در اصلاح های بازار به چند نکته توجه کنید:

۱) هر چقد هم که شما برای مردم فرهنگ سازی کنید…بازهم نمیتونید جلوی رفتار گله ای رو چه در مثبت ها و چه در منفی ها بگیرید. در رشد بازار شرکت هایی هم هستند که با انگیزه های سفته بازانه قیمتشون میره و در کنارش شرکت هایی که ارزش بازارشون بر اساس حقیقت رشد میکنه. در منفی ها هم همینطور.

۲) مهمترین ساز و کاری که در اصلاح ها و رشد های بازار وجود داره…سازوکاری است به نام تخریب خلاق! مکانیزمی که شومپیتر، اقتصاددانی که بخاطرش جایزه نوبل هم دریافت کرد. به این شکل که سال ۱۹۸۰ در آمریکا نسبت دارایی های مالی به تولید ناخالص داخلی اشون(GNP) بوده ۱۰۹٪ این نسبت تا سال ۲۰۰۴ تا ۴۲۲٪ هم رشد میکنه و بعد بحران ۲۰۰۸ بوجود میاد و این نسبت تا ۲۰۶٪ کاهش پیدا میکنه و مجددا تا قبل از شیوع کرونا به ۲۶۲٪ و الان ۳۳۰٪ رشد میکنه.

توضیحش به این شکله…وقتی برای مثال شرکتی مثل آمازون بعد از عرضه اولیه تا پی به ایه ۲۰۰ رشد میکنه خیلی از شرکت ها هم هستند که با این شرکت پی به ایشون رشد میکنه…اما وقتی بازار وارد چرخه اصلاح میشه شاید پی به ایه آمازون تا ۹۰ کاهش پیدا میکنه اما مجددا تا همین الان که ۱۴۷ هست پی به ایش رشد میکنه اما برخی شرکت هایی که با امازون کاهش قیمت داشتند تو اون مقطع دیگه رشد نمیکنن.

تخریب خلاق به این معنیه که بازارهای مالی هر از گاهی وارد چرخه هایی میشه که به سرمایه گذاران یادآوری کنه…کدوم جریان های سرمایه گذاری بر مبنای حقیقت بودند و کدوم نه.

۳)بازار ما دو تا موج صعودیه بزرگ دیگه هم در پیش داره…از این فرصت بوجود آمده در مورد پرتفوتون یه تجدید نظر بکنید. جمع بندی کنید از این سهم هایی که تو پرتفوتون کاهش قیمت داشته…تو برگشت بازار کدومشون رو علیرغم زیانی که درش هستید با سهم دیگر جایگزین کنید.

محسن جلالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *