سه دلیل که خرید دلار را ترسناک می کند

روند کلی بازار ارز طی روزهای گذشته نزولی بوده و نرخ دلار در مقاطعی از امروز به سطوح اواخر تابستان رسید. در این شرایط برخی به دنبال آنند که اکنون وقت خرید دلار است یا نه. اما فارغ از آنکه آیا دلار به موقعیت مناسبی برای خرید رسیده یا خیر، سه عامل وجود دارد که به این دسته از افراد هشدار می‌دهد که احتیاط پیشه کنند.

هزینه بالای خطا کردن

اختلاف نرخ‌های خرید و فروش دلار در صرافی‌های دولتی که تا دو ماه پیش حدود ۱۰۰ تومان بود طی هفته‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و اکنون بیش از هزار تومان است. بنابراین اگر فردی به طور مثال ۲ هزار دلار خریداری کند و بخواهد آن را در کوتاه ‌مدت بفروشد، حتی اگر فرض کنیم نرخ ارز کاهش نیابد، متحمل بیش از ۲ میلیون تومان زیان خواهد شد. حال آنکه زیاد بودن اختلاف نرخ‌های خرید و فروش خود به این معناست که بازارساز در سطوح کمی پایین‌تر از نرخ‌های فروش موجود در بازار خریدار ارز نیست. چراکه انتظار دارد افت نرخ ارز ادامه یابد. از این رو اگر قیمت‌ها بیشتر کاهش یابند، زیان خریداران بیشتر نیز خواهد شد.

 

 سایه سنگین اخبار سیاسی

دلیل دوم ترسناک بودن خرید دلار در مقطع کنونی اما آن است که وابستگی شدید بازار ارز به مسائل سیاسی نوسانات را افزایش داده و این مسأله ریسک خرید را زیاد می‌کند. هنوز دو مسأله نامشخص پیش‌روی بازار ارز است. یکی نپذیرفتن نتیجه انتخابات آمریکا توسط ترامپ. که البته در چند روز اخیر نگرانی‌های حول آن کمتر جدی بوده‌اند. اما همچنان در ایجاد فضای نااطمینانی موثر بوده است. این فضا به داخل کشور نیز محدود نیست و بازارهای جهانی نیز هنوز نسبت به این مسأله مرددند. حتی گفته شدهسایت‌های شرط‌بندی هم به دلیل نامشخص بودن برنده انتخابات، هنوز پول افرادی را که روی رئیس‌جمهور آینده شرط بسته بودند پرداخت نکرده‌اند.

اما دومین مسأله اصلی پیش‌رو هم آینده برجام و روابط خارجه کشور است. با وجود آنکه برخی عقیده دارند که تا مدت‌ها تمرکز دولت بایدن روی مسائل مربوط به ایران نخواهد بود. اما چنانکه در روزهای اخیر نیز مشاهده شد، هر گونه خبر جدید یا اظهارنظرهای مقامات داخلی و خارجی می‌تواند در تغییر ناگهانی انتظارات فعالان ارزی موثر باشد. البته نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی کشور و آینده بودجه در سوی مقابل به دلار برای صعود فشار می‌آورد.

 

برخورد ضربتی با معامله‌گران خرد؟!

خبرهای مقابله با دلالان ارزی بار دیگر طی هفته‌های اخیر داغ شده‌اند، اما به نظر می‌رسد کم‌کم پس از دستگیری برخی دلالان عمده، گروه‌های هدف بانک مرکزی و نیروهای انتظامی در حال تغییر است. چنانکه دیروز خبری مبنی بر دستگیری یک دلال ارزی با ۳ هزار دلار (معادل حدود ۸۰ میلیون تومان) شنیدیم. رقمی که شاید بسیار کمتر از متوسط میزان سرمایه‌گذاری مردم در بازارهایی همچون ارز و سهام باشد. از این رو به نظر می‌رسد سریال دستگیری‌های بازار ارز به معامله‌گران خرد نیز رسیده و باید هنگام خرید ارز نگران این موضوع نیز بود.

بورسان

#دلار   #ارز    #صرافی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *