پتروشیمی اراک در بهار هر تن نفتا را ۳۵میلیون ریال مصرف کرد که قیمت این ماده در شهریور به ۶۰ میلیون ریال هر تن رسید و تقریبا در بازار جهانی نیز ثابت ماند. طی مرداد ماه متوسط نرخ محصولات شرکت ۳۷ درصد بالاتر از بهار بود، طی شهریور تاکنون ۱۸ درصد دیگر هم متوسط نرخ ها رشد کرده است بنابراین می توان گفت محصول ۶۱ درصد و ماده اولیه ۶۷درصد بالاتر از بهار معامله می شود. در بهار حاشیه سود ناخالص ۱۶ درصد بوده اما این تحولات حاشیه سود ناخالص را به ۲۲ درصد رسانده است ضمن اینکه گراف حاشیه سود نشان می دهد که عمدتا حاشیه سود در نزدیکی همین اعداد است. با توجه به این موارد انتظار می رود که با تداوم وضع فعلی، یعنی تکرار نرخ های جاری تا پایان سال، ۱۹۵۰ میلیارد تومان سود ناخالص عملیاتی محقق گردد.

در این حالت انتظار می رود که Eps شرکت حدود ۲۲۵ تومان باشد. البته همکنون محصولات پلیمری با شتاب بیشتری در مقایسه با نفت و نفتا صعود می کنند بنابراین و همچنین برخی محصولات صادراتی شرکت به افغانستان با زیان به فروش می رسند، که این موارد می تواند بر eps تحلیلی اثر با اهمیت داشته باشد. رقم ۲۲۵ تومان یک عدد میانه در تحلیل است.

پتروشیمی اراک در سه ماه نخست ۳۸۹ ريال سود ساخت اما همکنون نسبت به بهار رشد ۶۲درصد نرخ فروش و ۶۷درصد نرخ خوراک صورت گرفته است.

اگر همین شرایط تداوم یابد سود شاراک در سال جاری ۲۲۵۰ ريال خواهد بود.

البته نکاتی وجود دارد که می تواند منجر به بهبود وضعیت نیز بشود. از جهت مقدار فروش، ترکیب فروش و نرخ چند محصول صادراتی به افغانستان، وضعیت می تواند به مراتب بهتر باشد اما سود تحلیلی در این مطلب یک حالت کاملا نرمال است که فرض کرده همین شرایط امروز تا پایان سال تداوم یابد.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *