پوست سبز و دل قرمز …

امروز بازار از نظر شاخص کل مثبت بود و به ظاهر روز سبزی را داشت ولی این سبزی فقط در نیم ساعت اول به چشم می امد و بقیه اوقات فشار عرضه در بازار بیش از تقاضا بود البته این روزها که عمده سهم ها منفی و شاخص مثبت است حس نمک روی زخم هم به بسیاری دست میدهد انصافا فقط شاخص مثبت بود و اتفاق خاصی در بازار نبود .

هر چند باید ان روزهای جفت جفت ۵% را هم کم کم فراموش کنیم و عادت کنیم که بازار ممکن است در هفته نیز به اندازه ۱% حرکت نکند این منطقی کردن انتظارات کمی زمان می برد ولی در هر صورت این طور هم نیست که هر روز ۵% منفی باشد .

امروز بازار دوباره چوب برخی سهم های خاص را خود و در حالی که تا حدودی متعادل و مثبت بود دوباره با فشار فروش این سهم ها شرایط کمی عوض شد . البته این سهم ها که زیر فشار فروش هستند ژانگولرهای عجیبی هم زده بودند ولی در حال بازار فعلا بیشتر روی جو احساس تصمیم میگیرد و چشم خود را روی فضای تحلیل بسته است که دلار نیمای ۲۱۴۰۰ یکی از انهاست و چه جالب که بازار سرمایه را برخی با دلار ۲۱۴۰۰ و نهایت ۲۴ گران میدانند و بقیه کالاها که با دلار ۴۰ ۴۵ هزار تومان نرخ خورده اند منطقی هستند !

البته بازار همیشه به مسیر خود برگشته و راه خود را پیدا خواهد کرد . کافی است کمی میان مدت تر به بازار نگاه کنیم و به جای حرکات روزمره گی در بازار کمی دقیق تر بازار را بر اساس تحلیل پیش ببریم و این مقایسه را کنار سایر بازارها قرار دهیم

به نظر در این نرخ ها بازار ریسک انچنانی ندارد و شاید باید گفت قطعا ریسکش از حضور در بازارهای موزای کمتراست . اما فعلا بازار درگیر این حس شده و هیچ رقمی نیز حاضر نیست بپذیرد کمی در نرخ ها با تحلیل برخورد کند . قدیمی ها خوب میدانند هر رشدی ریزش و هر نزولی هم به هر حال صعود دارد و تا بوده بازدهی این بازار از بازدهی بازارهای رقیب در میان مدت و بلند مدت بیشتر بوده است ولی چه کنیک که حس صبر کم شده و البته مردم حق دارند سرعت ریزش عجیب و غیرقابل باور بوده است .

ریزش اخیر بازار نشان داد که بازار سرمایه نامرد تر از آن است که برخی تصور می‌کنند

البته ما این عروس هزار داماد را قبل تر می شناختیم اما این بار مکر و حیله و ترفندهای او برای لوندی کردن ها نیز تغییر کرده یکی دیگر از مهم ترین درس های ریزش اخیر اهمیت انتخاب سهم بود جایی که سهامدار اعتماد کرد ولی سیلی محکم به گوش کسانی خورد که فکر میکردند رفتار سهامداران عمده در خوشی هم عین ناخوشی یکی است ! تحلیل را بی اهمیت شمرده و در مورد صورت های مالی بی تفاوت بودند که برخی ازاین درد ها و ریزش ها ناشی از همین است .

شما نیم نگاهی به برخی شرکت ها که امروز گریبان بازار را گرفته اند بیندازید اگر اخم و اخبار رسانه و بحث‌های دیگر نبود سهامداران عمده حاضر به جمع و جور کردن این شرکت ها نبودند نه اینکه سهام این گروه مثلا حالا بد باشد یا نباشد ! خیر بحث این است که به بازار باید جوری نگاه کرد که روزهای منفی و مثبت و خوبی و خوشی و روزهای تلخ را هم در نظر گرفت بسیاری از شرکت ها حداقل نشان دادند مرد روزهای تلخ بازار نبودند سهامداران خود را تنها گذاشتند کردند البته در این بازی یک گروه و یک سهم فقط نبود بسیاری از سهامداران عمده فضای خوبی را در بازار رقم نزدند و این آزمون بزرگی برای بسیاری از این افراد بود که بازار حداقل در ارزش‌گذاری این موارد را لحاظ کند.

یک نکته دیگر این که بسیاری معتقدند به جایی رسدییم که دیگر اخرهای اصلاح است و به زودی روند تغییر میکند

ما هم به این موضوع اعتقاد داریم و حتی بسیاری از شرکت ها شرایط خوبی در این زمینه دارند اما به نظر بیایید کمی واقع بین تر باشیم . اگر واقعا بازار ارزنده است چه در سهم کوچک و چه بزرگ به نظر استفاده از ابزارهای اختیار فروش به نوعی راحت کردن خیال سهامدار خرد توسط سهامدار عمده است و می تواند راهکار مناسبی باشد .

این موضوع یک بار تجربه شده و نتایج خوبی داشته . کسی هم نمیگوید قیمت های عجیب بگذارید قیمت منطقی که خود به شفافیت بازار هم کمک میکند و صد البته اگر قیمت سهمی با ارزش بنیادی و ذاتی اش فاصله دارد چاره ای جز اصلاح قیمت نیست . معتقدیم این ابزار از نظر روانی میتواند تاثیرات خوبی در بازار داشته باشد .

این ابزاری است که حتی روی کوچک ها هم می شود تست شود و البته در کنار این موضوع حمایت ها هم میتواند باشد.

بازار در حال حاضر چند مسیر بیشتر ندارد یا باید دامنه نوسان را افزایش دهد که این ریسک بالایی داشته و در صورتی که بازار گردان در بازار حضور داشته باشد بد نیست موضوع بعد این است که با همین دست فرمان فعلی تزریق منابع را ادامه دهد و انقدر سهم بخرد و بازار را حمایت کند که سهامدار فروشنده عقب نشسته و وضعیت تغییر کند و موضوع سوم استفاده از ابزارهای جدید است که از دید ما اختیار فروش و سهام خزانه میتواند کمک حال نسبی بازار باشد .
اختیار فروش را جدی بگیرید از نظر روانی کارخوبی برای بازار است …

دیروز یک اتفاق مثبت در سازمان بورس رخ داده و جناب آقای وکیلی به به سمت رئیس روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منصوب شدند. ابتدا به جناب آقای فلاح تبریک گفته و خسته نباشید میگوییم روزهای تلخ و شیرین بسیاری داشتند . بعد به دوست خوبمان جناب آقای وکیلی تبریک میگوییم

اما از این تعارفات بگذریم یک بحث به طور جدی وجود دارد شاید حالا گفتنش دیر باشد اما بخشی از ریزش اخیر به دلیل نبود زیرساخت آموزش مناسب برای ورود افراد به بازار سرمایه بود که البته مدیران هم تا حدودی حق داشتند سرعت این تحولات آن قدر سریع بود که آنها هیچ واکنشی را نتوانستند داشته باشند اما از اینجا به بعد مدیران جدید باید موارد مهمی را در دستور کار داشته باشند.

از دید حقیر سه موضوع بسیار خاص و مهم است:

۱- تا به امروز جریان آشتی فعالین فضای مجازی با سازمان بورس در حد حرف و جلسات بوده به نظرم وقت آن رسیده که برای این موضوع گام های عملی برداشته شود به خوبی در جریان هستیم که مقدمات این هم فراهم شده امیدواریم این به عنوان ماندگار ترین و محکم ترین قدم به زودی اتفاق بیافتد

۲ – آموزش یکی از حلقه های مفقوده ای است که بخش خصوصی بازار آن را به خوبی پیش می‌برد اما سازمان بورس از آن غافل است به نظر آموزش گسترده و حرف هایی که البته می تواند با شرایط فعلی مجازی هم باشد باید در دستور کار قرار گیرد

۳- به نظر ایجاد اتاق‌های فکر که آغاز شده و از آن مهمتر ایجاد کانون سهامداران حقیقی یکی از مهمترین و خاص ترین کارهایی است که می تواند شکل بگیرد این می‌تواند دستاورد بزرگی برای مجموعه سازمان باشد و البته صدای واقعی سهامداران حقیقی در بحران اخیر که چرخ‌دنده‌های بازار استخوان سهامداران خرد را شکست و بازهم این سهامداران خرد بودند که بازیگر اصلی روزهای مثبت و منفی بازار هستند این برای بازار سرمایه زشت است که بازیگران اصلی آن یک تشکل منسجم نداشته باشند به نظر این اتفاقات می تواند هرچه سریع تر رقم خورده و فضای تعاملی را افزایش دهد با همه عزیزان دوستان خوب و صمیمی هستیم اما بگذارید این دریچه انتقاد بین ما باز بماند که با توجه به روحیه ای که از دوستان سراغ داریم حتما استقبال خواهند کرد.

یک باردیگر در پایان این مقدمه میگوییم و روی صحبتمان با عزیزان مسئول است .

بازار سرمایه همه جوره برای شما سنگ تمام گذاشت ولی حالا که به این شرایط رسیده اواز اولویت خارج شده است . مشکل این است که دولت و بسیاری از شبه دولتی ها پول های بزرگی از دل این بازار به دست اوردند که در طول تاریخ بورس و حیات ان مجموعه ها بی سابقه بوده و حالا که پای کمک به این پیکیر نیمه جان افتاده همه وعده امروز و فردا می دهند . اعتماد از دست برود پشت سرش جریان پول از دست خواهد رفت . این که بازار سرمایه دیگر زمین بازی واقعی تامین مالی نخواهد بود به کنار پول های خارج شده اگر هوس هر بازاری را کنند تبعات آن سنگین تر از وضعیت فعلی است …

بتا سهم

#گزارش_بازار

شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *