۱) دلار حواله سنا ۲۵٫۳۲۵-۲۵٫۵۶۱ تومان، دلار بر اساس درهم ۲۵٫۷۷۵تومان. دلار اسکناس تهران – عدم اعلام نرخ. دلار هرات ۲۶٫۴۵۰ تومان.

۲)جلسات معاونت حقوقی سازمان بورس با شرکت های بورسی جهت اجبار در تعیین بازارگردان، در حال انجام است. سازمان بورس در این مساله بسیار جدی وارد شده و مدیران حقوقی متخلف را نسبت به عواقب حقوقی ناشی از عدم اجرای قانون، مطلع ساخته است!

۳) ارزش معاملات خرد روز شنبه ۸٫۲همت، ورود پول حقیقی ۷۳۳میلیارد تومان. توجه حقیقی ها به گروه شیمیایی، معدنی ها و سرمایه گذاری. حمایت حقوقی از بانکی ها. حقیقی ها فارس، ومعادن، کاما، وسپهر، فولاد خریدند. حقوقی ها از وشهر، ثعمرا حمایت کردند.

۴) سهامداران خرد شرکت های پتروشیمی کازرون، دهدشت، ممسنی، بروجن و پترول به وزیر نفت نامه نوشتند.

۵)در بورس کالا، اوره پریل ۵۱میلیون ريال، PVC هر تن ۲۸۱-۳۰۹ میلیون ريال، شمش آلیاژ فایرا ۵۴۸-۶۰۳ میلیون ريال.

۶) تکلیف زنجیره فولاد تا حدی مشخص شد. وزیر صمت می گوید “از شمش تا محصول نهایى فولاد باید در بورس کالا عرضه شود”

۷) جدول ۳ سطح هشدار کرونا منتشر شد. تهران با وضعیت قرمز باید از ابتدای آذر، قوانین سطح قرمز را رعایت کند.

۸) داده‌ها نشان داد که مصرف سوخت هند در ماه اکتبر نخستین افزایش سالانه را از ماه فوریه به ثبت رساند، زیرا کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا و افزایش رفت و آمد سبب بهبود اقتصادی شده است.

۹) مهرداد کریمخانی می گوید “انستیتوی متانول از قوانین جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی استقبال کرد. بر این اساس کشتی‌های بیشتری متانول را بعنوان سوخت کم کربن استفاده خواهند کرد. همکنون ۱۲ نفتکش با سوخت متانول فعال شده اند، ۱۰ نفتکش هم با سوخت متانول در مرحله تولید هستند. متانول به دلیل ارزانی و کم کربن بودن، مورد توجه قرار گرفته است.”

۱۰) وزیر اقتصاد می گوید ” پیشنهاداتی در ارتباط با تسویه مطالبات نظام بانکی از دولت مطرح شده که با موافقت رییس جمهور برای پیگیری سریع موضوع به ستاد اقتصادی دولت ارجاع شد. “

۱۱) رشد نقطه به نقطه بر اساس مهرماه سال ۹۹ و ۹۸ نشان می دهد که نقدینگی ۳۷٫۲درصد، حجم پول ۸۸٫۶درصد، پایه پولی ۳۱٫۹درصد رشد کرده است. به بیان دیگر نقدینگی ۸۰۲همت، حجم پول ۲۸۶همت و پایه پولی ۹۴همت در یک سال افزایش یافته است.

۱۲) در هفته گذشته، قریب به ۷۱۱ میلیون دلار به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان و به ارزهای مختلف در سامانه نیما عرضه و بفروش رسید که بر اساس معاملات انجام شده میانگین نرخ موزون معاملات دلاری حدود ۲۴۹۵۰ تومان بوده است.

۱۳) موسسه بیکرهیوز میگوید تعداد حلقه چاه نفت آمریکا در هفته گذشته با رشد ۱۰ عددی به ۲۳۶ حلقه رسیده که بیشترین میزان ۶ ماه اخیر است.

۱۴) رشد تولید و فروش خودروسازان چین موجب تقاضا برای سرب و در نتیجه رشد قیمت آن شده است. البته سرب همچنان مازاد عرضه دارد.

۱۵) کرونا باعث کاهش عرضه ۱۵۰هزار تنی کنسانتره روی شده و نرخ این ماده معدنی در حال افزایش است.

۱۶) شمش فولاد ابتدای سال ۴۰۶ دلار، در ابتدای کرونا ۳۲۶دلار و همکنون ۴۳۵دلار است. علت این مساله در تزریق سنگین منابع مالی به اقتصادها و تضعیف شاخص دلار است. در واقع برخی اقتصادها همچون چین، پس از کرونا سرحال تر از قبل شده اند.

۱۷) محدودیت عرضه در شمال شرق آسیا منجر به تقویت بازار پروپیلن آسیا شده است. همچنین قیمت لحظه‌ای اتیلن آسیا به دلیل تمایل به خرید از جانب کره جنوبی و محدودیت عرضه تقویت شد.

۱۸) شاخص حمل دریایی همچنان روند نزولی خود که از انتهای آگوست شروع شده را ادامه میدهد و به کانال ۱۱۰۰ واحد رسیده است. شاخص بالتیک با قیمت سنگ آهن و ذغالسنگ همبستگی دارد.

۱۹) ترکیه ۳۰میلیون یورو پول ایران را برگشت زده است. ایران با این پول قصد خرید واکسن در شهریور را داشته است.

۲۰) بیمه دی در خصوص مناقصه بیمه درمانی ایثارگردان و بیمه کوثر در خصوص خرید زیرمجموعه های سنگ آهنی، شفاف سازی کردند.

۲۱) سه پلتفرم از پلتفرم‌های تولید واکسن کرونای ستاد در لیست واکسن‌های نامزد کرونا در سازمان جهانی بهداشت ثبت و اعلام شده است.

۲۲) موجودی انبارهای بیلت تانگشان این هفته با ۳۵۳۰۰ تن کاهش به حوالی ۲۳۰ هزار تن رسید. انتظار برای تقویت شمش فولاد در چین!

۲۳) مدیرعامل شسپا خبر از تجدید ارزیابی ۵۰۰درصدی داده و گفته تا ۲هفته دیگر رسما اعلام می شود.

۲۴) دسبحان ۱۵درصد افزایش سرمایه از آورده می دهد.

۲۵) شستا هم بازارگردان معرفی کرد! هزار میلیارد تومان پول، آماده خرید است.

۲۶) فعلا جریان خرید بلوکی سهام عدالت توسط حقوقی ها پس از بازار، متوقف شده است. علت این مساله سوءاستفاده احتمالی است اما هنوز تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است. ضمنا رئیس سازمان خصوصی سازی هم استعفا داده شد.

موفق باشید. ۲۵ آبان ۱۳۹۹

ولید هلالات

#شسپا  #فولاد   #خریدبلوکی   #تجدید_ارزیابی   #وزیر_اقتصاد

سازمان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *