گزارش بازار امروز دوشنبه ۲۱ مهر ۹۹

سرد و گرم کشیده ها !

امروز بازار شرایط خاصی را تجربه میکرد به واقع از این شدت صف خرید و فروش های ایجاد شده در بازار می شود برق تولید کرد ! ولی در هر صورت امروز فضای بازار بین دو ۱۰ دقیقه خاص گرفتار شده بود ۱۰ دقیقه اول که تلاش برای بهبود صورت گرفت و کمی موثر بود و بعد دوباره ۱۰ دقیقه اخر که بازهم تلاش برای بهبود صورت گرفت و صفوف فروش جمع شد باقی بازار در طول این مدت اکثر سهم ها منفی و پر حجم بودند .

دو دل خوشی بزرگ بازار امروز یکی پر حجم بودن بازار طی این مدت چند روزه است و دیگری جمع اوری اخر وقت اکثر سهم ها که میتواند شرایط خوبی را رقم بزند و فردای بهتری را تصور کند ولی شرایط بازار نشان میدهد همچنان تردید در بازار به طور جدی وجود دارد پول ها هنوز اشتی تمام عیاری با بازار نکرده و صد البته حق دارند …

یک بارقبل تر یک مثالی زدیم از برخی حقوقی که امروز و دیروز کارشان یا دادن بی رحمانه صفوف خرید و یا از ان بدتر رفتن در صفوف فروش است !

حالا باز صف خرید دادن بحثی جداست که قابل پذیرش است ولی سوال این است چرا صف فروش می روی مرد باسواد و تحلیل گر ما ! رفتار برخی از حقوقی ها عجیب است انها از رالی قبلی نتوانستند استفاده درست را کنند و حالا هر صف خریدی را رالی می بینند و فرصت فروش !قبل تر یک بار گفته بودیم درست شبیه رفتارآدم هایی است که در عروسی مجلل و باورنکردنی، که شاید دیگر تکرار نشود ، به جای شام ! محوتماشای مهمان ها شدند عروسی که تمام شد فهمیدند گشنه مانده و حالا ماست و خیار را روی هوا میزنند ! این صف خرید های موقت همان ماست و خیارهایی هستند که دوستان میزنند و البته این شرایط هم گذراست و با خود فکر کنند بعد از افت ۴۰ تا۵۰% اکثر قیمت ها ، فروش در این نرخ ها هنر نیست !

و اما بازار …

استخوان لای زخم اصطلاح قشنگیست جمله ای که نشان می‌دهد یک زخم هرچقدر هم بگذرد ممکن است بازهم باعث آزار انسان شود و دست از سر ما بر ندارد یک استخوان ریز لای این زخم می تواند بارها و بارها انسان را تا سرحد بی طاقتی و کم صبری پیش ببرد .

دوست نداشتم این طور بنویسم اما انگار ماجرای سهام عدالت در این شرایط بازار استخوان لایه زخمی شده که چالش آن هر روز روی سر بازار است و باید فکری به حال آن شود سهام عدالت کاری درست با روشی نادرست در زمان نادرست بود و اتفاقا ازادسازی ان هم شاید فکری درست ولی در زمان نادرست صورت گرفت …

بازار در مقطعی که عرضه لازم داشت خبری از هیچ سهمی هیچ شرکتی نبود اما در انتهای روند صعودی بازار عرضه ها داغ شد

از سهام عدالت بگیرد تا عرضه های دیگر که شتاب گرفت و حالا که به طور کلی ورق برگشته فضای عرضه همچنان مبهم و ادامه دار است راه حل های مختلفی می تواند وجود داشته باشد از فریز کردن فروش مجدد و موارد دیگر اما به نظر باید یک سازماندهی قوی برای سهام عدالت و حل و فصل کردن آن وجود داشته باشد اینکه این سهام برای بازار گردانی ها به نوعی به شرکت‌های صندوق توسعه منتقل شد هم اتفاق بدی نبود و یا حتی شرکت های تامین سرمایه با بانک های بزرگ می توانند در این میان وارد شوند قسطی فروشی این سهام به عموم مردم هم می تواند مهم باشد

اما یک پیشنهاد دیگر هم مطرح می‌شود

ما لازم داریم که بدانیم چه اتفاقی و چه عددی از فروش به طور مشخص در سهام عدالت در حال عرضه است چه افرادی فروشنده و چه افرادی قصد فروش ندارند . مهم‌ترین اتفاق این است که این خرده فروشی سهام به نوعی متوقف شود برای این کار شاید بهترین حالت این باشد که یک صندوق خاص تشکیل شده با منابع افراد خرد و حقوقی ها و تمام افرادی که قصد فروش سهام عدالت را دارند قیمت روز دارایی خود را در این صندوق سپرده و در ازای آن یونیت دریافت کنند .

در این حال فرد میتواند همه دارایی خود را نفروشد و حتی مدیریت سهام در اختیار ان صندوق قرار گیرد . فروش در قالب غیر این صندوق هم ممنوع باشد . به هر حال مشخص خواهد شد و زمان بندی باید بگذاریم که این عرضه خرد به این شکل که انرژی زیادی از کارگزاران و بازار می گیرد متوقف شود و ما حداقل بدانیم با چه سمتی از معامله طرفیم اینکه مشخص شود فضای معامله این سهم ها چگونه است و شفاف شدن آن مهمترین اتفاق است خیلی حضوری هم نیاز نیست باشد همه چیز را می شود اینترنتی پیش برد .

در مورد تردید در بازار گزارش های ۶ ماهه کمی کمک میکند فضا بهتر شود ولی هنوز سایه تحولات امریکا روی سر بازار است .

در مورد انتخابات امریکا امروز قصد داریم کمی در مورد نظرسنجی ها صحبت کنیم که به نظر سنجی ها وزن بدهیم یا ندهیم و آیا انها میتواند ملاک خط مشی و تصمیم گیری های ما باشد .

چند روز قبل روزنامه شرق کار آماری خوبی در مورد نظرسنجی‌ها کرده بود و نکات خوبی را یادآوری می کرد که به نظر با توجه به گسترش فضای مجازی نظرسنجی‌ها دقیقتر شدند از همین رو باید در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی به این نظرسنجی ها بسیار دقت کرد اما باید دقت کرد که این انتخابات است که نتایج را مشخص می‌کند نه نظرسنجی ها … پس هر تغییر و حرکت قابل تغییر هم وجود دارد .هیچ چیز قطعی نیست .

یک نکته دیگر

که چند وقت قبل در مورد همین اهمیت نظرسنجی‌ها از یک جامعه شناس پرسیدم او نکته جالبی را بیان می کرد که می تواند یک خط کش در کنار چندین خط کش دیگر برای شما باشد ولی نکته جالب این بود که ایشان معتقد بود جهت و روند نظرسنجی ها مهم است یا به عبارت دیگر وی گفت اگر میخواهید در مورد انتخابات امریکا به نظر سنجی ها تکیه کنی ۲ هفته آخر را ملاک قرار بدهید و روند تغییرات را با ماه‌ها و هفته‌های قبل مقایسه کنید .

یعنی مثلا حالا اختلاف ۱۰% است ۲ هفته می شود ۶% باید این کم شدن بیش از خود اختلاف مورد توجه باشد …

با در نظر گرفتن شرایط فوق در حال حاضر نشانه های بایدن بیشتر است

اما هیچ چیز از ترامپ بعید نیست و می تواند در آخرین لحظات کارهای جدید رو کند که اگر خود را در تغییر روند نظرسنجی ها حتی به شکل نامحسوس نشان دهد باید کمی بیشتر تامل و تفکر کرد . تا همین چند وقت پیش و تا قبل از مناظره ها همه ترامپ را به عنوان فرد از پیش برنده انتخابات می‌دانستند اما بعد از مناظره ها و هرچه جلوتر رفتیم شرایط به سود بایدن تغییر کرده است دو نکته وجود دارد اول اینکه هر احتمالی را در پرتفوی خود در نظر بگیرید و مهم تر از آن برای انتخاب بایدن هم وزن مشخصی را داشته باشید و موضوع را نفی نکنید .

اینکه کدام یک از این دو می توانند برای بازار ما جالب باشند بعدها دوباره مفصل در این ۱۳ روز باقیمانده صحبت خواهیم کرد . بازهم تکرار میکنیم شاید در کوتاه مدت انتخاب ترامپ برای بازار اتفاق بهتری باشد و آمدن بایدن با یک شوک ارزی همراه شود اما بدانید در میان مدت به نظر شرایط برعکس خواهد بود البته هیچ کس نمی تواند سیاست را پیش بینی کند

و نکته آخر

بازار سهام را تقریبا خوب می شناسیم به ضعف و قوت و نقاط تعادل و غیر تعادلی آن اطمینان داریم بازارهای موازی و رقیب را کمتر… یک نکته را با خود مرور می کردیم و آن هم اینکه اگر برخی معتقد به صرف ریسک در بازارهای مالی و بازار سرمایه هستند کمی فضای انتخابات امریکا را به وضعیت سایر بازارها تعمیم دهند که دلار حرف اول را در ان بازارها می زند و درایور و بازیگر اصلی دلار است .

به نظر می رسد ریسک فعلی و سایر بازارها به درجه ای رسیده که جریان ریسک و بازده به هیچ وجه توجیه کننده آن نیست بسیار دقت کنید این بازارها طی چند روز آینده می تواند تغییرات گسترده‌ای را داشته باشد و ریسک در مقابل سود انتظاری آن در حال حاضر در نقاط جذابی قرار ندارد

بتا سهم

#گزارش_بازار   #بورس  #سهام   #عرضه_اولیه   #ریسک

صف خرید / صف خرید / صف خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *