یک تفاوت اساسی بین بازار سهام از جهت مدل معاملات با سایر بازارها وجود دارد. در بازار سهام وقتی خریدار ضعیف باشد، قیمت ها اصلاحی یا ریزشی می شود.

یعنی وقتی استراتژی خرید نیست، استراتژی فروش است. در بازارهای دیگر مثلا خودرو یا مسکن، خیلی مقاطع که بازار از خریدار خالی می شود، فروشنده حاضر به شکست قیمت نیست. آنقدر کالا را نگه می دارد تا تورم با تاخیر زمانی منجر به پر شدن آن فاصله قیمتی بین خریدار و فروشنده شود.

امروز اگر یک منطق سیاسی را مبنا قرار دهیم، به دلایلی که از بحث خارج است، ترامپ رئیس جمهور آمریکا می شود اما اگر نظرسنجی ها را مبنا قرار دهیم، بایدن رئیس جمهور می شود.

بازارها در ایران روی شاخ تورم رشد کرده اند. این تورم ابتدا خود را در کالا نشان می دهد، بعد قیمت دلار با تاخیر رشد می کند و نهایتا تورم حاصل از رشد دلار بر تمام بازارها اثر می گذارد.

قبلا عرض کردم نباید آینده یک بازار را به یک متغیر (انتخابات آمریکا) گره زد. چون این تجربه در خصوص برجام و آینده کشور هم دیده شد و اساسا خوب نبود.

در هر حال فعال بازار سرمایه به هر دلیلی، درست یا غلط، به این نتیجه رسیده که آمدن بایدن به معنای باز شدن فضای اقتصادی، کاهش نرخ ارز و طبعا تورم است. از طرف دیگر هم اگر ترامپ بر سرکار باشد چنین تصوری وجود دارد که فضای تورمی فعلی تداوم می یابد.

حالا با این تفکر، فقط ۱۲ روز معاملاتی به انتخابات آمریکا باقی مانده است. آن ها که با تفکر بالا معامله می کنند، اگر به استناد نظرسنجی ها حرکت کنند طبعا فروشنده اند. آن هایی که وجه نقد دارند هم طبعا ترجیح می دهند که آنرا حفظ کنند.

نتیجه اینکه بازار سهام با عقب نشینی خریدار مواجه شده و در نبود خریدار میان مدتی، فروشنده ای که نمی خواهد در همگام رای گیری انتخابات آمریکا سهامدار باشد، در قیمت های منفی می فروشد.

لذا به ۳ نکته توجه کنید:

۱) به نظر من انتخابات آمریکا در راهبرد مواجهه آن ها با ایران اثری نمی گذارد. دکترین سیاسی آمریکا بعید است که به یک شخص وابسته باشد. لذا هرچند انتخابات آمریکا یک متغیر روانی است اما در میان مدت متغیری نیست که شخصا به آن وزن زیادی بدهم. حالا شاید درست باشد، شاید غلط.

۲) بازار سهام آن رویدادی که تصور می کند احتمال وقوع بالا دارد را پیشخور می کند. به نظر می رسد که فعال بازار سهام با فرض آمدن بایدن و آن نگاهی که در بالا عنوان شد، در حال فروش سهام است لذا ممکن است در موقع انتخابات آمریکا حتی اگر بایدن انتخاب شده باشد هم، فروشنده ای باقی نمانده باشد که به انتخاب وی، واکنش نشان دهد.

۳) سود شرکت ها در ایران به واسطه تورم رشد می کند و در واقع رشد آن اسمی است. لذا وقتی ریسک اقتصادی بالا می رود، p.e به جای کاهش، افزایش می یابد. چون eps forward صعودی می شود. طبعا در یک حالتی که تورم انتظاری پایین باشد، سهام ابزاری جهت پوشش ریسک تورم محسوب نمی گردد. و از همین حیث همیشه قیمت سهام و ارزش بازار را با دلار می سنجند. چون می خواهند از محل آن تورم را پوشش دهند. اگر به جریان تاثیرپذیری نرخ ارز از انتخابات به این شکل نگاه کنیم، خواهیم دید که آمدن بایدن اگر به معنای ریزش محسوس نرخ ارز باشد، اتفاقا بهتر خواهد بود چون همکنون سود واقعی تولید نمی شود.

نهایتا در ایران

به استناد نظرسنجی ها، بایدن پیروز است و بازار سهام در حال واکنش به این مساله است و نرخ ارز را واقعی نمی داند. که به همین دلیل است که حتی گواهی سکه ۱ روزه هم پایین تر از بازار آزاد معامله می شود. در بازار دلار اما، یا فعالان به نظرسنجی وزن نداده اند و یا تقاضای واقعی در حال تقویت و بالا بردن نرخ دلار است.

ولید هلالات

#بورس   #بازار_سهام    #بازار_سرمیه   #انتخابات_آمریکا

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *