تجارت کالای غیرنفتی ایران طی هفت ماهه ٩۹ با نگاهی به صادرات ترکیه/کسری تراز بازرگانی غیر نفتی کشور افزایش یافت

ارزش تجارت كالایی ايران طى هفت ماهه نخست ١٣٩٩ مشتمل بر ١٨.٢ ميليارد دلار صادرات غیرنفتی و ٢٠ ميليارد دلار واردات بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال ١٣٩٨، صادرات ۲۵ درصد كاهش، و واردات هم ۲۰ درصد افت داشته است.

مقدار وزنی تجارت كالایی کشور طى هفت ماهه مزبور مشتمل بر ۶۵.۶ میلیون تن صادرات غیرنفتی و ۱۹.۳ میلیون تن واردات بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال ١٣٩٨، صادرات ۱۷ درصد کاهش، و واردات هم ۲.۵ درصد افت داشته است.

کسری تراز بازرگانی غیرنفتی کشور طی هفت ماه نخست سال‌جاری حدود ۱.۸ میلیارددلار است که نسبت به رقم مشابه سال قبل، حدود ۱ میلیارد دلار به این رقم اضافه شده است.

ميانگين قيمت صادرات طى هفت ماهه سال‌ ۱۳۹۹ حدود ۲۷۸ دلار در هر تن و برای واردات معادل ۱۰۳۷ دلار در هر تن (یعنی ۳.۷ برابر قیمت صادرات) است.

پنج مقصد صادراتی ایران طی هفت ماهه مورد بررسی که ۷۷ درصد از کل ارزش صادرات غیرنفتی را تشکیل می‌دهند، به همراه ارزش صادرات و درصد تغییر هریک نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ به ترتیب عبارتند از:

⁃ عراق: ۴.۸ میلیارد دلار ، ۷.۱ درصد افت
⁃ چین: ۴.۴ میلیارد دلار، ۲۷.۸ درصد افت
⁃ امارات‌متحده‌عربی: ۲.۲ میلیارد دلار، ۲۱.۴ درصد افت
⁃ ترکیه: ۱.۴ میلیارد دلار، ۴۸ درصد افت
⁃ افغانستان: ۱.۳ میلیارد دلار، ۱.۵ درصد افزایش

پنج مبدا وارداتی ایران طی هفت ماهه مورد بررسی که حدود ۷۱ درصد از کل ارزش واردات را تشکیل می‌دهند، به همراه ارزش واردات و درصد تغییر هریک نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ به ترتیب عبارتند از:

⁃ چین: ۵.۱ میلیارد دلار ، ۲۰.۳ درصد افت
⁃ امارات‌متحده‌عربی: ۴.۷ میلیارد دلار، ۲.۱ درصد افزایش
⁃ ترکیه: ۲.۲ میلیارد دلار، ۲۶.۷ درصد افت
⁃ هند: ۱.۲ میلیارد دلار، ۴۸ درصد افت
⁃ آلمان: ۱.۰ میلیارد دلار، ۱۶.۷ درصد افت

میزان واردات کالاهای اساسی طی هفت ماهه ۱۳۹۹ حدود ۸.۱ میلیون تن است که ۴۲ درصد از کل واردات کشور طی این مدت را تشکیل می‌دهد.

دوم نوامبر ۲۰۲۰ راهسار پکان، وزیر تجارت ترکیه، اعلام کرد که صادرات این کشور فقط در یک ماه اکتبر سال‌جاری میلادی برابر با ۱۷.۳ میلیارد دلار (تقریباً معادل صادرات ۷ ماهه ایران) و واردات هم ۱۹.۷ میلیارد دلار (حدود واردات ۷ ماهه ایران) بوده است.

قابل توجه است که ۲.۹ میلیارد دلار از صادرات ۱۷ میلیارد دلاری ماه اکتبر ۲۰۲۰ ترکیه متعلق به صادرات خودرو، ۱.۸۶ میلیارد دلار از آن مربوط به صادرات محصولات شیمیایی و ۱.۸ میلیارد دلار هم مربوط به صادرات پوشاک است.
همچنین ۴.۵ میلیارد دلار از صادرات این ماه متعلق به اقلام با ارزش افزوده بالا (با میانگین قیمت بیشتر از ۱۰ هزار دلار در هر تن) است.

اکونومیست فاسی

#تجارت   #کالای_غیرنفتی   #صادرات #واردات

تجارت كالایی ايران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *