خوب است بدانیم که …

۱) دلار حواله سنا ۲۲٫۲۳۰ تومان، دلار حواله بر اساس درهم ۲۲٫۹۳۱ تومان، دلار بازار آزاد اسکناس ۲۹٫۰۷۰ تومان

۲) معاون مالی بانک صادرات می گوید “بانک صادرات ایران نه تنها در صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای و سالانه مربوط به سال ۹۹ زیان انباشته ندارد، بلکه سود قابل توجهی شناسایی می‌شود.”

۳) رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید “مردم نگران ریزش‌های بورسی نباشند؛ سهام شرکت‌ها در بورس روند صعودی پیدا می‌کند. روزانه بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تولید نقدینگی ما در کشور است.”

۴) نخستین جلسه مشترک ایران خودرو و مپنا برای همکاری مشترک جهت توسعه خودروهای برقی برگزار شد تا تفاهمنامه همکاری تدوین شود. اگر توافقات حاصل شود میتوان پیش‌بینی کرد ظرف ۱۸ ماه خودروی برقی مبتنی بر پلتفرم K132 قابل عرضه باشد.

۵) سه ارزیابی بر اساس ردیابی نفتکش ها نشان داد که صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر بر خلاف تحریم های ایالات متحده به شدت افزایش یافته است. داده های TankerTrackers که محموله ها و ذخیره سازی نفت را ردیابی می کند، نشان می دهد که تقریبا نیمی از صادرات ایران توسط کشتی های خارجی از طریق انتقال کشتی به کشتی انجام شده است که تعیین مقصد نهایی را دشوار می کند.

۶) واعظی می گوید “شاهد علامت‌های مثبتی از کره جنوبی درباره مطالبات مالی هستیم. منتظریم تا به آنچه گفته‌اند عمل کنند.”

۷) مدیرعامل شپنا می گوید “در شرکت پالایش نفت اصفهان روزانه ۱۲ ميليون ليتر بنزين يورو ۵ توليد می‌شود و از طريق شركت ملي پخش بين ۱۶ استان كشور توزيع می‌گردد. همچنين تا اوايل سال ۱۴۰۰ با پايان يافتن واحد تصفيه گازوئيل، تمام ۲۰ ميليون ليتر توليد روزانه گازوئيل يورو خواهد شد.”

۸) پرویز فتاح می گوید “توییت پرویز فتاح: فاز ٢ فولاد كاوه در شرايط تحريم صنعت فولاد، به دست جوانانِ ايرانى طی روز جاری افتتاح مي شود.”

۹) در نشست شورای عالی بیمه مقرر شد با تغییراتی در آیین نامه شماره ۹۷ سقف خرید سهام توسط صنعت بیمه افزایش یابد. بر این اساس به شرکت‌ها و موسسات بیمه‌ای اجازه داده می‌شود تا بیست درصد بیشتر از سقف پیش بینی شده نسبت به خرید سهام از بازار سرمایه اقدام کند.

۱۰) استفان روچ، استاد اقتصاد با ذکر دلایلی می گوید که شاخص دلار در سال ۲۰۲۱ سقوط می کند. وی می افزاید “اگر روند افزایش کسری و بدهی حسابهای دولتی ادامه داشته باشد، کاهش ارزش دلار تسریع خواهد شد. دلار در برابر اتفاقات پیش روی خود ایمن نیست.”

۱۱) رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده می گوید تا ماه آوریل، می و یا حتی جولای ممکن است واکسیناسیون تمامی آمریکایی ها طول بکشد.

۱۲) جلسه رای اعتماد به “رزم حسینی” سه شنبه برگزار می شود.

۱۳) مدیرعامل هرمز پس از ثبت یک رکورد و ذکر دلایل آن گفت “برنامه تولید سالیانه خود را به میزان ۱،۵۲۰،۰۰۰ تن تا پایان سال ۹۹ محقق خواهیم ساخت.”

۱۴) جا به جایی سهام تاپیکو از شفن به شستا در حال انجام است.

۱۵) هلدینگ فارس ۱۰۰درصد افزایش سرمایه از انباشته می دهد.

۱۶) وغدیر و فولاد مبارکه برای خرید سهام خزانه مجوز معامله گرفتند.

۱۷) چهارشنبه گذشته، ارزش معاملات ۱۲٫۳ همت، خروج پول ۶۸۵ میلیارد تومان. توجه حقیقی ها به دی، فارس، شبندر، تاپیکو، وصندوق. حمایت حقوقی از وپارس، فملی، شپنا، شاوان.

۱۸) فولاژ از حیث مقدار و نرخ فروش طی شهریور ماه به رکوردهای جدیدی دست یافت.

۱۹) شاخص مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۱۸ سپتامبر که انتظارات برای آن عدد۸۴۳K بود به عدد۸۷۰K رسید. (دوره قبل ۸۶۰k)

۲۰) نایب رییس اتاق ایران و‌چین می‌گوید امسال درآمد نفتی دولت حداکثر ۵ میلیارد دلار خواهد بود و کل درآمد ارزی ۳۵ میلیارد دلار، پس قاعدتا روند رشد نرخ ارز با توجه به کمبود منابع ارزی ادامه خواهد یافت.

۲۱) شایعاتی در خصوص توافق احتمالی لبنان با اسرائیل شنیده می شود. آمریکا می گوید “موافقت اسرائیل با تشکیل دولت فلسطینی را گرفتیم”

۲۲) علی رغم شیوع کرونا و تاثیر آن بر تولید خودروهای جدید اما تقاضا برای محصول ABS بسیار قوی است. (در ایران شبصیر آن را تولید می کند)

۲۳) کمبود عرضه اتیلن در جنوب شرقی آسیا باعث تقویت قیمت در بازار جهانی شده و بر پایین دست آن نیز اثر مشابه خواهد داشت.

۲۴) فولاد خراسان در شهریور ماه رکورد تولید آهن اسفنجی را زد.

۲۵) تحلیلگران می گوید پس از تعطیلات چینی (۱۸مهر) بازار سنگ آهن و فولاد به تعادل می رسند و احتمالا برای مدتی در ثبات می مانند.

۲۶) ترامپ می گوید “فکر می کنم کار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به دیوان عالی کشور منتهی شود و به همین دلیل باید ۹ قاضی داشته باشیم.”

موفق باشید. ۵ مهر ۱۳۹۹

ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *