هیجانی که به شدت کافی است !

عجب بازاری بود . انگار نه انگار که همین قیمت ها همین چند روز پیش همه همدیگر را هل میدادند و فحش و ناسزا سر حقوقی به پا بود که چرا می فروشی ! امروز فریاد می زد چرا نمی فروشی !! خدایا تا کی درگیر این هیجان هستیم ! امروز بازگشایی نمادهای متوقف شده درست شبیه صحنه فیلم هایی است که قرار است بمم را خنثی کنند و یکی میگوید سیم آبی رو ببر یکی میگوید قرمز ! یک اشتباه کار دست بازار می دهد و انصافا تا به امروز هم بد نبوده ولی واقعا از این موج هیجان در بازار متحریم چه نامیم این گرگ های بازار و سلطان های نوسان گیری از خود را !!

به هر حال بازار کم کم در حال نفس کشیدن است و یکی یکی گره هایی که زده بودند را بازمیکند

البته بازهم تاکید میکنیم این تنگه احد را نباید رها کرد و به امید این که همه چیز تمام شده و پیروز شدیم مسیر را رها کنیم بازارگردانی از نان شب برای بازار واجب تر است و امیدواریم بسیاری از حقوقی ها حداقل بدانند چه خبر است و چه میکنند .به نظر باید اقدامات احتیاطی را کرد و همه سناریو ها را در نظر گرفت .

تقریبا با مثبت امروز و البته با تکمیل شدن بازگشایی پالایشی ها و شستا در بازار فردا میتوان گفت فاز منفی بازار و راند اخر بزن بزن تمام شده و با این چند کندل سبز و چارت ها و نمودارها بازار به روال قبل خود بازمیگردد هر چند این بازاردیگر ان بازار سابق نمی شود ولی قطعا هیجان چند روز قبل هم ایراد داشت . به نظر بازار از ان وضعیت اسفناک .و ترسناک فاصله گرفته ولی دوستان دقت کنید درد و بلای بازار در این چند وقت این بود که از تحیل فاصله گرفت و به هیجان دل بست و آن اتفاق تلخ شد روزگار ما حالا هم همین است بگدار به اب نزنید . یک بر صابون این بازار به تن شما حسابی مالیده شده سعی کنید با حساب و کتاب درست و دقیق گام بردارید.

این را برای روزهای آتی مینویسیم … به خصوص برای کسانی که بار اول بود این طور سریع سرد و گرم بازار را چشیدند …

یک ضرب المثل وجود دارد می گویند بره ای که در یک بیابان چاق میشود در همان بیابان هم دوباره لاغر شده و این چرخه ادامه دارد و اگر بخواهد چاق شود دوباره در همان بیابان چاق میشود نه جای دیگر !! یک اصطلاح هم بین بچه های بازار وجود دارد این که ضرر بورس در خود بورس جبران می شود نه جای دیگر ! امروز و بازار ما هم همین است افرادی که خیلی تجربه حضور در بازار را نداشتند صعود بازار را دیده و نزولش را را درک نمیکنند حق هم دارند ضرر کرده و به دنبال رساندن پول خود به مبلغ قبلی هستند تا از بازار فرار کنند . همه اختیار پول خود را دارند .

به هر شکل این بازار را با روحیات خود سازگار نمی‌بینند قبل از هر چیز به یک نکته دقت کنید بازار سرمایه در میان مدت در ۲۰ سال گذشته تا به امروز به هیچ کس ضرر نرسانده تاکید می کنم به هیچکس چرا که در جامعه تورمی به هرحال دارایی ارزش گرفته است نکته بعد معتقدیم سرعت رشد دارایی ها در بازار سرمایه از سایر بازارها بیشتر بوده و اما یک نکته مهم … برای این بازار باید تب کنی تا برایت بمیرد … او ادم صبور میخواهد برای رسیدن به هدف ها باید صبور بود و البته باهوش و تحلیل گرا توصیه ما به عزیزان این است که هیجان زده تصمیم گیری نکند اگر سهم قبلی و بنیادی و مناسب را انتخاب کردند کمی صبور باشند و دید میان مدت داشته باشند که با توجه به این اتفاقات میتوان دوباره به بازار امیدوار بود …

حالا این را گفتیم داغ دل خاطرات قدیم زنده شد …

عزیزان تازه وارد به خصوص انها که از سال ۹۶ به این طرف وارد بازار شدند ! چشما بسیار خوش شانس بودید که در مقطعی وارد بازار شد که توجه همه به بازار سرمایه است..دیدید سر مرغ را چطور می برند ! سریع و مظلوم و بدون دست و پا زدن سر او بریده میشود … تصور کنید در سال‌های قبل سر بازار را همینطور راحت و ساده می بریدند صدای کسی هم در نمی آمد !! مجلس امروز را نبینید که این طور پشت بازار ایستاده ، در زمانی نه خیلی دور مجلس خود عامل بریدن سر بازار بود نرخ خوراک را تعیین کرد و بازار ریخت ! بد هم ریخت ! بعد هم میگفت بازی اشکنک دارد !! ( نقل به مضمون دقییق) دولت هم در کل بورس برایش اسم و ویترین بود تا ابزار !این چند هزار نفر به ….

 امروز پیشرفت بسیار بزرگی برای بازار حاصل شده

امروز پیشرفت بسیار بزرگی برای بازار حاصل شده که تا سطح سران قوا موضوع بورس به بحث اصلی تبدیل می شود این یک فرصت بسیار خوب و یک نشانه برای همه است نشانه‌ای که بدانیم بازار تغییر کرده ادبیات آن تغییر کرده قواعد بازی آن تغییر کرده و ما هم باید تغییر کنیم . تغییر نکنیم موج و سیل تغییرات ما را با خود خواهد برد … برخی دوستان می‌گویند این حمایت ها به ظاهر بوده و از پشت خنجر زدند و … همین که اصلاً به ظاهر هم بوده نکته مهمی است.

البته به ظاهر نبود اما اینکه دولت این مقدار برای بازار سرمایه حساسیت دارد و حاکمیت به قطعی تر به گفته وزیر اقتصاد حکومت به دنبال ثبات و برگشت به بورس است نکته بسیار مهمی است که باید امیدوار بود و امیدوار بود نظام مالی کشور به این نتیجه رسیده که بازار سرمایه می‌تواند بسیار مفید بوده و نقش موثری را ایفا کند و همین درک اگر بماند برای بازار کافی است و تاکید ما بر این بود که قدر این همبستگی که برای کمک به بازار ایجاد شده را باید دانست.

و حرف آخر …

زن و شوهر ها که دعوا می کنند معمولاً پس از دعوا به خصوص دعواهای جدی باید جوری از دل هم در بیاورند یکی کادو می خر د یکی ناز و نوازش بیشتری می‌کند یکی مهربان می شود ! یکی سفر می برد… خلاصه خالی خالی و خشک خشک نمیشود .حکایت ما و دولت در دار دوم یا پالایش همین حکایت است . خلاصه اینکه قهر و دلخوری پیش آمده و سهامداران پشت به پذیره نویسی و عرضه دارا دوم و پالایش کردند به نظر یکی باید این وسط کمی کوتاه بیاید آن کسی که باید کوتاه بیاید قطعاً مردم نیستند آنها تصمیم خود را گرفتند به نظر این بار دولت باید کمی انعطاف نشان دهد و این ای تی اف را برای موفق بودن جذاب نماید توصیه های بسیاری برای موضوع وجود دارد ولی بدون هیچ شرط و شروطی گوش کنید .

پذیره‌نویسی را به مدت یک ماه تمدید کنید ۲ از هر که پول نقد گرفتید و در ادامه می گیرید یک شیوه نامه جدید ایجاد نمایید به هر میزان وجه نقد تا سقفی مشخص البته ۲ الی ۳ برابر اعتبار تعلق می‌گیرد و این اعتبار ظرف سه سال تسویه شود از کارمندان و بازنشستگان دعوت شود تا تا سقف احتمالی ۲۰ میلیون که ۵ میلیون نقد الباقی اقساط خواهد بود شرکت کند. یعنی در واقع مثلا ۳ تا ۵ میلیون نقد و ۷ تا ۱۵ میلیون اعتبار به خریداران بدهید .

به نظر اتفاق مهمی رخ خواهد داد

این موضوع علاوه بر اینکه استقبال گسترده‌ای را برای دولت رقم می زند و می تواند به نوعی فروش دارایی را داشته باشد برای دو سال بعد دولت نیز درآمد خوبی ایجاد می‌کند باید این آشتی برقرار شود حالا این وسط برخی هم میان داری کنند به نظر آشتی دوباره بازار و مردم از این طریق به خوبی امکان پذیر است و آشتی ماندگاری خواهد شد هرچند می بخشیم اما فراموش نمی کنیم که رفتار برخی دولتی ها و حقوقی ها با بازار چگونه بوده است به خصوص اینکه نباید فراموش کرد و این را باید در تجربه های خاص بازار نوشت.

میخواستیم در مورد عیار بازارو سهم ها و عملکردها در گزارش بازار امروز بنویسیم به فردا موکول میکنیم فقط این نکته را در ذهن داشته باشید پسرم شما امروز یک صعود عجیب و یک نزول عجیب را دیدید . تقریبا لخت و عریان همه حقوقی ها را هم اضافه کنید که مشاهده شده … این شاید بزرگترین تجربه شما باشداز این به بعد به نظر نوع تصمیمات باید پخته تر باشد …

بتا سهم

بازگشایی نمادهای متوقف شده / بازگشایی نمادهای متوقف شده / بازگشایی نمادهای متوقف شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *