تب سرد بایدن !

بورسی ها هیچ وقت تحلیل گران سیاسی خوبی نبودند … شاید بهتر باشد این طور بگوییم اکثر بازار هیچ وقت تحلیل گران سیاسی خوبی نبوده اند ! چه در سال ۸۸ ، چه مقاطع بعد از ان چه در سال ۹۲ و …. به یاد دارم در مقطعی بین هیلاری و ترامپ بازار طرفدار هیلاری بود و بعد ترامپ شد و بازار منفی . به یاد دارم همان روزها استدلال بسیاری این بود این بابا تاجره و اهل معامله ولی به نظر چیز دیگری را وارد معامله با ایران کرده بود !!

در زمان پاره شدن برجام برخی گفتن تمام شد بازار نفس نمی کشد ال می شود و بل ولی به شاخص نگاه کنید دوره رشد عمده بازار از ان مقطع بود ! و حالا هم اول از همه پیش بینی میکردند ترامپ می شود که نشد و پس از ان هم با بایدن تبعات عجیب دیگری را می بینند و با این پیش بینی ها رفتار میکند . باید پذیرفت بازار تحلیل گر سیاسی خوبی نیست و ای کاش می شد افق های دور تر را منطقی تر تحلیل کرد .

امروز بازار منفی عجیبی را داشت و این منفی را از این نظر میگوییم عجیب که نه حجم قوی گرفته و نه حتی ان صنایع و شرکت هایی که فکر میکردیم با رفع تحریم و امدن بایدن مثبت باشند منفی بودند .

به واقع بازار امروز یک تب سرد را تجربه کرد که نشان میداد انگار انتخابات امریکا هم برای او مهم نیست . البته دید ما چیز دیگری است . بازار منتظر ریزش دلار بود و از صبح با خود تکرار میکرد دلار زیر ۲۲ هزار امد چه کنم !! دلار که حوالی ۲۵ باقی مانده بود ولی برخی از ترس پرتفوی خود را خیس کردند ! البته حق دارند در این دنیای پر ابهام و بی رحم هر چه کنند حق دارند . وقتی دولت بی خیال است و با افتخار یکی از بزرگترین تامین مالی ها را که بازار را به این روز انداخته با افتخار صدا میزند انها هم حق دارند ترسو باشند … از رفتار این دولت باید ترسید .

امروز بازار شده بود حکایت ان فردی که هم پیاز را خورده بود و هم کتک و هم …

خلاصه بازار ریخت ولی دلار خیلی نریخت ! بیرون بازار هیچ کسی از ریزش سنگین دلار صحبت نمیکرد در بورس انگار سهامدار خسته در چهره بازار دلار ۱۵ تومانی میدید که این طور می فروخت .این ترس که در دل بازار افتاده ناشی از چیست ؟!

چرا بازار این قدر ترسیده و عقب نشینی کرده است چه بنیادی چه تکنیکال هر طور حساب کنید شرایط انقدر بد نبود که امروز این طور صف فروش بزنند ولی به نظر ان چیزی که این روزها بازار را این وضعیت انداخته است ترس و ابهامی است که بازار از شدت تصور آن تب کرده و این طور افت را تجربه کرده و این در حالی است که خود دلار خیلی واکنش عجیبی نداشته است البته برخی هم نظر دیگری دارند و ما نیز یک بار ان را بیان کرده بودیم انتخاب بایدن ابهام و سیاست صبر را دامن می زند با ترامپ تکلیف بازار روشن بود با بایدن هیچ چیز مشخص نیست یا بهتر بگوییم همه چیز به آینده موکول شده …

یک بار سناریو بدبینانه با بایدن را نوشتیم و انگار ان فضا در حال رخ دادن است

انتخاب بایدن دو آفت و دو ریسک بزرگ برای بازار دارد بر خلاف همه عزیزان معتقدیم ریسک کم اهمیت‌تر ریزش دلار بوده و ریسک پر اهمیت‌تر گره زدن تمام عوالم و حال کشور به مذاکره و روزهای آتی و آتی و آتی است . روزهایی که همه چیز به زمان های آتی گره بخورد .صبر کنیم تا زمانی که بایدن در کاخ سفید مستقر شود ، زمانی که مذاکرات آغاز شود ،زمانی که به برجام بازگردد و هزاران زمان دیگر که روزهای امروز را به فردا موکول می‌کند و یک ابهام و سردرگمی و بی تکلیفی را رقم می زند .

معتقدیم بدترین سناریو برای بازار سرمایه این است که با آمدن بایدن فرایند تصمیم گیری طولانی فضای اقتصادی مبهم و همچنین ریسک دیگر یعنی دلار هم به این موضوع اضافه شود.

در مورد دلار روزهای قبل مفصل صحبت کردیم اما این بدترین سناریو زمانی کامل میشود که دلار هم گارد نزولی غیرعادی گرفته و به زیر ۲۲ سقوط کند البته این سناریو می تواند بدتر هم باشد جایی که بانک مرکزی برای انتقام از تورم ناگهان نرخ سود بانکی را بالا میبرد و تقریباً می شود گفت همه بازار ها را به رکود می بردو بازار سرمایه نیز این قاعده قفل‌شدن استثنا نخواهد بود . این بدترین سناریویی بود که به ذهن میرسید و به نظر بازار هم انگار برای همه این اتفاقات خود را اماده میکند . شک نکنید هر یک روشن تر شود جهت بازار نیز متفاوت خواهد بود یعنی وقتی بایدن نظر روشن تری برای بازار بگیرد و یا دلار به ثبات برسد و ….

البته در طول این مسیر کاهش چشم انداز تورم انتظاری کاهش معاملات بورس کالا و اتفاقات دیگر نیز رقم می زند خوب باید گفت در این فضا چه اتفاقی رخ خواهد داد بی شک بازار وسواسی شده در خرید دست و دلش به خرید نمی رود و فضای صبر و تحمل در بازار گسترش پیدا می‌کند قیمت ها ممکن است افت اندک با سرعت آرام را داشته اما سعی خواهند کرد منطقی پیش بروند . به عقیده بسیاری پی به ای ها بازهم اصلاح شده و احتمالاً بازار دنبال قیمت های جذاب تری خواهد رفت این بدترین سناریو ممکن است و طبق معمول بازار ما هم سراغ بدترین ها رفته …

با علم به تمامی اینها ما همچنان روی نظر خود هستیم ترامپ برای کوتاه مدت بازار خوب بود ولی بایدن افق بلند مدت و میان مدت بازار را می سازد

و خیلی کودکانه است که بخواهیم منافع کوتاه مدتی را که تازه نمی دانیم چه می شود قربانی کنیم ولی در هر صورت رفتار بازار از دید ما منطقی نیست این که به روی گشایش های احتمالی اقتصادی چشم پوشی کنیم و نرخ دلار را نیز قربانی تمام عیار بازار نماییم به نظر غیرمنطقی است

بیایید کمی منطقی فکر کنید . یک سناریو خوش بینانه و بد بینانه را در نظر بگیرید

ولی قبل از هر چیز نگاه شما به اینده باشد و کمی کوتاه مدت را کمتر نگاه کنید . حتی با فرض دلار ۲۰ هزار تومانی که ما خیلی به ان معتقد نیستیم شاید مشکل رکورد و افت تقاضا خود را برای چند ماهی در بورس کالا نشان دهد ولی با بهبود وضعیت شاهد بهبود رشد فروش و سود شرکت ها خواهیم بود و بازهم عرض میکنیم میانگین فروش دلار نیما از ابتدای سال تا کنون ۱۸۸۰۰ بوده و یک نرخ ۲۲و ۲۳ و حتی ۲۴ هزار تومانی هم برای سال بد نرخ خوبی خواهد بود .

البته ما هم به مانند بسیاری از شما عقیده داریم ان دوران خوش هر روز مثبت و هر روز رشد شاید کم رنگ شده باشد . و صد البته باید اذعان داشت مسیر بازار هم فرق کرده نکته بسیار مهم بعد از بایدن و یا بهتر بگوییم پسا بایدن این است که ما آن تورم عجیب و تغییرات نرخ ارز را نداریم و از همین رو روش تحلیلی بازار شرایط تحلیل شرکت‌ها متفاوت خواهد شد.

اهمیت صورتهای مالی و گزارش ها بیشتر و فضای بازار خاص تر خواهد بود نکته بسیار مهم دیگر این که هر شرکتی در بازار به واسطه تحولاتی که تا امروز داشتیم نمی تواند مورد توجه قرار گیرد چرا که مبنای سودآوری و توجه به شرایط سودآوری شرکت بیش از توجه به دارایی ها مورد اقبال تحلیلگران قرار خواهد گرفت مفهوم ارزش جایگزینی و یا مفهومی به این شکل که به دلیل تحریم بودن چنین چیزی نمی تواند به وجود بیاید کمی کم رنگ می شود و باید و باید اهمیت جریان سود سازی یک شرکت مورد توجه قرار گیرد این یکی از الگوهای احتمالی بعد از حضور بایدن است علاوه بر این که قبلاً هم گفته بودیم وسواس تحلیل‌گران را به طور کلی بیشتر میکند .

و در آخر که می‌تواند بسیار مهم باشد چیزیست که بارها و بارها به ان تاکید می کنیم

ببینید در شرایط فعلی احتمالاً شاهد افزایش عرضه چشمگیر در سایر بازارها و همچنین فشار فروش این بازار ها خواهیم بود و جریان نقدینگی آماده است تا کوچ نسبی را از این بازارها به سمت بازاری که بتواند مختصات ذهنی او را رقم بزند خواهد داشت. امروز در بزنگاه حساسی قرار گرفته‌ایم مسیر پیشروی اقتصاددان‌ها و تصمیم‌گیران و مسئولین کشور دو شکل است مسیر اول این است که با جذاب کردن و بالا بردن نرخ سود پول ها را به بانک جذب کرده تورم را کاهش داده و به تبع آن در کوتاه مدت موفق عمل کند.

ژست کاهش تورم بگیرد و بقیه چیزها برای او مهم نباشد … این سناریو یکبار امتحانش را پس داده و در دوره بعد برجام این اتفاق رخ داد نتیجه اش را به یاد دارید فرورفتن بانک ها در مشکلات متعدد و از آن بدتر فرو رفتن کشور در رکود بی سابقه که عمق آن کمر بازارها را گرفته بود و خرد میکرد
اما مسیر دوم مسیر دوم مسیری است که نرخ سود را مدیریت کرده و حتی کاهش داده و در کنار آن شرایط جذب سرمایه خرد به پروژه ها و شرکتهای بزرگ را فراهم کنید تا در جهت افزایش تولید و ایجاد پروژه های مهم اقتصادی استفاده گردد.

عزیزان سازمان بورس و مدیران اقتصادی کشور این یک پیشنهاد نیست این یک یادآوری است

یک اصل است یک چرخی است که دنیا آن را اختراع کرده و ما چشم خود را بسته و به دلیل سختی مسیر آن را انتخاب نمی کنیم . فقط بزن در رویی را یاد گرفته ایم . فقط به این فکر کرده ایم که چطور از این پول ها استفاده کرد !!

چرا نباید در این شرایط چند پالایشگاه ساخته شود شرکت های متعدد پتروشیمی ساخته شود و موارد دیگر که ما خیالمان از خام فروشی و متکی بودن اقتصاد به بیرون راحت باشد . باید از همین لحظه تاکید می‌کنیم از همین لحظه فکر روز و شب مسئولین دولتی سازمان بورس و وزارت اقتصاد باشد که بتوانند این پولهای سرگردان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند و با جذاب کردن بازار انها را به شکل درستی هدایت کنند

البته چیزی که ما میبینیم درست عکس موضوع است … سهامداران را تنبیه و پول ها را فراری داده اند …

بگذریم . امروز هم بازار چیز خاص و حرف خاصی نداشت نمی شود در مورد بازار صحبت کرد باید بازهم صبوری کرد تا قیمت ها به نقاط جذابی برسند که انصافا از دید ما رسیده اند . ای کاش شستا و فارس و چند نماد متوقف دیگر و خلاصه هر ابهام و قید و بند و محدودیت را می شد برداشت تا بازار هر چه گریه دارد خود را خالی کند و این طور ذره ذره اب شدن دارایی سهامداران را شاهد نباشیم …

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل گران سیاسی / تحلیل گران سیاسی / تحلیل گران سیاسی / تحلیل گران سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *