گزارش بازار امروزسه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹

این جنون بی قانون ..

آن روزهایی که سرمست مثبت و رشد قیمت ها بودیم جنون هیجان و سرخوشی سود بود و حالا هم که این چنین اسیر افت قیمت ها و ترس شدیم چیزی جز جنون هیجان فروش و ترس نیست . آنها یک جور هیجان داشتیم و این قیمت ها هم یک جور . این میان ارزندگی حلقه مفقوده ای بود که همه از ان دور شدیم و آقای بازار حالا با چک و لگد ما را به ان سوق میدهد .

امروز درد ریزش بازار بیشتر بود چرا این درد بیشتر بود چون انتظار نداشتیم بازار بعد از این اصلاح و رشد دلار و رشد بازارهای جهانی این طور زمین گیر شود.این را واقعا از ته دل عرض میکنیم شک نکنید درست شبیه ان روزهایی که همه مست خوشحالی و جنون رشد قیمت و فوبیای رنگ سبز بودند و تما شد و ماندنی نبود این روزها هم خیلی زود رفتنی است و در بلند مدت تجربه نشان داده کسانی که در سهم خوب و قوی سهامداری میکنند سود خواهند برد ولی درد فعلی این است که بسیاری هر روز نظاره گر تابلو بازار هستند هر روز این افت و اب شدن سرمایه ها را نگاه میکنند و انصافا تحمل آن سخت است

چیزی که ما نگران آن هستیم چیزی شبیه بازی فوتبال است که حریف ۳ برهیچ جلوافتاده و ناگهان ورق برمیگردد .

۳-۱ میشود و بعد ۳-۲ و بعد مساوی ان چیزی که این میان از دست می رود روحیه بازیکنان و در نهایت بردشیرینی است که کسب کرده بودند . به نظر بازار در حال از دست دادن اعتماد و روحیه جنگدگی و خوش بینی است و بازگشت ان ممکن است مدت ها طول بکشد .

مشکل بازار این است که از تحلیل کمی دور شده و به نظر به محض این که به این روال برگردد بازی جور دیگری رقم میخورد . چه آن زمان که ر اوح بودیم و چه حالا که در حضیض قیمت ها هستیم و بدترین وضع موجود را داریم بازار هیچ وقت نخوایت وزن زیادی به گزارش ها بدهد و امروز گلایه میکند چرا مثلا خودرویی ها جمع نمی شوند ! البته حقوقی های بازار ما هم در این مدت اکثرا همراه با جو حرکت میکردند بسیاری از انها فرصت نقد کردن در طول مسیر رسیدن به قله را از دست داده و حالا برای باار تحلیل گرو محسابه گر شدند ! ۴۰% قیمت های بالار سواد و زبان شما را گنجشک خورده بود ؟!

این صحبت ها را کردیم…در روزی که منفی است و نا امیدی از سر و روی بازار می بارد بد نیست کمی فارغ از هیجان ها منطقی نگاه کرد

بسیاری بر این عقیده‌اند که بازار سرمایه آن دوران طلایی خود را تمام کرده و از اینجا به بعد جذابیتی ندارد. یک نکته باید عرض کرد و آن هم اینکه شاید آن شیدایی و دوران طلایی بازار تمام شده باشد (منظور ان سرعت رشد است ). اما یک نکته را در نظر داشته باشید اقتصاد ما تمام نشده که بازار سرمایه تمام شود. مسیر اقتصاد با قدرت پیش می‌رود متغیرهای اقتصادی از دلار گرفته تا بازارهای جهانی همچنان در نوسان هستند و بازار هم می تواند نوسان را داشته باشد ولی اینکه هر روز صف خرید باشیم و یا هر روز قرار باشد ۵ درصد رشد کنیم به نظر باید کمی از این رویا فاصله گرفت.

نباید انتظارات را در این حد بالا برد چرا که شرایط متغیرهای بازار نشان می‌دهد بخشی از جریان پولی که از این نظر بازار را هدایت می‌کرد ترجیح داده تا فعلاً بیرون می باشد اما این به این معنی نیست که بازار دچار میرایی و رکود شده است خیر حجم معاملات به خوبی موضوع را نشان می‌دهد منتها ممکن است به مانند الگوی قبل رشد های آنچنانی و هیجانی را نداشته باشیم و فضای رشد قیمت شرکت ها با فضای تورمی و سود وزیانی حرکت میکند .

نکته بد نگاه منطقی به بازار است.

به نظر باید همان ابتدا از کسانی که قصد حضور در بازار را دارند میپرسیدیم از بازار سرمایه چه انتظاری دارید؟ کسانی که آمده اند اینجا پول خود را یک شبه چند برابر کنند یا تا آخر سال ۱۰۰ میلیون را یک میلیارد کنند به نظر اینجا محیط مناسبی نیست تلاش خود را بکنند تا به سایت های شرط بندی و مواردی از این دست مراجعه کنند البته بازار سرمایه هم سود های عجیبی را شاهد بوده ولی همین حالا می بینید که صرف ریسک بالایی را می طلبد

بحث به اینجا که می رسد بهتر است کمی مقایسه ای و بین بازاری تر صحبت کنیم یا به قولی مقایسه بازارها را داشته باشیم و بعد تصمیم بگیریم . شما نگاهی به مدل سرمایه گذاری در بازار ملک و یا حتی دلار و طلا و و سایر بازارها داشته باشید کار تولیدی، ایده ها و موارد دیگر در هر یک از این کارها شما مستلزم یک صبر برای به نتیجه رسیدن هستید .

در بازار سرمایه

به واقع چرا در بازار سرمایه این الگو جا افتاده که اینجا سریع و تند می‌شود به هدف رسید .برخی جریان بی صبری را برای گرفتن مزد تشویق می‌کنند این اولین چیزی است که باید تغییر کند و احتمالاً روند بازار پیشرو نیز این موضوع را تقویت خواهد کرد که ما برای رسیدن به سود مستلزم کمی صبر هم خواهیم بود . جالب است سرمایه گذار در همه بازارهای موازی حاضر به پذیرش صبر است ولی به بازار سرمایه که می رسد می ‌خواهد یک شب نتیجه بگیرد به نظر این اتفاق جالبی نیست و نمی تواند برای بازار ادامه دار باشد از همین رو احساس می‌کنیم مدل سرمایه گذاری افراد کم کم در بازار تغییر خواهد کرد و نگهداری سهم به عنوان یکی از گزینه ها مورد توجه خواهد بود تحلیل محوری و نگاه به شرایط بنیادی شرکت نیز از دیگر عاملی است که می‌تواند کم کم مورد توجه قرار گیرد.

و اما یک نکته

چه چیزی این متغیرها را تغییر میدهد ما تا به امروز به این نتیجه رسیدیم که بازار آن شیدایی دوران قبل را نخواهد داشت اما همچنان بازار خوبی برای سرمایه گذاری است سودهای خوبی وجود دارد ولی مدت زمان را طولانی می کند چه عاملی یا چه عواملی می توانند ناقض این نظر باشند

به نظر می رسد ۳ عامل در این موضوع موثرند

سعی میکنیم ابتدا عوامل کمتر اثر گذار را بیان کنیم و بعد به سراغ بیشترین اثر برویم اولین عامل سیاست‌های دولت است انصافاً تا به امروز دولت هرچه از دستش بر آمده انجام داده البته از آن طرف هم برده و کار بی جیره و مواجب نکرده اما تا جایی که توانسته از بازار سرمایه حمایت کرده است می توانست نوع این حمایت بهتر و جذاب تر هم باشد اما به هر حال نشد اما این نوع سیاست ها از این به بعد می تواند بار دیگر بازار سرمایه را به سمت رونق بکشاند به خصوص حضور جریان نقدینگی در بازار را دولت با ابزارهای مختلف می تواند تقویت کند

عامل دوم

عامل دوم سیاست است ما در کمتر از دو ماه دیگر یک رویداد مهم سیاسی را داریم و تقریباً ده ماه دیگر یک رویداد دیگر سیاسی یکی از انتخابات امریکا و دیگری انتخابات ایران اگر نگاه کوتاه مدت داشته باشیم به نظر در صحنه سیاست کشور فعلا موضوع انتخابات آمریکا می تواند مهمترین بخش باشد این موضوع و این عامل به عنوان یک عامل تاثیر گذار بیرونی که می تواند نظم موجود را به هم بزند می توان برشمرد که هم در جهت صعودی و هم نزولی رفتار می‌کند روزهای قبل نیز بیان کردیم که در مورد انتخابات آمریکا مفصل تر صحبت خواهیم کرد.

عامل سوم

عامل سوم شاید مهم ترین عامل و کلید تمام اتفاقات اخیر بازار است ! بله دلار … بازار سرمایه در تمام مقاطع رشدی که داشته یک عامل را پیش روی داشته و آن بحث دلار است در جایی که دلار رشد کند و و جریان نرخ ارز متوقف نشود بازار سرمایه شاید کمی گیر و گور داشته و یا صبر کرده ولی در نهایت همراه با دلار بوده و حالا نیز که بازار افت کرد و در جا زده و دلار مسیر رشد را در پیش گرفته به نظر بهبودی خود را دیر یا زود در این مسیر همراهی خواهد کرد شاید کمی زمانبر باشد اما این اتفاق رخ خواهد داد .

چرا که تقریبا می توان گفت تنها متغیری است که به طور قطعی و نه فرضی تا به امروز عملکرد و شرایط خاصی را برای بازار رقم زده است و هر بارهم رخ داده نتیجه و برآیند ان درست بوده است .

به هر حال باید این طور نگاه کرد که فضای فعلی کمی غیرمنطقی پیش می رود و عوامل فعلی همه در جهت تقویت بازار اند از دید ما این شریاط خیلی زود تر از انچه فکش را میکنید تمام می شود و ما میمانیم و بازار … ولی این مسیری که طی شده درس های زیادی را به همه اعم از حقیقی و حقوقی داده است.

بتا سهم

#گزارش_بازار      #بورس     #صف_خرید     #صف_فروش

قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *