ترسی که رفت بر باد ، ترسی که داد برباد !!

امروز شنبه بازار خیلی امیدوار بود و با انگیزه ضعیف کار خود را آغاز کرد چرا که روزهای قبل حسابی ناامید شده بود ولی صبح شوک توقف پالایشی ها روزنه های امید را در او زنده کرد و شاهد بهبود اوضاع بودیم تقریبا همان ابتدای صبح با رفتن پالایشی ها اکثر نماد ها سبز پوش و حتی صف خرید شدند تا شوک پالایشی و آمپول تقویتی نفتی بازار را کمی به سمت بالا هدایت کند.

البته بازار دیگر نایی برای منفی بیشتر هم نداشت و انصافا طرف عرضه شبیه ورزشکاران بوکس راند آخر بوده که با صورت زخمی و انرژی کم دوباره در صف فروش و برخی ها هم در مثبت ها فروشنده بودند این که بازار چه می شود چه خواهد شد قطعا روزهای بعد می شود دقیق تر گفت ولی یک نکته را در ذهن داشته باشد هنوز هیچ چیز تمام نشده . تنگه احد را نباید رها کرد .قرار نیست فکر کنیم همه چیز تمام شد و پیروز شدیم . امروز شاخص و بازار جای حساسی برگشت و البته ریز ش بیشتر هم خیلی توجیه نداشت ولی مولفه اصلی بازار ترس است ..

در حال حاضر به نظر می رسد دو اتفاق بیش از همه برای بازار مهم است

یک از بین رفتن حس ترس فعلی در بازار و دو برگشت اعتماد به سهامداران جهت تغییر روند ایجاد شده این دو اتفاق هر طور شده باید به سریع ترین شکل ممکن در بازار رخ دهد وگرنه فرسایشی بودن منفی و مثبت ها اوضاع و شرایط وخیم تری را برای بازار رقم میزند در راستای موضوع یکسری پیشنهادات باید ضربتی و به شکل فوری در دستور کار باشد و یکسری از موارد نیز در میان مدت و بلندمدت باید حل و فصل گردد .

 ببنید یکی از مهم ترین راهکارها تعیین تکلیف قطعی سهام عدالت است که از دو بعد روانی و فنی میتواند موثر باشد

هر چند که در حال حاضر نیز به طور کلی تعیین تکلیف شده اما به بازار اعلام نشده است بسیار روشن و شفاف این پالس به بازار ارسال شود که معاملات سهام عدالت در بازار نخواهد بود و بانک ها با ردیف اعتباری مشخص این سهام را از سهامداران سهام عدالت خریداری خواهند کرد

امروز نمونه یک اتفاق خوب که برای پالایشی ها رخ داد و اثرات ان در کل بازار روشن شد

شاهد بودیم بازار به اخبار خوب نیاز دارد این اخبار خوب می‌تواند هر چیزی باشد از دید ما در حال حاضر وضعیت پالایشی ها،نرخ خوراک پتروشیمی ها و افزایش سرمایه برخی شرکت های بزرگ می تواند هم کوتاه‌مدت و هم میان مدت مرحمی برای این درد باشد به نظر می‌رسد اتفاق مهم می‌تواند به این شکل رقم بخورد که امروز برای پالایش رخ داد و البته بازگشایی انها نیز اگر نامحدود باشد اتفاق خوبی است . اگر این الگو برای سایر شرکت‌ها نیز تکرار شود اتفاق خوبی است . برای کوچکترها نیز می شود راه حل های بهتری داشت که در ادامه عرض میکنیم .

بازگشایی نماد بانک ملت بدون محدودیت باز شدن و افت و اصلاح قیمت و حمایت های احتمالی نیز می تواند راهگشا باشد.

یکی دیگر از راه های ارسال پالس مثبت به بازار در دارادوم است

که دولت میتواند کمی باهوش تر عمل کند . تمدید زمان فروش دارا دوم و جذاب کردن این صندوق به جهت آشتی نسبی سهامداران با بازار و به نوعی چراغ سبز دولت با بازار سرمایه که می تواند فروش به عنوان مثال ۲۰ میلیون تومان دارای دوم با پیش پرداخت ۵ میلیون تومان و تخفیفات برای کل آن و همچنین پرداخت قسطی در دو سال باشد. یعنی فرد ۲۰ میلیون دارا دوم بخرد که ۵ میلیون ان نقدی و قابل فروش و ۱۵ میلیون دیگر اقساطی باشد .

افزایش شفافیت در بازار هم یکی از مواردی است که باید پیگیری شود بعدها به طور مفصل در مورد این افزایش شفافیت صحبت خواهیم کرد اما به نظر در حال حاضر این حق بازار است که بداند فروشنده های فعلی بازار چه افرادی هستند به نظر انتشار اطلاعات فروشنده ها به شکل سهامدار خرد زیر صفحه سهامداران عمده می تواند به افزایش شفافیت کمک کند البته این اطلاعات در حال حاضر در کف بازار و بین بچه‌های بازار رد و بدل می شود و چه بهتر که شفاف تر بیان گردد.

یکی از مواردی که در بازار باعث ایجاد ترس شده صف فروش است

به نظر یکی از اقدامات می تواند این موضوع باشد که بازار سرمایه از کلیه شرکت هایی که بالای ۵۰ درصد در این مدت افت کردند به خصوص نماد های کوچک بازار که نیاز به این تعادل و اخبار را بیشتر داشته و میتواند نماد متوقف و کنفرانس خبری و سپس بازگشایی نامحدود داشته باشند و تعادل بهتری را برقرار کند . این صف فروش به خودی خود تاثیرات بالایی بر جو روانی بازار گذاشته است و باز گشایی و برگشت ها می تواند کمک خوبی برای بازار باشد.

استفاده از ابزار آپشن ها برای کف سازی قیمت سهام های بزرگ هم یکی از مهم ترین انهاست سهامداران عمده به سهامدار اطمینان دهد که قیمت ایکس سهم در این محدوده کف بوده و به نوعی تضمین کننده قیمت باشد که می‌تواند ریسک بازار را به شدت کاهش دهد. در اختیار فروش، ناشر که می تواند سهامدار عمده، صندوق توسعه، صندوق تثبیت باشد این “اختیار” را به خریدار می دهد که در تاریخ سر رسید دارایی را به قیمتی مشخص بفروشد. به نظر یکی از بهترین راه هاست و ریسک بازار را به شدت کاهش میدهد .

استفاده از ابزار سهام خزانه که در قانون به نوعی تعبیه شده و حالا که بازار در این شرایط قرار دارد می‌تواند به کمک بازار سرمایه برسد به نظر استفاده از سهام خزانه با هماهنگی با سازمان بورس در برخی نمادها و البته اطلاع رسانی کامل و شفافیت کامل که هر شرکت چه میزان خریده نیز می تواند جالب توجه باشد

حرف راه حل و پیشنهاد می تواند بسیار زیاد مطرح شود اما به نظر باید انگیزه اجرایی شدن نیز وجود داشته باشد

تمامی موارد بالا باید در کنار حمایت فعلی از بازار قرار گیرد بدین معنی که جریان خرید و بازارگردانی نمادها نیز ادامه داشته باشد این موضوع نباید رها شود و فکر کنیم ۲ روز مثبت شد همه چیز تمام شده است .

همانطور که در بالا نیز گفته شد مهمترین شرایط فعلی این است که بتوانیم این ۳ رویداد را رقم بزنیم یک استرس بازار را با اتفاقات و اخبار و ابزارهای مختلف کاهش دهیم ۲- ترس را کم کنیم . و ۳ به بازار این حس اعتماد و تزریق کنیم که روند تغییر خواهد کرد و این روند گذراست.

یک نکته ریز دیگر را نیز بیان کنیم

قصد داریم از بازار حمایت کنیم درست ، جو روانی باید کنترل شود درست است و هیچ شکی نیست اما اینکه از ریز برنامه خرید و فروش همه مطلع باشند به نظر اتفاقی جالبی نیست و اصلاً افشا شدن پلن چگونگی حمایت از بازار خود مولفه منفی برای بازار خواهد شد شما نگاه کنید از همان ابتدای کار انتشار غلط عکس آن تخته معروف و بعد لف حمایت هوشمند و بعد موارد دیگر نتایج معکوسی داد … گاهی اوقات راز آلود و پنهان بودن فضا شرایط بهتری را رقم می‌زند از همین رو کمی عدم انتشار برخی اطلاعات و پرهیز از شلوغ کاری رسانه ای می تواند فضا را برای ادامه مناسب‌تر سازد .

و بخش دوم این گزارش به یک موضوع مهم می پردازد که در سهم خریدن بازهم ارزندگی را مد نظر داشته باشید

حتی در این شرایط برگشت بازهم انچه تجربه این چند وقت و شرایط اتی پیش روی شما میگوید بحث ارزندگی است . به نظر ابزار این است که جریان سودآوری شرکت‌ها و جریان فروش می تواند شکل پایدارتری از ارزش گذاری باشد.

این نوع اتفاقات و رویدادهای که منجر به تغییرات در سود و فروش شود بیشتر مورد توجه بازار خواهد بود و البته بازهم تاکید میکنیم در مورد اکثر سهم های بازار نیز این تفکرات بزرگ و کوچک و دولتی و غیر دولتی بودن راکم رنگ کنید گاهی اوقات شما با شرایطی مواجه هستید که سهم خوب حتی بزرگ و یا سهم خوب با اندازه کوچک را پیدا می‌کنید و کار می کنید به نظر ارزندگی بالاتر از موارد دیگر است و این باید مورد توجه باشد از ارزندگی و رشد و اتفاقات اخیر می شود هزار مثال آورد مهم این است اسیر حاشیه های ذهنی مختلف نشد.

از ابزارهای کمکی هم در این راستا می‌توان استفاده کرد نمودارها و علم تکنیکال یک علم است با آن مقابله نکنید از آن استفاده کنید به نظر می‌رسد می شود با نمودارها گزینه های خوبی برای سرمایه‌گذاری پیدا کرد و البته این را کنار سهم هایی باید گذاشت که اصلاح کردند سهم هایی که افت قیمتی داشتند و آنها را با این ابزار می شود بیشتر و بهتر تحلیل کرد.

بتا سهم

#گزارش_بازار

صف خرید / صف خرید / صف خرید / صف خرید / صف خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *