تحلیل بنیادی پتروشیمی ها

 

هرچند که در گروه شیمیایی، بسیاری شرکت ها نام پتروشیمی دارند اما تحولات فعلی اثرات بسیار متفاوتی بر آن ها خواهد داشت. در این مطلب به چند نکته اشاره خواهم کرد:
۱) قیمت دلار در بخش صادراتی بر اساس نرخ صرافی های غیر دولتی تعیین می شود. آن ها که صادر می کنند، دلار را با نرخ ۲۵۰۰۰ تومان می فروشند. در داخل، کالاهایی که تقاضای قوی دارد با همین دلار قیمت می خورد و آن ها که روی قیمت پایه هستند، عملا با دلار ۲۲۰۰۰ تومان معامله می شوند.
۲) در پایان خرداد، دلار ۱۵۷۰۰ تومان بوده و طبق نیما در پایان شهریور نزدیک به ۲۲۰۰۰ تومان بوده است ازین زاویه تسعیر ارز گزارش تابستان بسیار بزرگتر از بهار خواهد بود و قابل توجه.
۳) در بازار جهانی، برخی کالاهای بالا دست از کرونا آسیب دیدند.

مثلا متانول برای مدت زیادی ۱۶۰ دلار باقی ماند اما همکنون ۲۰۰دلاری شده است. اوره از کرونا آسیب ندید و نهایتا پلیمری های بالا دست، اندکی مارجین بهتری گرفتند. پلیمرهای پایین دست که ماده اولیه را از یک اولفینی خرید می کنند و محصولاتی نظیر PVC، ABS،PP تولید می کنند، حاشیه سود بسیار بهتری گرفتند یعنی محصولاتشان ۱۰۰درصد رشد کرده نسبت به بهار اما خوراک مصرفی ۵۰ تا ۷۰درصد افزایش یافته ضمن اینکه ماده اولیه آن ها ۷۰درصد بهای تمام شده است. بنابراین اوره ای ها که بی تاثیر از کرونا بودند، متانول و پلیمر هم که در تابستان بهتر شد اما شرکت هایی نظیر شبصیر، شغدیر و پلی پروپیلن جم (جم پیلن) از این تحولات اثر مثبت با اهمیت گرفتند.

۴) برخی شرکت های پتروشیمی از خوراک بین مجتمعی استفاده می کنند. علی رغم آنکه نرخ خوراک و محصول تقریبا به یک اندازه به صورت دلاری رشد کرده اما ريالی اگر نگاه کنیم، محصول رشد بسیار بیشتری داشته است. اینکه چرا خوراک بین مجتمعی افزایش اندکی داشته مشخص نیست اما اثر مثبت با اهمیتی داشته است.

با این اوصاف باید بگیم تابستان برای صنعت پتروشیمی بسیار بهتر از بهار بود. هم تسعیر ارز بیشتری دارند و هم به لحاظ مقداری، درگیر کرونا و تعطیلی نبودند.

اما تصور می کنم آن ها که درصد بالایی صادر می کنند همچون زاگرس، شخارک، شپدیس … این ها تسعیر ارز با اهمیتی داشته باشند.

آن ها که خوراک بین مجتمعی را به محصول پایین دست تبدیل می کنند، مانند شغدیر، شبصیر، جم پیلن … این ها به لحاظ عملیاتی حاشیه سودشان بسیار رشد کرده است.

نهایتا صنعت اوره که سال قبل اوره پریل را ۱۸ میلیون ريال می فروخته، با وضعیت جاری، اوره را ۴۵ میلیون ريال خواهد فروخت. خراسان هم که اوره را کریستال ملامین تبدیل می کند، یک مارجین بهتری را تجربه می کند چون کریستال بالای قیمت جهانی معامله می شود.

در نهایت گزارش ۶ ماهه صنعت پتروشیمی، حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

ولید هلالات

تحلیل بنیادی پتروشیمی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *