گزارش بازار امروز چهارشنبه ۵ آذر ۹۹

سور به اصلاح !

امروز بازار سرمایه درست شبیه یک بازیگر بسیار حرفه‌ای عمل کرد که انگار سالهاست تجربه این روزها را دارد بسیار با متانت آرام و پوکر فیس به شرایط نگاه کرد و درست در بهترین زمان سور خوبی به فروشنده ها زد و ورق بازی را به نفع خود تغییر داد.

امروز بازار سرمایه در کشاکش خبرهای خوبی که رسیده بود یک برگشت منفی به مثبت قوی تمیزو حساب شده را تجربه کرد تا فضای خوبی را برای همگان ترسیم کند حقیقت امر مثبت امروز را نیاز داشتیم به دلایل متعدد باید بازار امروز مثبت می‌بود که یکی از مهمترین آن این بود که در فرایند آشتی‌کنان بین جریان پول و بازار خللی ایجاد نشود و بدبینی ها تشدید نگردد و مثبت امروز باعث شد تا همچنان امیدواری به بازار بیشتر و ورود جریان پول ادامه داشته باشد.

از حق نگذریم خبرهای خوبی هم به بازار رسید

از رشد نفت گرفته تا ثبات دلار ،از زمزمه تغییر در طرح فولادی تا بودجه بدون ترکش برای بازار سرمایه، رشد فلزات تا کاهش تنش های سیاسی بی شک بازار سرمایه اگر امروز با شنیدن این خبرها منفی می‌شد یک سیگنال ناخوشایند را برای همه مخابره می کرد هرچند این میان شستا اردک‌زشت بازار شده بود و خود را به آب و آتش می زد تا از این شرایط منفی فاصله بگیرد در مورد شستا یک سینه سخن داریم اما فعلا سعی می کنیم پیش برویم ولی حداقل این را بگویم و نظر سهامداران خرد را به عزیزان منتقل کنیم که بدانید از عملکرد شستا بسیاری ناراضی هستند.

در این میان چن نکته وجود دارد

نکته اول برخی انتظار دارند بازار دوباره به روزهایی که شبیه روزهای اردیبهشت و تیر بود باز گردد چه کسی بدش میآید بازار مثل آن روزها آن فایر باشد اما احساس میکنیم آن ممه را لولو برده و بازار فعلی با دوز ضعیف تر و زماتی طولانی تر و حرکتی اعسته تر آن الگو را تکرار خواهد کرد ما سعی می کند حرکات و گام های خود را بسیار حساب شده و البته قوی بردارد.

اتفاقا این بهترین کار است که بازار روی اصول حرکت کند اصولی که بیس بنیادی داشته و وقتی دلایل بنیادی برای آن وجود داشته باشد برگشت و منفی شدنش هم با حساب کتاب تر خواهد شد نکته دوم برمی‌گردد به همین اصول بنیادی اعم‌از دلار و‌جهانی و …

یا به عنوان مثال گزارش های ماهانه .حقیقت امر ماهانه از آنچه فکرش را می‌کردیم بهتر بوده و شرایط خوبی را به وجود آورده است به عنوان مثال دقایق پایانی وضعیت پتروشیمی‌ها را نگاه کنید مستقیما ناشی از وضعیت خوب گزارش آنها صورت می گرفت و این اقدام بسیار مهمی است که گزارش‌ها بتوانند شرایط خوب و امیدوارکننده را برای ماه های پیش رو و با اندکی افزایش برای سال پیش رو داشته باشند بازار میتواند از نظر بنیادی استحکام و قوام و دوام خوبی پیدا کرده و پی به ای بگیرد گزارش هاز ابان را فکر میکردیم ضعیف باشد اما انصافاً شرایط خوبی را در گزارش ها داریم.

نکته دیگر که به ذهنمان رسید و در این دو روز بسیار آشکار و روشن و پدیدار بود

این است که معاملات خرد در بازار در حال افزایش است و این یک اتفاق بسیار خوب برای بازار خواهد بود این دو روز این افزایش معاملات خرد یک پالس بسیار خوب و مثبت برای بازار سرمایه به شمار می رود و ما نیز از همین موضوع یک بحث را مطرح خواهیم کرد.

همه ما چند وقت پیش یا بهتر است بگوییم چند ماه پیش در یک پویش همگانی مشغول ساختن خانه هایی با آجر سرمایه های خرد در بازار سرمایه بودین اما آخر عاقبت این ماجرا خوب از آب در نیامد کسی که خودش همه را دعوت به ساختن خانه کرده بود یک روز یا بهتر بگوییم چند روز با بلدوزر به جان دیوارهای این خانه افتاد و هرچه ساخته شده بود خراب کرد …

آنچه ما خشت به خشت در این بازار ساخته بودیم عمارت جذابی شده بود به نام اعتماد و آن چیزی هم که ویران شد همین اعتماد بود و به قول شاعر حالا ما ماندیم و این ویرونه ها جای اشک و خالی دیوونه ها

اما نباید ناامید بود اصلاً ناامیدی خود شیطان است و به نظر باید دست به کار شد … اما از کجا باید آغاز کرد؟؟

اعتقاد داریم از همان جا که کار اغاز شده بود پیش می‌رود و به نظر میشود دوباره مسیری که یک بار طی کردیم را دوباره طی کنیم. در این مسیر شک‌نکنید عرضه های اولیه یکی از آن ملات های خوب برای ساختن دوباره دیوار هاست.

منتهی باید نهایت محافظه کاری و دقت در عرضه های اولیه صورت گیرد تا سهم هایی به بازار بیایند که مصداق بزن در رو پول از بازار خارج کردن نباشد دیدیم که دولت و یا نهادهای شبه دولتی با همین ابزار عرضه اولیه چه بلایی سر سهامداران آورده اند و هنوز بازار جای درد شستا را حس میکند . مدلهای ارزش گذاری باید تغییر کند باید حداقل ها لحاظ شود .دور قبل ما پاداش زیادی را به کسانی که سهم عرضه کردند دادیم ولی آنها اعتماد را از ما ربودند به نظر باید گام های درست و صحیح برای این موضوع برداشت و این موضوع یک بار دیگر در بازار آغاز شود حضور دوباره مردم در عرضه های اولیه می‌تواند فرآیند آشتی جریان پول را نیز تسریع و تصدیق کند.

اما در سلسله مطالب گذشته در مورد صنایع امروز به سراغ یکی از مهمترین صنایع خواهیم رفت که احساس می کنیم از دل انتخابات امریکا این صنعت برنده شرایط بوده .

صنعت پتروشیمی صنعتی که تا صبح می توان در مورد آن و اثرات رفع تحریم صحبت کرد صنعتی که محصولاتش مشتریان خاص خود را داشته و همیشه تقاضا برای محصولات پتروشیمی ایران وجود داشته است شاید بسیاری بر این باور باشند که صنعت پتروشیمی با رشد دلار می توانست فاز بهتری بگیرد.

اما معتقدیم ریسک‌های این صنعت با وجود ترامپ چندین و چند برابر میشد و حالا در صورت رفع تحریم ها و گشایش های اولیه اتفاقات بسیار مهمی می تواند رخ دهد سرمایه گذاری گسترده در طرح و توسعه و داه اندازی یکی از آنهاست انتقال جریان پول ،کاهش هزینه حمل، بیمه ،مشتری‌ یابی بهتر، کاهش تخفیفاتی که می‌دادند تا تحریم‌ها دور زده شود و موارد دیگر اثرات بسزایی در فروش این شرکت ها خواهد داشت .

به نظر جریان پتروشیمی یکی از مهم ترین و خاص ترین صنایع پس از دوران رفع تحریم خواهند بود که با اندک ثبات ارزی در دلار نیما فضای آنها می تواند تغییرات مهمی را داشته باشد از همین رو در صورت ثبات قیمت نفت و دلار نیما و شرایط رفع تحریم ها اگر دولت دست اندازی خاصی در این گروه نکند و نرخ خوراک را ناگهان تغییر ندهد با افزایش سرمایه گذاری ها و بهره برداری طرح های توسعه می توان شاهد رونق بسیار خوب این گروه در دوران پس از تحریم شد

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *