شکست غول اول !

امروز شنبه بازار سرمایه انصافا خوب پیش رفت یک نکته در دل بازار هست تا وقتی بازار حجم قوی نگرفته شاید تردید در دل برخی وجود داشته باشد ولی انچیزی که بسیاری را مردد کرده این است که بازار با توقف برخی نماد ها مواجه بوده که به نوعی فتنه اخیر بازار بخش عمده ای زیر سر این نماد ها بوده و تا این شرکت ها باز نشوند و اصلاح نشوند و ترس بازار نریزد بازار مسیر خود را پیدا نمی کند و برخی هم که می ترسند دست بردار نخواهند بود انها هر مثبتی را مصنوعی و فرصت فروش میدانند تا این حس ترس از بین برود و ۲۰% بالاتر خریدار باشند … فرقی هم بین فعالان نمیکند حقیقی یا حقوقی ! .

دوستی میگفت بازار از فولاد و فملی و سنگ آهن و برخی دیگر که نمی ترسید انها همان هفته اول هم خوب بودند عمده ترس ازاین نماد هایی بود که متوقف هستند و حالا بازگشایی انها میتواند کمک شایانی برای بازار باشد . همین که ترس ریزش از سر بازار برداشته شود و بازار ارام ارام این حس ترس را کنار بگذارد قیمت ها به مسیر خود بازمیگردد که در ادامه در موردش توضیح میدهیم …

قبل از آغاز گزارش بازار یک موضوع کمی حاشیه ای را بیان کنیم…

این روزها حاشیه فضای مجازی زیاد شده است . به نظر بازار بیش از آنچه که به اتفاقات خاص و مثبت نیاز داشته باشد به آرامش نیاز دارد و این باید در دستور کار قرار گیرد . این که موضوعی در قانون مصوب شده و خلاصه همه چیز وجود دارد در شورای عالی بورس تصمیم گیری شده بعد یک نفر یک توییت میزند یا هر چیز دیگر برای بازار سم مهلکی است .

یا در مورد فضای مجازی اخیراً بحث نامه ۲۵ اقتصاددان جنجال به پا کرده و برخی از عزیزان بورسی و سهامدار به تاخت و تاز به آنها مشغول شدند قبل از هر چیز یک نکته را روشن کنیم در اینکه نظریه و ایده این افراد مسخره و غیرعلمی است شکی نیست اینکه بازار بورس باعث تورم سایر بازارها باشد به خوبی اثبات شد که این اتفاق رخ نمی دهد و یا حتی راهکار افزایش نرخ سود بانکی که به نظر برگشت به راهکاری نخ‌نما و کهنه است.

در این موضوع که این افراد نیز احتمالاً خوابهایی برای ریزش بازار و یا هماهنگی با برخی ارکان دیده بودند هم تردید وجود دارد ولی ممکن است باشد اما یک نکته را فراموش نکنید نامه این ۲۵ نفر عامل ریزش بازار نبوده ریزش بازار را عوامل دیگری رقم زده است به واقع اگر یک نامه باعث‌ریزش بازار بوده بهتر است همچنان بازار بریزد.

عزت و ارزش بازار سرمایه را در سطحی این چنین تنزل ندهید !

معتقدیم پرداختن به این موضوع جالب نیست و نمی تواند دردی از بازار ما دوا کند اتفاقاً آدرس غلط می‌دهد که نتوانید مسیرهای درستی را که قرار بود طی کنیم را پیدا کنیم و نکته آخر این است که که به نظر نامه این عزیزان آنقدر اهمیت ندارد که اینطور با آن پرداخته می شود و یا نظرات سایر عزیزان . بازار باید حرف را از اهلش بشنود و این حرف ها برای دوران سخت کنونی به شدت گمراه کننده است .

ای کاش جایی وجود داشت که افراد بابت حرف های خود پاسخگو بوده و جواب پس میدادند تا عشق میکروفن و اظهار نظر همه را شیفته خود نمیکرد !

اما برگردیم به بحث اصلی یعنی بازار …

سراغ بازار برویم این روزها ذهن همه در یک نقطه متمرکز شده و آن بازگشایی نمادهاست بازگشایی نماد ها یکی از مهمترین نکات فعلی بازار و در واقع مهمترین ابهام بازار است با توقف چند نماد از جمله بانک ملت که امروز باز شد و برخی که متوقف اند نظیر خودرو و خساپا و شستا و پالایشی ها بخش عمده ای از بازار را به توقف برده و با انرژی کمتر بازار را مثبت کردیم . این به نظر دوپینگ فعلی بازار ماست ولی لازم است .

حالا به نظر بازگشایی آنها می‌تواند چالش برانگیز باشد یک پیشنهاد بسیار مهم برای بازار و بازگشایی این نماد ها این است که در چهار و پنج روز کاری پیش رو نماد ها به چهار دسته تقسیم شده و هر روز یک گروه بازگشایی شوند و اتفاقا توصیه ما این است که روزهای آخر به پالایشی و شستا اختصاص یابد و دو روز اول بانک ملت و خودروها بازگشایی شوند که به نظر وبملت امروز خوب بود و یک الگوی خوب را اجرا کرد که ترس ها را از بازگشایی بقیه نماد ها دور کرد . این دقیقا همان چیزی است که مدت ها پیش باید اجرا میکردیم .

بازگشایی آنها باید بدون دامنه نوسان باشد تا ترس بازار فرو ریخته و دست عرضه و تقاضا شرایط را مشخص کند و البته ما تک تک این عزیزان را به اتاق می آوریم و آنها را با حداکثر انرژی مورد عنایت قرار می‌دهیم یعنی باید تمام انرژی ما برای بازگشایی این نمادها صرف شود و اگر قرار است حمایت صورت گیرد سهام خزانه منتشر شود اوراق اختیار فروش برسد و یا هر چیز دیگر باید روز بازگشایی همه روی میز موجود باشد این بحران تا زمانی که این بازگشایی ها انجام نشود تمام نشده و به نظر یک عزم جدی و برنامه خاص برای بازگشایی بازار نیاز است .

بازهم میگوییم نباید ترسید

برخی عزیزان که مخالف بازگشایی های بدون دامنه هستند اکثرا دید کوتاه مدت به بازار دارند در میان مدت بازار خود را اصلاح میکند و با جریان ارزندگی نباید جنگید … بازگشایی یکباره مثل انچه امروز در وبملت رخ داد اگر در مسیر ارزندگی قرار داشته باشد بسیار سریع به بازار کمک خواهد کرد .

یک نکته بسیار خاص در مورد سهام خزانه

سهام خزانه اتفاق بسیار مهمی برای بازار سرمایه است و دو سیگنال قوی به بازار می فرستد و یک خاصیت عمومی بسیار مهم دارد. از خاصیت آن شروع کنیم و اینکه بسیاری از نمادهای بازار و سهامداران معتقدند باید از آنها حمایت صورت گیرد با سهام خزانه و فرمول آن می‌توانند مورد توجه باشند در واقع یک بازارگردانی خودجوش و موقت البته توسط خود شرکت ها صورت می گیرد و کمک بزرگی برای بازار است. بسیاری این روزها فریاد میزدند چرا صندوق توسعه از بازار حمایت نمیکند به نظر سهام خزانه یک حمایت خودجوش از دل شرکت ها برای متعادل شدن سهم هاست .

اما دو سیگنال مهم چیست اول جمع شدن صف فروش و خالی شدن فروشنده از این سهم هاست . ما معتقدیم منابع مالی شرکتها نیز در این وضعیت مناسب است اما سیگنال دوم این است که اگر شرکتی حاضر می شود سهم خود را در این شرایط بخرد حتما ارزندگی دارد که دست به این کار می‌زنند به نظر این مهم‌ترین اتفاق است یعنی بازار سرمایه به ارزندگی سهم ها نیز اطمینان پیدا کرده و سراغ آنها برود از همین‌رو سهام خزانه می تواند نقش بسیار مهمی در بازار داشته باشد و به نظر دولت اگر می‌خواهد کمکی به بازار سرمایه کند توصیه شرکت ها به انجام این رویداد می تواند یکی از مهمترین اتفاقات باشد به خصوص در شرکت های کوچک و متوسط که بخشی از بحران بازار ناشی از شرایط آن هاست.

و حرف آخر …

بازار این روزها نیاز به اتفاقات خوب دارد و به نظر دلار یکی از این اتفاقات مثبت است است که می تواند دوباره چراغ سبز قوی برای رشد بازار سرمایه شود این نکته را در نظر داشته باشید که دلار نیما و بورس کالا ابزار بسیار خاص و مهم برای شرکت‌ها هستند که بتوانند سطوح ارزندگی آنها را با این ریز ابزار اندازه گیری کند یک نکته دیگر را هم در نظر داشته باشید ارزندگی می تواند فقط سود امسال نباشد ما شش ماه از سال را با این وضعیت پشت سر گذاشتیم به نظر ۶ ماهه دوم و سود سال بعد و چشم انداز آن عوامل مهمی در ارزندگی یک سهم خواهد بود .

به نظر نرخ دلار میتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند و این نرخ به خصوص اگر در نیما به سمت ۲۵ حرکت کند بازار دیگر حتی نیازمند این همه حمایت و این مسائل نیست خود دلار محرکی برای حرکت بازار خواهد شد …

این روزها مادرست شبیه میدان نبردی هستیم که باید مدام مبارزه کنیم و چیزی به فتح و پیروزی نمانده …

به قول مالک اشتر در فیلم امام علی میگفت تنها چند شمشیر تا فتح خیمه معاویه فاصله داریم !! هر چند هنوز کارهای بسیار بزرگی مانده اما بخش بزرگی از شمشیرها را زده ایم . همه خسته ایم همه زخم خورده ایم چه زخم زبان چه زخم شمشیر قیمت‌ها و حالا همه آماده و با انگیزه ایم تا بازار بتواند از این شرایط فاصله بگیرد .

این دقایق به نیروی کمکی بسیار مهم و قوی نیاز داریم دلار ، بازارهای جهانی و صد البته گزارش های ماهانه شهریور بسیار موثر اند که تقریباً ۸ الی ۹ روز کاری دیگر این گزارش ها راهی بازار می شود در واقع بازار باید بتواند هفت روز مقاومت کند کند تا کم کم وضعیت با رسیدن این گزارش‌ها تغییر نمایند این را هم عرض کنیم تقریباً اکثر گزارش‌های مرداد را خواندیم و گزارش های بسیار خوبی بودند به خصوص معتقدیم گزارشهای شهریور حتی اگر بهتر از مرداد نباشد و شبیه مرداد باشد۶ ماهه های خوبی از شرکت‌ها را خواهیم داشت.

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *