آشتی پول …

امروز بازار روز خوبی را داشت یکی از مهم ترین دستاورد های بازار امروز اول فتح ۱٫۷ و بعد افزایش چشم گیر حجم معاملات بود که میتواند پروسه آشتی پول ها با بازار را نوید دهد …

امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که بعد از چند روز مثبت بودن بازار این عرضه ها به نظر طبیعی بود بسیاری معتقدند این عرضه ها ناشی از نقد کردن برخی حقوقی‌ها است که تا همین چند روز قبل خریدار بود و امروز برای تجهیز کردن دوباره نقدینگی کمی فروش داشتند البته به نظر می رسد بیشتر فروش های امروز ناشی از شناسایی سود و یا خروج برخی حقیقی های نوسان گیر بود که در برخی سهم ها منجر به فشار فروش شد.

بازار برای برگشت به سطح قبلی بارها و بارها چنین روزهایی را تجربه خواهد کرد و به طور کلی مهم این است که

آن حس ترس و هیجان فروش از بین برود و بازار آرام آرام با خبرها و اتفاقات مثبت کف سازی خود را انجام داده و به نوعی تثبیت شود این تثبیت نکته بسیار مهم است و باید صورت گیرد قیمت ها ها بعد از ریزش اخیر به یکباره باز نمی‌گردند ریزش شاید سریع باشد ولی در برگشت به خصوص وقتی بخشی از جریان پول از بازار فاصله گرفته کار رشد قیمت سخت خواهد بود و باید پله پله حرکت کند .

دیروز در گزارش بازار در بخشی بیان شد که نباید تنگه احد را رها کرد و به خیال اینکه پیروز شدیم و همه چیز تمام شده بازار را به حال خود گذاشت به نظر چند اتفاق باید همچنان ادامه داشته باشد اولین و مهمترین آن ادامه اخبار مثبت از شرکت ها و دومی سهام خزانه به نظر این دو موضوع می تواند همچون دو پایه محکم در بازار عمل کرده و شرایط خوبی را برای تثبیت قیمت ها رقم بزند

در مجموع به نظر بازار دو گام خوب برداشته …

گام اول از بین بردن حس ترس ریزش و هیجان فروش و گام دوم جبران بخشی از مسیر اصلاح شده ریزش اخیر …
یک نکته‌ای که در چهره بازار این روزها به شکلی خاص دیده می‌شود این است که به نظر می رسد بازار سرمایه به شکل خودجوش از ریزش اخیر درس‌های زیادی گرفته یکی از آن درس ها بحث ارزندگی نقش شوندگی و شرایط بنیادی یک سهم است. شما به بازار این روزها نگاه کنید شرکت هایی که شرایط سودآوری و ارزندگی بهتری دارند در مقابل سیل عرضه مقاوم تر بودند به نظر می‌رسد پارادایم جدید بازار می‌تواند بیشتر بر مبنای عقلانیت و پرهیز از نوسان گیری و جوزدگی باشد و البته احتمالاً کم کم بازار هم درس صبر را به سهامداران می آموزد که برای سود کردن لازم است صبر بیشتری داشته باشیم.

به نظر شاید مهمترین دوره ای که در پیش دارید همین چند ماه پیش رو باشد طی ۱ ماه پیش رو اتفاقات مهمی رخ میدهد . باید به گزارش شرکت ها به دقت توجه کرد و هر چیزی که خریده و یا قصد دارید خریداری کنید با خط کش ارزندگی بررسی کنید . اقایون حقوقی و حقیقی بهتر است منفعل بودن و صف پرستی را کنار بگذارید . اگر فکر میکنید چیزی فراتر از قیمت است و اگر فرصتی پیش می آید که سهمی را از شما خریداری کنند باید تکلیف شما مشخص باشد و یا برعکس برای خرید هم همینطور از همین رو معتقدیم برگشت به آنچه بازار به آن نیاز باشد یعنی تحلیل یکی از مهم‌ترین پیامدهای ریزش اخیر است یعنی بازار از تحلیل دور شد به این شرایط رسید و حالا هر چه بیشتر بتواند کندوکاو کند و تحلیل کند فضا روشن تر خواهد شد .

در همین مدت اخیر بسیاری گلایه می کردند که چرا در بازار فقط ۳۰ الی ۴۰ سهم خریداری می شد چند نکته وجود داشت

یک به نوعی ضعف تحلیلی هم در این موضوع دخیل بوده و می شد شرکت های بیشتری را در این وادی دید که هم سوداور هستند و هم اصلاح قیمت دارند اما خیلی دیده نشد اما موضوع دومی هم وجود دارد عزیزانی که در روزهای گذشته و در دوران اوج بازار فقط به دنبال حرف اساتید و پهلوان پنبه های تلگرامی و به واسطه پروژه بودن یک سهم را خرید می کردند به رفتار ریزشی بازار با ان سهم ها دقت کنید در ریزش سهم هایی که شرایط بنیادی دارند حداقل مهم‌ترین عامل یعنی نقشوندگی را حفظ می کند و صد البته در برگشت قوی تر حرکت کرده و حامیان و طالبان بیشتری دارند و به واقع شرایط بنیادی مانند طناب است و شدت و ضعف ان قطر ان را نشان میدهد .

به واقع تا امروز شاید گزارش مالی شرکت ها کمترین اثر را در روند قیمت سهم داشته ولی به نظر از این به بعد قیمت سهام و جریان پول به ریسمان قوی و بزرگی به نام شرایط بنیادی شرکت ها باید چنگ بزنند و هرچه این ریسمان سفت و محکم تر باشد احتمال افتادن قیمت ها کمتر

روشن است که امروز هم باید همین شرایط وجود داشته باشد غیر از این باشد باید تعجب کرد از همین رو در خریدهای خود به موضوع تحلیل و ارزندگی وزن بیشتری را بدهید شاید تا به امروز طوری دیگر معامله می کردیم درست یا غلط کاری نداریم ممکن است این شیوه در شرایط پس از بحران و ریزش اخیر تغییر کند.

صرف اینکه یک شرکت بزرگ است و حرکت نمی کند نمی تواند دلیل خوبی برای عدم سرمایه گذاری باشد البته طبیعی هم هست دوستانی که تازه وارد بازار بودند فقط برو برو این بازار را دیده بودند بسیاری فریاد میزدند این سکه روی دیگری هم دارد به فکر آن روی دیگر هم باشید ولی گوش شنوایی نبود باید از این ریزش درس‌ها گرفت درس های مهمی که برای سهامداران تازه وارد که می خواهند در این بازار بمانند بسیار مهم است.

حرف اخر …

صبح امروز به طور اتفاقی حدود یک ساعت وقت مازاد پیش آمد که تقریباً وقت شده نمودار بیش از ۱۰۰ شرکت را مشاهده کردم یک نکته بسیار جالب در اکثر نمودار ها وجود داشت البته بنده چارتیست نیستم ولی در اکثر این نمودارها دو موج صعودی بزرگ دیده می‌شد یکی از ابتدای سال تا اردیبهشت و موج اصلی بزرگ از اردیبهشت تا مرداد رخ داده بود و خیلی جالب است که بازار دقیقاً یا تقریباً در اصلاح اخیر موج اردیبهشت تا مرداد را پس گرفت یا بهتر بخواهیم به شما بگوییم تقریبا می توان گفت کسانی که از ابتدای امسال وارد بازار شدن تقریباً در شرایط نرمال قرار دارند.

ولی افراد به بعد از آن اکثراً یا سرمایه آنها تغییر نکرده یا در زیان هستند اتفاق بسیار خاصی است و این نشان می‌دهد بازار در یک اقدامی منطقی هیجان سه ماه اخیر را که یک جنون خرید در هر چیزی بود را تخلیه کرده است و حالا رسیدن به نقطه منطقی که ببینیم چند چند هستیم و کت تن کیست !

البته روزهای اخیر درس‌های بزرگی برای کل بازار داشت درس های باورنکردنی که ما از آن به عنوان یک دوره ۶ ماهه یاد می کنیم که به اندازه ۳ الی ۴ سال تجربه در دل آن نهفته بود و به طور کلی معتقدیم این دوره شش ماهه اخیر یک سیکل خاص و باورنکردنی در بازار بود که کسانی که آن را تجربه کردند به اندازه یک آدم حداقل چند ساله در بازار تجربه برند

امیدواریم ازاین تجربه به دست امده حداکثر استفاده را ببرید و به راحتی این بازار را رها نکنید …

بتا سهم

حجم معاملات  حجم معاملات  حجم معاملات  حجم معاملات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *