هم‌زمان بااینکه کرونا یکسری آگاهی‌هایی را در برخی از نقش های اجتماعی به‌وجود آورد، ضربه مالی بی‌سابقه‌ای را به صنعت، کاهش هزینه‌ها، ایجاد شفافیت و اولویت‌های فوری زنجیره تأمین انعطاف‌پذیر هم وارد کرد.

بیماری همه‌گیری کووید ۱۹ باعث افزایش آگاهی در مورد نقش‌های مهم اجتماعی و تولیدشده است. به‌خصوص در این دوره با توجه به تأمین تجهیزات پزشکی، داروسازی و سایر کالاهای اساسی این نقش‌ها پررنگ‌تر شده‌اند. مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی کلید تولید در دنیای پساکرونا را توضیح داده است.

طبق این گزارش، هم‌زمان بااینکه کرونا یکسری آگاهی‌هایی را به وجود آورد، ضربه مالی بی‌سابقه‌ای را به صنعت، کاهش هزینه‌ها، ایجاد شفافیت و اولویت‌های فوری زنجیره تأمین انعطاف‌پذیر وارد کرد.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، شرکت‌های تولیدی برای استفاده از داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل در عملیات خود و برای دستیابی به ارزش و رشد پایدار باید باهم همکاری کنند. در اینجا سه روش اصلی آورده شده است که می‌تواند با همکاری در پیرامون داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل به سود تولید باشد.

افزایش بهره‌وری

در کل کارخانه و زنجیره تأمین، رهبران جهانی تولید از تجزیه‌وتحلیل برای افزایش بهره‌وری دارایی‌ها (مثلاً افزایش زمان کار)، کارایی نیروی کار (مانند اتوماسیون فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده)، بهینه‌سازی خالص سرمایه در گردش استفاده می‌کنند.

شرکت‌ها به دنبال فرصت‌هایی برای افزایش بهره‌وری دارایی‌شان هستند. به‌عنوان‌مثال شرکت توشیبا، با یک شرکت تجهیزات تصفیه آب در سطح جهانی کار می‌کند تا عملکرد و قابلیت اطمینان خود را افزایش دهد. براساس داده‌های حسگرها که توسط اپراتورهای نیروگاه ارائه‌شده است، آنها ورودی مواد شیمیایی کلیدی را بهینه‌سازی می‌کنند. این امر به اپراتور این امکان را می‌دهد تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، جای پای خود در محیط‌زیست را بهبود بخشد.

تجربه مشتری

تولیدکنندگان همچنین برای بهبود تجربه مشتری، از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند. یک فرصت در این مورد، درمان‌های شخصی سرطان است.

به‌عنوان‌مثال، شرکت جانسون‌اندجانسون با یک اکوسیستم گسترده از ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، تأمین‌کنندگان و آزمایشگاه‌ها برای بهبود نتایج بیماران سرطانی همکاری می‌کند. همه بازیگران این اکوسیستم، اطلاعات بیماران را برای درمان سرطان‌های خاص تبادل می‌کنند.

احراز هویت محصول، نمونه دیگر این قبیل همکاری‌هاست. شرکت رالف لورن، با شرکت EVRYTHNG همکاری می‌کند تا یک محصول از کارخانه و محل تولید تا محل فروش و حتی فراتر از آن قابل‌پیگیری باشد. قابلیت مشاهده واقعی کنترل بهتری برای یکپارچگی زنجیره تأمین ایجاد می‌کند.

تأثیرات اجتماعی و زیست‌محیطی

همکاری در مورد داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن به نفع کل جامعه است. به‌طور مثال شرکت ولوو با شرکت تأمین‌کننده باتری برای اتومبیل‌های برقی خود همکاری می‌کند. با استفاده از یک راه‌حل بلاک چین توسعه‌یافته توسط شرکت Circulor، ولوو قادر خواهد بود استفاده از باتری را در کل زنجیره تأمین خود ردیابی کند. Circulor و ولوو در حال برنامه‌ریزی برای گسترش استفاده از پلت فرمی برای ردیابی انتشار دی‌اکسید کربن در این خودروساز هستند.

در مواردی مشابه، شرکت شیلات Austral هم با استفاده از اینترنت اشیا همین کار را انجام می‌دهد. در این مورد، صید ماهی از ابتدا و دریا تا بشقاب مشتری در کل شبکه زنجیره تأمین ردیابی می‌شود. بنابراین ماهی‌های این شرکت از کالایی معمولی به کاری مارک‌دار، قابل‌ردیابی و ممتاز تبدیل می‌شوند.

تلاش مشترک

به‌طورمعمول یک تولیدکننده به‌تنهایی نمی‌تواند تمام این اقدامات را انجام دهد. شرکت‌ها باید مجموعه از داده‌ها از ابتدا تا انتها مانند کل زنجیره تأمین را در اختیار هم قرار دهند. شرکت‌ها به یک مجموعه داده کامل از ابتدا تا انتها نیاز دارند.

اتاق بازرگانی تهران

#تولید  #مشتری  #بهره_وری

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *