ترس حس عجیبیست .

ترس و شک آفت هر طرز فکر و هر نوع اقدامی است

ترس و شک آفت هر طرز فکر و هر نوع اقدامی است. از سرمایه گذاری گرفته تا زندگی عادی ! ترس و شک همچون موریانه ای ذهن شما را میخورد وتصمیمات را سست میکند . بالاخره به ظاهر بر حس ترس خود غلبه کردم عزم دیدن دنیای زیر اب کردم . سوار قایق شدم تا حداقل شانس خود را برای رفتن زیر آب امتحان کنم . ترس وقتی پا به قایق گذاشتم انگار درونم جدال بین ترس و تصمیم آغاز شد. چیزی شبیه حس همین روزها که حس ترس و شجاعت برای خرید روبروی هم قرار گرفته و برخی بازار را ترسناک می بینند و برخی دیگر عزم خود را برای شنا کردن در آب و دیدن ماهی های جذاب جزم کردند.

استرسی که در بازار به وجود آمده طبیعی است. این ترس و استرس به راحتی از بین نمی رود و باید چند باری و چند روزی چنین عرضه و تقاضاهایی رخ دهد تا بازار بر ترس خود غلبه کرده و بتواند قاطع تر تصمیم بگیرد. اما چرا این را میگوییم !؟به کیش برگردیم سوار قایق شده بودم مربی پسر خوشتیپ و خوش هیکلی بود که مدام برای کاهش استرس خودم با او شوخی می کردم. دوستانم می دانستند من میترسم به مربی گفته بودند حتماً او زیر آب برد. به ظاهر پوکر فیس بودم اما درونم غوغایی به پا بود ..

اما بازی آغاز شد

لباس های تنگ و خاص غواصی و تجهیزات آن را که پوشیدم فهمیدم برگشت به مسیر قبل دشوار شده. حس ترس دوباره سراغم آمد به مربی گفتم من که هزینه را دادم برای تو هم فرقی نمی کند اکسیژن هدر نده ! او هم با روی خوش فقط میخندید و میگفت. نگران اکسیژن نباش . آماده باش نفر بعدی نوبت توست تجهیزات به من وصل شده بود و ترس من بیشتر مدام با من صحبت می‌کرد و می گفت نترس. میگفتم من شنا بلد نیستم میگفت ربطی ندارد گفتم سیگار میکشم نفسم بند می آید گفت اکسیژن خالص میخوری نگران نباش!

خلاصه هر چیزی که میگفتم چیزی می آورد درست شبیه کسانی که این روزها در بازار فعال هستند و برای عدم خرید خود و یا حس ترس از بازار توجیهات عجیب و غریب می آورند از ان حقوقی استاد و دانشمندی که ۴۰% بالاتر را نفروخته و اینجا فروشنده است تا بسیاری از افراد دیگر همه چیز را برای این حس ترس خود بهانه میکنند. بازهم میگویم این حس ترس طبیعی است و به انها باید حق داد . شاید هم بعد ها فهمیدیم واقعی باشد و حق داشته باشند .

لبه قایق نشسته بودم . نوبت من شده بود و کسی در قایق نبود ! گفت نفس بگیر و آماده رفتن شو تا دقیقه ۹۰ داشتم مقاومت می کردم.خودم میدانستم مقاومت بی فایده است و کار درست رفتن است … مشغول فکر و گشتن توجیهات جدید برای قانع کردن مربی بودم که ناگهان با دست مربی به داخل آب افتادم جلیقه باعث شده بود با وجود سنگین بودن وزنه هایی که به من بسته بود و بعد ها عاملی برای پایین رفتنم شده بود روی آب شناور بمانم ولی توی اب افتادم ! حس ترس اولیه من ریخت . جایی که دیگر هیچ چیزی زیر پای من نبود ولی هنوز نفس میکشیدم . کمی حس ترسم کم شد .

این دقیقاً اتفاقی است که به نظر باید برای بازار رخ بدهد لحظه ای که وارد آب شدم بخشی از ترس من ریخت درست شبیه بازار امروز و احتمالا روزهای دیگر که بارها و بارها ترس بر او غلبه می‌کند و جمع و جور شدن سهم ها ترس او را کم خواهد کرد ولی هنوز ترس وجود دارد

سر شما را درد نیاورم بارها و بارها با کمک مربی زیر آب رفتم و دوباره بالا آمدم که تقریباً ترسم از غواصی ریخته بود … ادمی که بالای قایق مثل انسانی سست و ضعیف میترسید پایش را به اب بزند با این تمرین ها و فراز و فرود ها حالا مشتاق دیدن صحنه های جذاب زیر آب شد بود … همین اتفاق هم رخ داد و با آرامش غواص می کردم طوری که قرار بود ۱۵ دقیقه زیر آب باشم بیش از ۲۵ دقیقه آن زیر ماندم صحنه هایی را دیدم که قطعا تجربه کردنش برایم زیبا بود . این دقایق همان چیزی است که بازار این روزها نیاز دارد بارها و بارها باید زیر اب برود و بیاید تا حس ترس او بریزد بارها و بارها باید صف خرید تشکیل شود و عرضه شود و بازار حجم بخورد تا این ترس از بین برود.

شب که به رفتار عجیب خود فکر میکردم با خودم میگفتم دیدن آن صحنه ها مزد غلبه بر ترسی بود که بران فایق آمدم

و آن درس بزرگی شد که اگر می خواهی جذابیت های بازار و یا هر چیزی را به دست بیاوری باید بر استرس و ترس خود غلبه کنم البته موج عقلانیت و ارزندگی قیمت ها نیز باید وجود داشته باشد قرار نبود من بدون کپسول اکسیژن و مربی زیر آب بروم امروز بازار هم به همین شکل است ترسی که ریزش بیش از ۴۰ درصدی در اکثر نمادها ایجاد کرده باعث شده تا برگشت ها غیر قابل قبول و باور باشد و همچنان این ترس در دل بازار وجود داشته باشد.

البته در اینکه ما به شرایط خاص قبل از ریزش مرداد برنمیگردیم تقریبا شکی نیست بارها همین جا عرض شد آن سرعت رشد را بهتر است فراموش کنید بازی فعلی که در پیش داریم مدل جدیدی است که صبر و تحمل بیشتری می خواهد.

به نظر میرسد فضا که کمی ارام تر شد میتوان دوباره روی ارزندگی و شرایط خاص بازار گام برداشت

گزارش های ماهانه شهریور و ۶ ماهه هم برسد میتواند جالب تر باشد ولی باز هم معتقدیم ان سرعت رشد عجیب بعید است تکرار شود ولی همچنان زمین بازی بازار سرمایه زمین جذاب و مناسبی است.

کار بازار و تحلیل و خریدو فروش این روزها بسیار سخت است و در چند جبهه مبارزه میکند از مخالفین داخلی گرفته تا بازارهای رقیب و حتی خود دولتمردان ولی به نظر هیچ چیز نمیتواند جلوی آقای بازار را بگیرد اگر همه عوامل هم جمع شوند او راه خود را خواهد رفت و به نظر این مسیر بر مسیر ارزندگی و شرایط اقتصادی حرکت خواهد کرد دقت کنید در فضایی که دلار صعودی ، دلار نیما صعودی ، گزارش ها خوب ، حجم معاملات قوی و بالا و در بازارهای جهانی هم رشد داریم بازار نمیتواند خیلی درجا بزند و پس از تثبیت در قیمت های منطقی مسیر درست بر مبنای ارزندگی را در پیش میگیرد.

باید بازار را کمی با دید بلند مدت تر نگاه کرد و انقدر کوتاه مدت و صف گونه به بازار نگاه نکرد قرار نیست اینجا هر روز همه چیز یا صف خرید باشد یا صف فروش ! دامن زدن به این انتظارات و اتفاقات چیزی جز ضربه زدن به بازار نیست .

به نظر بازار را باید با تحولات واقعی اطراف آن تحلیل کرد

ببینید ما در حال حاضر روند خوب دلار نیما و بازارهای جهانی و خبرهای نسبتاً خوبی را شاهد بودیم اما اقدامات سیاسی همچنان وجود دارد و در مجموع فضای اقتصادی و بیرونی مثبت اما ابهام در بازار همچنان هست .هنوز برخی نسبت به قیمت ها تردید دارند کف سازی قوی صورت نگرفته است . در سوی دیگر شرایط بنیادی خوب است گزارش های ماهانه نیز گزارش های خوبی بوده و این نیز عاملی برای ثببیت قیمت‌ها خواهد بود بازار به شدت به اخبار خوب نیاز دارد تا دو رویداد رخ دهدرویداد اول این است که قیمت‌ها در سطحی منطقی تثبیتشده و آن ترس فروش از بین برود و رویداد دوم این است که بازار فاز عرضه را به پایان برده و کم کم وارد مدار رشد قیمت‌ها شود . ان چیی که این فرایند را تسریع میکند اخبار خوب و چاشنی حجم معاملات است که میتواند کمک خوبی برای بازار باشد .

و اما در بازار

امروز که تمام قد عرضه ها قد علم کرده و فشار فروش در بازار ایجاد شد تقریبا هیچ محدودیتی هم وجود نداشت و هر کسی هر میزانی میخواست میتوانست بفروشد طبیعی بود بازار پر عرضه باشد. فردا هم همینطور است و این تقابل دیدگاه ها باید رقم بخورد و به نظر این عرضه و تقاضا چیز بدی نیست . حتی بازار دوباره کمی اصلاح شود و باز با خبرهای جدید مسیر مثبت را در پیش بگیرد هم اتفاق بدی نیست از دید ما انچه مهم است ارزندگی است که هر چه شرایط جلوتر میرود بازار میتواند از این نظر شرایط بهتری را داشته باشد .

بتا سهم

#سرمایه_گذاری       #گزارش_بازار

گزارش بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *