خوب است بدانیم…

۱) دلار نیمایی ۲۱٫۰۷۷ – ۲۱٫۱۶۴ تومان – دلار بر اساس درهم ۲۱٫۲۹۳ تومان – دلار بازار آزاد ۲۶٫۶۷۰ تومان

۲) در بورس کالا، مس کاتد ۱۴۲٫۷ میلیون تومان هر تن معامله شد. شمش روی ۵۱ میلیون تومان، شمش آلومینیوم ۴۳٫۱ میلیون تومان.

۳) روز گذشته ارزش معاملات خرد ۱۰٫۶ همت بود. خروج پول حقیقی ۸۵۴میلیارد تومان گزارش شد. کانی های فلزی، تایر و انبوه سازی ورود پول داشت، بانک، فلزات خروج پول. کاوه، کگل، پتایر، وبملت مورد توجه حقیقی ها بود اما فولاد، فملی، وملل توسط حقوقی حمایت شد.

۴) هند به دنبال اعمال “قوانین مبدا” وارداتی از ۲۱ سپتامبر است. یک مقام هندوستان می گوید “انتظار میرود این قوانین جدید واردات کم کیفیت را کنترل کنند و از دامپینگ محصولات از طریق یک کشور ثالث و از طریق گذر آن از یکی از کشور های عضو معامله آزاد تجاری با هند، جلوگیری کنند. ” (دور زدن تحریم ها سخت تر می شود)

۵) در جلسه روز گذشته ایمیدرو با کمیسیون اقتصادی مجلس و سازمان بورس، ۸ برنامه جهت حمایت از بازار به تصویب رسید. از جمله، انتشار اوراق تبعی، سهام خزانه، تسریع در افزایش سرمایه ها، بازارگردانی مداوم و تخصیص منابعی به میزان ۱٫۲ هزار میلیارد تومان جهت حمایت از سهام شرکت های فلزی-معدنی که زیرمجموعه ایمیدرو هستند.

۶) پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید “جلسه مهمی با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و بورس و کمیسیون های تخصصی مجلس در دفتر آقای قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی، صبح امروز برگزار می شود تا راهکارهای تقویت بازار سرمایه به تصویب برسد.”

۷) رئیس سازمان بورس می گوید “مصوب کردیم که شرکت های بورسی به شرط اینکه دارای رتبه بندی +++B باشند می توانند اوراق قرضه بدون ضامن منتشر کنند.”

۸) رئیس هیات عامل ایمیدرو می گوید “در شرکت های زیرمجموعه ایمیدرو، شامل فولاد مبارکه، مس، گل گهر، فولاد خوزستان، چادرملو, غدیر ایرانیان و غیره، ۴ هزار و ۸۷۹ میلیارد یورو و ۴۰ هزار میلیارد تومان طرح توسعه ای تعریف کرده ایم.”

۹) سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از جلسه این کمیسیون برای بررسی مشکلات سهامداران بازار سرمایه خبر داد.

۱۰) رئیس مجلس شورای اسلامی می گوید “حل مشکلات اقتصادی مردم در اولویت سران قوا است و امیدواریم در حوزه بازارارز، بورس، هدایت نقدینگی و سرو سامان دادند کالاها قدم های خوبی برداریم.”

۱۱) رئیس قوه قضائیه در حاشیه جلسه سران قوا گفت “امروز دشمن با جنگ اقتصادی، روانی و رسانه ای به دنبال مایوس کردن مردم و اختلال در حوزه های اجتماعی و اقتصادی است و برای خنثی کردن نیرنگ آنها، ضرورت همکاری قوا و استفاده از تمام ظرفیت های کشور اجتناب ناپذیر است”

۱۲) به دلیل عدم تخصیص ارز، کمبود تایر با نرخ دولتی به وجود آمده و در این بخش قیمت ها رو به افزایش است.

۱۳) دلار پتروشیمی ها به ۲۱٫۱۶۱ تومان رسید.

۱۴) مدیرعامل ملی مس خبر داد ” یک معدن بسیار بزرگ کشف کردیم که بزودی اطلاع‌رسانی می‌شود.”

۱۵) تاسیس صندوق بازارگردان برای شرکت های بورسی اجباری شد. قالیباف در این زمینه گفت “جمع بندی ما این است که شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه باید حداقل یک بازارگردان داشته باشند. نبود بازار گردان مؤثر سبب می‌شود تا بازار از دست شرکت‌ها خارج شود.”

۱۶) رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد از رونمایی هسته معاملات بومی تا پایان سال خبر داد.

۱۷) مدیرعامل هلدینگ فارس می گوید “سه الی ۴ طرح پتروشیمی مهم و بزرگ امسال به بهره برداری خواهد رسید که تولید در دو پروژه ها یعنی بید بلند خلیج فارس و پتروشیمی لردگان آغاز شده و در دو پروژه سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه و الفین پتروشیمی ایلام به زودی به بهره برداری می رسد.”

۱۸) ریاض و مسکو تخمین زده بودند از سرگیری فعالیت های اقتصادی در جهان و محدود کردن عرضه نفت، ذخایر جهان را کاهش می‌دهد و از قیمت نفت حمایت می‌شود ولی نشانه‌ها حاکی از آن است که بازار به این سرعت رونق نمی‌گیرد.

۱۹) وزمین اعلام کرده با توجه به رشد قیمت املاک، مزایده را ابطال کرده است!

۲۰) در صورت جلسه هیات مدیره وهور آمده که این شرکت قصد تجدید ارزیابی دارد.

۲۱) مپنا موتور دیزلی ساخته و با راه آهن بر سر آن تفاهم نامه امضا کرده است.

۲۲) صادرات محصولات شوینده، صابون و آب ژاول تا پایان آذر آزاد شد.

۲۳) رانفور می گوید که تجدید در جریان است …

۲۴) وگستر، دزهراوی، افزایش سرمایه می دهند.

۲۵) هلدینگ فارس اختیار تبعی می فروشد. قیمت اعمال ۲۹۵۰۰ ريال.

۲۶) بیمه آسیا ملک می فروشد.

موفق باشید. ۲۴ شهریور ۱۳۹۹

ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *