افزایش نرخ سود سپرده بانکی پایداری سپرده‌ها را بیشتر و امنیت بازارها را تأمین می‌کند

افزایش نرخ سود سپرده بانکی پایداری سپرده‌ها را بیشتر و امنیت بازارها را تأمین می‌کند

کارشناس پولی و مالی درباره پیشنهاد افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی ضمن پایداری سپرده‌ها امنیت بازارهای دیگر را هم تأمین می‌کند.

 بهاء الدین هاشمی، کارشناس پولی و مالی با اشاره به اینکه افزایش حجم نقدینگی بیشتر از تولید و خدمات ملی است افزود: افزایش پول بدون پشتوانه منجر به افزایش قیمت می‌شود که به معنای عدم تعادل و تراز بین پول و بخش واقعی اقتصاد است.
وی از سیاست ارزی و پولی و سیاست بانکی به عنوان دو سیاستی یاد کرد که همیشه اقتصاد ما را آزار داده و کماکان هم این آزار ادامه دارد.

هاشمی در رابطه با سیاست‌های ارزی گفت:

هیچ دلیلی ندارد که دولت در زمان کسری بودجه از طریق انتشار پول بدون پشتوانه، استقراض از بانک مرکزی و یا عدم ایفای تعهدات در طرح‌های عمرانی منابعش را به کمتر از ارزش واقعی روز بفروشد، چراکه نه تنها هیچ منفعت عمومی در این کار نیست بلکه منجر به ناترازی ارزی و پولی، بزرگنمایی در واردات و افزایش رانت خواری هم خواهد شد.

وی همچنین به مشکلات سیاست‌های پولی هم اشاره و بیان کرد: یک نمونه این سیاست‌های پولی، کاهش نرخ بهره بانکی در شرایط تورم بالای ۴۰ درصد است که نهایتاً بازارهای دیگر را ملتهب می‌کند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات درباره پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی ضمن پایداری سپرده‌ها امنیت بازارهای دیگر را هم تأمین می‌کند، گرچه ممکن است التهاباتی مانند افزایش هزینه مالی بنگاه‌های اقتصادی در کوتاه مدت ایجاد شود که البته در مقابل سایر هزینه‌های آن‌ها بسیار ناچیز است.

هاشمی در پایان لزوم انضباط مالی در دولت و بانک‌ها، تسهیل فضای کسب و کار و اصلاح سود بانکی را در جهت مهار تورم یادآور شد و بر اجرای آن‌ها تأکید کرد.

خبرگزاری تسنیم

 

#نرخ_سود    #سپرده_بانکی     #بانک_مرکزی   #بازار

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *