سرمایه‌گذاری

اگر بخواهیم در شرایط کنونی با توجه به مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا و اخباری که این روزها در سطح جهانی مورد توجه است، اولویت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف را مورد بررسی قرار دهیم باید این موضوع را در نظر بگیریم که در روزهای اخیر دو موضوع مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا و به علاوه اخبار ساخت واکسن کرونا موضوعات مهمی است که بر بازارهای مالی دنیا اثرگذار بود.اگرچه این موضوعات بر بازارهای مالی داخل نیز بی‌تاثیر نبوده اما به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن تمامی مسائل بازار سرمایه برخلاف مسکن، طلا، ارز و غیره گزینه‌ مناسب‌تری برای سرمایه گذاری خواهد بود.

شاخص کل بورس تهران(تا لحظه نگارش این تحلیل) نسبت به سقف ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی خود با افت ۴۲ درصدی مواجه شد و در این میان قیمت تعداد زیادی از سهام با افت قیمتی ۵۰درصد یا بیشتر همراه بوده‌است.
دلار به عنوان مهم‌ترین پارامتر تاثیرگذار بر بازار سرمایه در روزهای اخیر نشان داده که تا مشخص نشدن سیاست‌های بایدن و ایران در قبال یکدیگر، افت قیمتی شدیدی را تجربه نخواهد کرد.

فعلا دلار نیمایی در کانال ۲۴ هزار تومان باقی مانده است و برآورد سودآوری شرکت‌های دلاری و کامودیتی‌محور که عمده بازار بورس را تشکیل می‌دهند نشان از آن دارد که با دلار محدوده ۲۲ هزار تومان برای ادامه سال و دلار ۲۵ تا ۲۶ هزار تومانی برای سال بعد، تعداد زیادی از این شرکت ها در محدوده P/E تاریخی قرار گرفته‌اند و سرمایه‌گذاری در این سهام با افق سرمایه‌گذاری یک ساله و بیشتر علاوه بر پوشش سود بانکی از طریق سود نقدی، سرمایه‌گذار را در مقابل تورم و رشد بیشتر نرخ دلار در آینده بیمه خواهد کرد.

صنایع پتروشیمی و فولادی نیز در دسته صنایع سودآور قرار می‌گیرند و از نظر سود‌آوری آتی و همخوانی با قیمت‌های فعلی در وضعیت خوبی قرار دارند . همچنین چشم‌انداز خوب قیمت‌های جهانی کامودیتی ناشی از پایان پاندمی کرونا این دو صنعت را در وضعیت خوبی قرار داده است.

با انتخاب شدن بایدن برخلاف اینکه انتظار کاهش قابل توجه قیمت دلار در ایران وجود داشت، پس از یک افت کوتاه مدت، دلار در بازار آزاد، صرافی ملی و نیما نیز با افزایش قیمت مواجه شد. البته افزایش تقاضا برای ارز ناشی از دستور ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک و سیاست بانک مرکزی مبنی بر کاهش تدریجی قیمت ارز هم بود.

در کنار این موارد، ابهام در سیاست های بایدن در قبال ایران و مهم‌تر از آن سیاست های ایران در مواجهه با رئیس جمهور جدید آمریکا امکان برآورد روشن از وضعیت دلار را سلب کرده است. با توجه به اصلاح اندک دلار نسبت به سقف قیمتی و همین طور ریسک‌های موجود در این بازار، دلار محل مناسبی برای سرمایه گذاری در قیمت‌های فعلی ارزیابی نمی‌شود. قیمت طلا در ایران متاثر از قیمت ارز و اونس جهانی است و با انتشار خبر ساخت واکسن موثر کرونا اونس جهانی با کاهش قیمت مواجه شده است که به نظر این گزینه نیز اولویت مناسبی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود.

همچنین طبق اخبار در روز های اخیر قیمت های پیشنهادی در بازار مسکن با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه بوده است .البته با توجه به چسبندگی قیمت در این بازار، با کاهش انتظارات تورمی ناشی از انتخاب بایدن احتمالا این بازار با رکود شدید مواجه می‌شود. ضمن اینکه سرمایه گذاری در این بازار برای پول های خرد امکان پذیر نیست و نقدشوندگی در بازار مسکن در سطح پایینی قرار دارد.

کارگزاری بانک صنعت و معدن

#سرمایه   #بورس  #صنعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *