توپخانه فروش !

امروز بازار سرمایه اسیر چارت ها شده بود و فتنه مقاومت های ترسیم شده روی شاخص کار دست او داد و فضای عرضه رادر بازار افزایش داد . ببنید به نظر طبیعی بود که بعد از یک رشد ۲۰% در اکثر نماد ها شاهد افزایش عرضه و شناسایی سود از سوی برخی سهامداران باشیم ولی ایا واقعا این یک حرکت موقت بود یا روند ادامه دارد ؟!

هر اتفاقی در بازار سرمایه میتواند رخ دهد ولی ان عاملی که ما را به رشد امیدوار می سازد حجم خوب و گردش خوب بازار است و این که ریسک های بازار به حداقل ممکن خود کاهش یافته است . ببنید ابتدا باید با خود بررسی کرد که ایا روند نزولی به پایان رسیده یا خیر .

اگر به این موضوع اعتماد و اعتقاد داشته باشید به نظر منفی های فعلی بیشتر یک اصلاح و استراحت موقت می شود و اگر اعتقادی به پایان بحران ندارید بهتر است همچنان تماشاچی باشید

چرا که بسیاری معتقدند شاخص ممکن است دوباره به اعداد حوالی ۱٫۲ بازگردد ولی کمتر ازین اعداد بعید است . این که بازار چه می شود کمی باید صبر کرد ولی تحولات بنیادی و اتفاقات ان نشان میدهد شاید یکی دو روزی استراحت پر حجم داشته باشیم و بعد دوباره مسیر خوبی را آغاز کنیم .

چارتیست ها دو سناریو برای بازار مطرح میکنند یا میتواند محدوده ۱٫۴ را پشت سربگذارد که در این صورت به اهداف جدید خود فکر میکند و یا در این محدوده درگیر می شود که به نظر این رویداد و این اتفاق برای بازار در کوتاه مدت نگران کننده نیست ولی اگر قرار بر حبش شدن در یک قفس محدود باشد نقدینگی را فراری میدهد . در مجموع هفته حساس و خاصی را پیش رو داریم به خصوص این که هم گزارش های تلفیقی و زیر مجموعه ها و حسابرسی شده ها می اید و هم گزارش های ماهانه …

اما بیایید کمی واقع بین باشیم باید از خود سوال کرد درایور این بازار چه میتواند باشد ؟!

پس از ثبات ارزی اخیر و چشم انداز کاهشی تورم و حتی احتمال کاهش آن ، بسیاری در بازار سرمایه این سوال را مطرح می‌کنند که از این پس درایور رشد بازار چه خواهد بود ما در مدتی شاهد بودیم که رشد دلار عامل اصلی رشد بازار شده و حرکات بازار را پیش می‌برد اما حالا بازار برای رشد خود باید به دنبال درایور های دیگری باشد از دید بیرون به بازار چند عامل می تواند در حال حاضر جزء عوامل موثر برای رشد باشند.

امروز در مورد دو عامل صحبت خواهیم کرد و روزهای بعد نیز به عوامل دیگری می پردازیم

یکی از مهم ترین عواملی که از دید ما می تواند در برگشت بازار سرمایه به عنوان یک عامل رشد موثر باشد اصلاح اخیر است که صورت گرفته به واقع بازار مشاهده می‌کند که برخی سهم ها ۵۰ تا ۶۰ درصد افت داشته و حالا باید مسیر جبران و برگشت را در پیش بگیرد.

این یکی از درایورهای رشد است که مکانیسم ساده‌ای دارد و بسیار جالب عمل می‌کند و می‌بینیم که در بازار بسیاری از صنایع و شرکتها حتی بدون در نظر گرفتن تحولات بنیادی در مسیر رشد قرار دارند که همین جا باید نکته تکمیلی را نیز به آن اضافه کرد که در نقاطی از رشد که این حس اصلاح سنگین از بین رفت سهم ها برای ادامه مسیر باید دلایل قوی داشته باشند از حالا در چینش پرتفوی خود این موضوع را لحاظ کنید که بعد از رسیدن به یک ثبات نسبی مسیر بعدی قرار است با چه اهرمی طی شود …

اما عامل دومی که به نظر این روزها بیشتر خود را نشان داده و مسیر بازار را هدایت می کند بازارهای جهانی است قطعاً بازارهای جهانی برهمه بازار فرمانروایی نخواهد کرد اما بخش‌های مهمی از بازار که شاید ۶۰ و ۷۰ درصد آن را در بر بگیرد با رشد بازارهای جهانی مسیر مطمئن تری را طی می کنند رشد نفت مس فولاد روی آلومینیوم سنگ آهن و غیره که همه در مسیر بهبود بازار هستند اتفاق مهمی بوده که به زودی اثرات خود را با قدرت بیشتری در وضعیت مالی و صورت های مالی شرکت ها نشان میدهد و این یک اتفاق مهم و مثبت برای کلیت بازار است.

و اما امروز …

مطابق روال سلسله مطالب پس از بایدن … صنعتی که امروز برای دوران بعد از بایدن بررسی میکنیم صنعت بانک است ببینید در مورد صنعت بانکداری حرف و شایعه زیاد است شاید مقداری شبیه خودرویی ها باشد با این تفاوت که شرایط بنیادی بسیار بهتر و متفاوت تری دارد به نظر می رسد در بازار بانکی ها با رفع تحریم ها می توانند دو اثر مهم را دریافت کنند:

اثر اول اثر تاثیرات ارتباط بیرونی است که تحریم‌ها باعث می‌شود مبادلات بانکی افزایش یافته و شرایط خوبی را از این نظر داشته باشید.

در سوی دیگر رونق اقتصادی داخل کشور نیز می تواند در بهبود عملکرد بانک ها موثر باشد اما عواملی که درست به مانند خودرو در این صنعت نیز حکمرانی می کند جو روانی حاکم بر بازار است که گروه بانک میتواند با رفع تحریم ها شرایط بهتری را تجربه کند البته برخی بانک ها که فعالیت‌های ارزی متعددی دارند قطعاً سود خواهند برد اما در کوتاه مدت این موضوع خود را نشان می‌دهد و به مدت زمان بیشتری نیاز است .

بتا سهم

#گزارش_بازار    #چارت    #تحلیل_تکنیکال     #رونق_اقتصادی     #بازار_جهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *