با یه چشمک دوباره …

امروز شنبه بازار سرمایه یک چشمک ریز به اتفاقات و رویدادها زد و کمی لبخند به لب گرفت لبخندی که بعد از این همه سختی ارامش خاصی داشت . ببینید فرایند اعتماد به بازار و برگشت پول فرایند طولانی است هر چه قدر بد بینی سریع به وجود می اید اعتماد و خوش بینی به آینده دیرجوش میخورد و این مشکل این روزهاست که بارها و بارها باید این مثبت ها و عرضه ها را تجربه کند تا بشود دقیق گفت پول ها با بازار آشتی کرده اند .

مثبت امروز یک مثبت حیثیتی و روحیه ساز بود مثبتی که خاکریز ۱٫۳ میلیون را پس گرفت و لشکر شکست خورده تقاضا بعد از خسته شدن عرضه ها و با نیروی کمکی گزارش ها کمی جان گرفت تا بازار در این چند روز اخر مانده به انتخابات روحیه خوبی داشته باشد

البته روزهای قبل هم معتقد بودیم بازار انتخاب هر فردی را در خود پیش خور کرده بود به خصوص امدن بایدن را !

ولی به هر حال حس انتظار را بازار دوباره از فردا میتواند کمی جدی تر شود . ولی این را هم به یاد داشته باشید برخی که دل به دریا می زنند این ریسک سیاسی را که به حداقل خود رسیده میپذیرند … البته ریسک های جدیدی هم در پیش است ولی غیرقابل پیش بینی نیست …

برخی معتقدند دلار کمی نگران کننده شده

ولی دقت کنید بازار زمانی که دلار از ۲۶ کند و به ۳۲ رفت منفی بود چون این رشد را باور نداشت و حالا این بازارهای رقیب هستند که باید از افت دلار نگران باشند و البته این سوالی است که این روزها از خود میپرسم چرا واقعا بازار های رقیب از این افت نمیترسند !

شاید انها هم در شیدایی که بازار سرمایه در تیر و مرداد قرار داشت به سر می برند و تصویری از ریزش ندارند !! چند وقت پیش داشتم با خودم فکر می کردم ای کاش عنان بازارهای رقیب را به دست بچه های بازار می سپردند که اگر اینطور بود امروز نیاوران را متری ۲۰ میلیون تومان هم احتمالاً رنج می کشیده اند یا بی ام و را هم قیمت پرشیا می فروختند و بعد هزار توجیه می اوردند که بله این قیمت حباب است و باید ارزان شود !!

ببینید به نظر در شرایط فعلی بازار سرمایه با افت سنگینی که داشته بخش مهمی از اتفاقات را پیش خور کرده و این بازارهای رقیب هستند که اتفاقاً باید از رویدادهایی مثل انتخابات بترسند

بازار سرمایه که کرک و پرش ریخته از چه میخواهد بترسد این روزها خیلی ها میگویند ما را ز چه می ترسانی ۱ میلیون ریزش را به چشم دیده ایم . ما را از سر بریده این چند ده هزار واحد میترسانید !! هر چند همه حرف خود را می زنند و به نظر کمی استدلال ها در این موضوع ضعیف است همین ضعیف بودن می‌تواند شرایط غیر عادی را در بازار رقم بزند

بگذریم فعلا این بحث ما نیست ولی خوب روشن است بازار سهام نسبت به این دارایی ها بازار ارزان تری است

و اما امروز کمی کوتاه تر به بررسی تحولات سیاسی میپردازیم

چون معتقدیم بهتر است این روزها هوش و حواسمان به آخرین نظر سنجی ها و رویدادها باشد در سایت هم بخشی را به این موضوع اختصاص داده و سعی میکنیم خبرها به لحظه به روز باشد .

یک نکته مهم که در مورد بازار وجود دارد این است که

بازار سرمایه با هر یک از انتخاب ها سرنوشت خاصی را دنبال می کند اما ابهام این موضوع بیش از همه بازار را آزار میدهد به طوری که بسیاری معتقدند با انتخاب ترامپ بازار یک کوتاه مدت و میان مدت معلوم و مثبت را دارد که ناشی از رشد دلار است اما در بلند مدت به واسطه عدم ظرفیت اقتصاد ایران با فشارهای بیشتر کمی فضا را مبهم ترسیم می‌کند .

در مقابل بایدن شرایط متفاوتی دارد

در مورد او یک کوتاه‌مدت مبهم را پیش رو داریم اینکه نمی دانیم سرنوشت مذاکره چیست دلار چه می شود شرایط به چه شکلی خواهد بود از همین رو در یک دوران کوتاه مدت و میان مدت مبهم بازار قرار می گیرد اما قطعاً بلند مدت بازار سرمایه بازار قوی و مناسب خواهد شد این تفاوت دو انتخاب و دو شخص و تحولات آن برای بازار است .

از همین روست که بعد از روزهای منفی اخیر بسیاری از خود می پرسند آیا بازار در حال اشتباه است و این شرایط را در پیش گرفته ؟! چرا این طور همه چیز باید روزهای قبل می ریخت ؟! چرا از واژه اشتباه استفاده میکنیم و چرا معتقد ایم بازار کمی در استدلال خود ضعیف عمل کرده . ببینید در هر رویداد و انتخابی بازی یک سر باخت نخواهد بود نمی شود شما آینده را معامله کنید آینده را در محاسبات و ملاحظات خود با شکل افراطی لحاظ کنید و به سهم‌ها قیمت بدهید اما فضای آینده را یک جانبه و بدون در نظر گرفتن مفروضات مختلف تجزیه و تحلیل نمایید.

به عنوان مثال

اگر فضا برای دلار کاهشی باشد قاعدتاً باید برخی صنایع ما در بازار مورد توجه قرار گیرند این اتفاق در بازار رخ نداده و همین نشان می دهد بیشتر بازار در فضای احساسی در این روز ها تصمیم به خرید و فروش گرفت که یکی از مهمترین ایرادات فعلی بازار است که با احساس و جو زدگی تصمیم می گیرد و خط کش او برای بسیاری از سهم ها تابلوی روز بازار و صف خرید و فروش است این یکی از بزرگترین معضلات فعلی بازار بوده که با انتخاب بایدن به دلیل ابهامات پیشرو ترس بسیاری از فعالان را از بازار بیشتر می کند

قبل از بررسی دقیق تر بازار و رویداد های آن سراغ یک موضوع برویم …

امروز بازار دو بازگشایی خاص داشت که البته یکی ابطال شد اصلا به این جنبه که چه شد این شرکت ها این طور شدند و چه کسانی چه رفتاری داشتند کاری نداریم به هر حال این دو سهم هم پروژه شدند به مانند چند ده سهم دیگر بحث ما روی نگاه به این بازی هاست . ببنید روند این دو سهم خیلی دقیق و خلاصه به شما میگوید ماجرای پروژه شدن سهم ها چیست ته بازی هم که مشخص است اگر بدون دانش و بدون علم و بدون تحلیل و فقط به واسطه حرف و جریان رشد و صف به دل سهمی میزنید دقت کنید ناله های بعد ازاین ریزش ها را امروز میتوانید دقیق تر بشنوید هیچ کسی در این ریزش ها به فریاد نمیرسد !!

بازیگر سهم یا همراه شما سقوط میکند و یا زودتر فرار کرده .

این عاقبت بسیاری از پروژه هاست اگر بتوانی به موقع خروج بزنی شاید در امان بمانی ولی ریسک ان را باید بپذیرید … ببخشید صریح صحبت کردیم با دیدن این مثال ها بیشتر به این فکر میکنم که روش های درست شاید مسیری را ارام طی کنند ولی حداقل فضای منطقی را در طول مسیر تجربه میکنند .

درست است که به طور کلی دوران بزن در رویی و خرید هر سهم و پروژه بازی ها تمام شده و البته شاید با آمدن ترامپ دوباره این موج‌ها آغاز شود اما با آمدن بایدن بازار را تبدیل به یک آدم بسیار وسواسی خواهد کرد که دیگر به راحتی سراغ خرید هر سهم نمی رود این یکی از خاص ترین اتفاقات مهم است و از این به بعد گزارش ها بیشتر معنا پیدا می کند سود و زیان و روند سودآوری شرکت‌ها نیز مهم می‌شود شاید این مهم‌ترین تغییر رفتار واحدها بعد از آمدن احتمالی بایدن باشد.

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *