بازی بورس را یاد بگیریم

وقتی از دیدگاه جامعه و مردم عادی به بازار سرمایه نگاه کنیم و خودمان را جای یک فرد عادی بگذاریم زمانی که شاخص کل منفی و به شدت ریزشی است و هر روز در روزنامه ها و اخبار در مورد منفی بودن اکثریت سهام بورسی صحبت شود از لحاظ روانی و فکری این مطلب به ذهن افراد عادی خطور می کند که بورس بازاری زیانده است و هیچ شخص عادی یا سازمانی حاضر نمی شود سرمایه ی خود را وارد بازاری کند که هر روز درحال افت و ریزش است. درنتیجه هیچ نقدینگی و پول جدیدی نیز وارد بازار نمی شود.

اما در زمانی که شاخص مثبت و رو به بالا است و هر روز در روزنامه ها و اخبار حرف از صعود به صورت ناخودآگاه ذهن افراد عادی جامعه به سمت سرمایه ، قیمت سهام و شاخص بورس است گذاری در بازار بورس می رود که این خود باعث تزریق نقدینگی و پویاتر شدن معا ملات می شود.

توضیح این نکته ضروری است که منظور از ریزشی بودن شاخص کل اصلاح های کوتاه مدتی آن نیست

پاگر شاخص کل در یک بازه ی میان مدتی اکثریت روزهای معاملاتی عددهای منفی بالا را نشان دهد این به معنی ریزش است اما در یک بازه ی زمانی صعودی شاخص کل روزهایی هم هست که نیاز به استراحت و به اصطلاح اصلاح دارد که ممکن است چند روزی هم شاخص منفی باشد که منظور چنین بازاری نیست.

عامل دیگر موثر بر روانشناسی بازار سرمایه و رفتار معامله گران خوشبینی و بدبینی افراطی نسبت به آینده بورس است که می تواند اکثریت معامله گران را دچار اشتباه رفتاری و ذهنی کند. تجربه ثابت کرده است زمانی که کلیت افراد جامعه و فعالین بازار در مورد بازار اظهار خوش بینی می کنند و از روند صعودی آن بسیار خوشحال هستند و طمع و تعصب جای تجزیه و تحلیل را می گیرد، اکثریت معامله گران خرد بازار و برخی از افراد بی تجربه ی خارج از بازار که به خاطر همین اخبار خوب شروع به خرید های هیجانی می کنند، در این زمان افراد با تجربه و ، می خواهند وارد بازار شوند بازیگردانان اصلی سهام به جای خرید، شروع به فروش و ذخیره سود ناشی از خرید های قبلی خود می کنند .

بعضا این خوش بینی افراطی و هیجانی توسط بعضی از همین بازیگردانان اصلی به معامله گران خرد و افراد جامعه تزریق می شود تا بتوانند سهام خود را در قیمت های بهتر بفروشند .معمولا در این شرایط یک روند پر قدرت صعودی شکل می گیرد، که می تواند به رالی افزایش قیمت ها کمک کند.

اما بر عکس زمانی که کلیت فعالین بازار و افراد جامعه از روند بازار سرمایه اظهار نا امیدی و یاس می کنند و نسبت به روند آینده ی آن بد بین هستند، اکثریت معامله گران خرد و افراد بی تجربه شروع به فروش های هیجانی می کنند که هیچ گونه توجیه تحلیلی برای فروش وجود ندارد و اینبار رالی فروش به وجود می آید..و و رالی فروش به سرعت گرفتن افت قیمت ها کمک زیادی می کند. در این زمان افراد با تجربه وبازیگردانان اصلی سهام مختلف شروع به خرید های عمده به صورت نامحسوس می کنند. .

شاخص کل و اکثریت سهام بازار را به قیمت های ، این حالت در آخر یک روند پر قدرت نزولی و ریزشی شیرین برای خریداران می رساند تا حرفه ای ها از آن بهره ببرند. در این فراز و فرود شاید یادگرفتن یک نکته از اهمیت زیادی در افزایش سواد مالی سما برخوردار است: برای کسب سود از بازار سرمایه یا بازی آن را یاد بگیریم یا تماشاچی این بازی باشیم و در بلند مدت از سود آن لذت ببریم

فرهنگ سازی بورس

#بازار_سرمایه     #بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *