صادرات نیمه نخست در ۶ گروه کالایی

صادرات غیرنفتی نیمه نخست سال ۹۹ نیز در ۶ گروه انجام شده است. بیشترین ارزش صادرات متعلق به گروه کالایی میعانات گازی و فصل ۲۷ است. در ۶ ماه منتهی به شهریور سال ۹۹ ارزش میعانات گازی و فصل ۲۷ کتاب مقررات صادرات و واردات ۳ میلیارد و ۷۵۸ میلیون دلار و وزن آن ۱۲ میلیون و ۷۴۲ هزار تن بوده است. صادرات این گروه کالایی نسبت به نیمه نخست سال گذشته از نظر وزنی ۵۰ درصد و از نظر ارزشی ۵۵درصد کاهش یافته است. پس از آن گروه کالایی پتروشیمی دارای بیشترین ارزش صادراتی است. در بازه زمانی موردنظر ۱۰ میلیون و ۷۱ هزار تن از این گروه کالایی به ارزش ۲ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده که از نظر وزنی رشد ۵ درصدی و از نظر ارزشی افت ۲۲ درصدی را تجربه کرده است.

معدن و صنایع معدنی

معدن و صنایع معدنی سومین گروه کالایی از نظر ارزش محسوب می‌شود. این گروه کالایی در نیمه نخست امسال صادراتی معادل ۱۸ میلیون و ۱۳۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش افت ۳۹ درصدی و از نظر وزن کاهش ۴۱ درصدی داشته است. محصولات کشاورزی و صنایع غذایی هم ۶ ماهه اول امسال را با صادرات ۳ میلیون و ۷۰۸ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلاری به پایان رسانده است.

صادرات این گروه کالایی با افزایش ۱۳ درصدی ارزش و ۲۶ درصدی وزن نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده است. گروه کالایی صنعت هم در این بازه زمانی صادراتی به وزن یک میلیون و ۶۵۹ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۵۹۴ میلیون دلار داشته که نسبت به بازه مشابه سال قبل از نظر وزنی ۸ درصد رشد و از نظر ارزشی ۱۵ درصد کاهش یافته است. صدور فرش و صنایع‌دستی نیز در ۶ ماه منتهی به شهریور امسال با افزایش ۱۴ درصدی وزن و ۱۸ درصدی ارزش روبه‌رو بوده است. ارزش صادرات این گروه کالایی به ۷۳ میلیون دلار و وزن آن به ۸ هزار تن رسیده است.

۲۰ قلم عمده صادراتی در نیمه اول سال

۲۰ قلم عمده صادراتی ایران سهم ارزشی ۶/ ۳۳ درصدی از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. صادرات این اقلام ارزشی معادل ۴ میلیارد و ۵۶۳ میلیون دلار و وزنی معادل ۱۲ میلیون و ۱۷۶ هزار تن داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش وزنی ۲/ ۰ درصدی و افت ارزشی ۶/ ۱۱ درصدی را تجربه کرده است. در نیمه نخست امسال پلی‌اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص کمتر از ۹۴ درصد بیشترین سهم ارزشی صادرات را به خود اختصاص داده است. سهم این کالا ۷/ ۳ درصد از کل ارزش صادرات را در برمی‌گیرد.

متانول و اوره

متانول و اوره هر یک سهم ۳ درصدی را از کل ارزش صادرات در اختیار دارند و پلی‌اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص ۹۴ درصد سهمی معادل ۸/ ۲ درصد را به خود اختصاص داده است. کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده ۴/ ۲ درصد و پسته با پوست تازه یا خشک ۲/ ۲ درصد از کل ارزش صادرات نیمه نخست را به نام خود ثبت کرده‌اند. محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد غیر‌ممزوج و شمش از آهن و فولاد غیرممزوج هم هر یک سهم ۲ درصدی را از کل ارزش صادرات ثبت کرده‌اند.

شمش آهن و فولاد

شمش از آهن و فولاد غیر‌ممزوج (با کد HS متفاوت) سهم ۶/ ۱ درصدی، میله‌های آهنی یا فولادی، گرم نورد شده سهم ۵/ ۱ درصدی، پلی‌اتیلن گرید بادی با وزن مخصوص ۹۴ درصد سهم ۳/ ۱ درصدی، اتیلن گلیکول سهم ۲/ ۱ درصدی، پلی‌اتیلن گرید تزریقی با وزن مخصوص ۹۴ درصد سهم ۱/ ۱ درصدی و گوجه‌فرنگی، تازه یا سرد کرده سهم یک درصدی از کل ارزش صادرات نیمه نخست را در اختیار دارند. هندوانه تازه با ۹/ ۰ درصد سهم ارزشی، پارا اکسیلن و روی غیر‌ممزوج هر یک با ۸/ ۰ درصد سهم ارزشی، محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد غیر‌ممزوج با ۷/ ۰ درصد سهم ارزشی و رب گوجه‌فرنگی و مغز پسته تازه یا خشک هر یک با ۶/ ۰ درصد سهم ارزشی از کل ارزش صادرات نیمه نخست امسال را سپری کرده‌اند.

بتا سهم

#صادرات    #نفت    #گاز     #فولاد

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *