بازارهای ایران در روزهای گذشته چشم‌انتظار انتخابات آمریکا بوده و حتی مشاهدات میدانی نشان می‌دهد بسیاری از فروشندگان کالاها خرید و فروش را متوقف کرده‌اند تا پیروز انتخابات آمریکا مشخص شود. اما سوال اصلی این است که حضور ترامپ و بایدن هر کدام چه اثراتی در آینده بازارهای ایرانی می‌تواند داشته باشد؟

اگر ترامپ باقی بماند؟

حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید برای ایران به معنی ادامه روند کنونی تحریم‌ها (حتی فشارهای بیشتر) خواهد بود و موضوع اثرات منفی بسیاری در بلندمدت و کوتاه‌مدت روی بازارهای ایران خواهد گذاشت.

در این بین البته بخشی از کارشناسان معتقدند با اعلام پیروزی ترامپ ممکن است برای مدت کوتاهی بورس صعودی شود ولی در طولانی‌مدت روند شاخص نزولی خواهد شد. برخی تحلیلگران می‌گویند واکنش بازارهای طلا، سکه، ارز، مسکن و… به ریاست‌جمهوری ترامپ صعودی خواهد بود.

اگر بایدن رئیس جمهور شود؟

جو بایدن اعلام کرده است در صورت پیروزی، آمریکا به برجام بازخواهد گشت، اما نکته مهم این است که این روند طولانی خواهد بود و شاید ماه‌ها طول بکشد.

واکنش بازار به حضور بایدن به اعتقاد کارشناسان مثبت خواهد بود و باید در انتظار ریزش قیمت‌ها باشیم. به این معنی که قیمت دلار و طلا و سکه ریزش را تجربه می‌کنند. اما همه کاهش قیمت‌ها مقطعی است و در بلندمدت باید در انتظار رشد مجدد قیمت‌ها باشیم.

مشکل اقتصاد ایران

مشکلات اقتصادی ایران فراتر از انتخابات آمریکاست. اقتصاد ایران باید به صورت اساسی مورد بازنگری و اصلاح ساختاری قرار گیرد و اگر این اتفاق رخ ندهد؛ مشکلات اساسی اقتصاد ایران جدا از اینکه چه کسی در آمریکا رئیس جمهور بشود، باقی خواهد ماند.

#اقتصاد   #انتخابات  #بازار_ایران

اکونومیست فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *