۱) دلار حواله سنا ۲۴٫۱۱۷ تومان، دلار بر اساس درهم ۲۵٫۶۹۵ تومان، دلار اسکناس ۲۵٫۸۵۰ تومان. متشکل ارزی ۲۵٫۳۴۵ تومان.

۲) ارزش معاملات روز دوشنبه ۲۵٫۸همت بود. خروج پول ۶۸۱میلیارد تومان ثبت شد. حقیقی ها بانکی خریدند، حقوقی ها پتروشیمی. وتجارت، خساپا، وبصادر بیشترین ورود پول حقیقی را داشت. خودرو، شپنا، تاپیکو، شغدیر مورد حمایت حقوقی بود.

۳) در بورس کالا، استایرن بوتادین رابر ۴۳۹میلیون ريال، PVC هر تن ۳۰۵میلیون ريال، روغن پایه SN500 هر تن ۱۷۱٫۶ میلیون ريال، مس مفتول هر تن ۲۰۱۶میلیون ريال، ورق گرم ۱۴۷میلیون ريال، ورق گالوانیزه فجر ۲۱۸میلیون ريال.

۴) در سطح بازار جهانی شاخص دلار منفی است و کامودیتی ها تقریبا در ثبات. بحث ها در خصوص بسته جدید حمایتی در آمریکا وجود دارد که در صورت تصویب می تواند شاخص دلار را به زیر ۹۰ واحد هدایت کند. این پول پاشی ها منجر به تقویت کامودیتی ها شده است.

۵) آرمان، خفنر، بکاب … در خصوص افزایش سرمایه اطلاعیه جدید دادند.

۶) قیمت فولاد صعودی دیگر را به ثبت رساند. شمش ۵۰۳، میلگرد ۵۵۰، اسلب ۵۸۰ و ورق گرم ۶۵۵ دلار شد. علت فاصله اسلب از شمش این است که اسلب تبدیل به ورق می شود و رشد ورق نشان می دهد که تقاضا برای تولید خودرو و لوازم خانگی در دنیا تقویت شده است.

۷) همایون دارابی می گوید “رشد دوره جدید بورس متفاوت با دوره های دیگر است. رشد جدید بورس، «تحلیل محور» است و از هم اکنون شاهد اقبال معامله گران به سهامی هستیم که دورنمای تحلیلی یکساله تا دو ساله آنها مثبت است.”

۸) یک تحلیلگر بازار می گوید “با شروع سال ۲۰۲۱، بازار مس به بالاترین کمبود عرضه خود در یک دهه اخیر وارد می‌شود (حدود ۳۷۲ هزار تن)؛ این روند در سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت (۱۵۳ هزار تن) و در سال ۲۰۲۳ به سمت توازن می‌رود (اضافه عرضه ۳۵ هزار تن). “

۹) عضو کمیسیون برنامه و بودجه می گوید ” احتمال دارد بودجه در کمیسیون تلفیق زیر و رو شود اما اگر با جزییات اندکی به صحن بیاید کلیات آن رد شده و تصویب نمی‌شود.”

۱۰) میانگین ارزش معاملات خرد بازار در این هفته نیز نسبت به دو هفته قبل ازان مسیر صعودی داشته و از ۲۰ همت عبور کرده است.

۱۱) وزارت اقتصاد قصد دارد که تمامی شرکت های بیمه ای را به انجام افزایش سرمایه ملزم کند. حداقل سرمایه در گذشته ۱۵۰میلیارد تومان، ۲۵۰میلیارد تومان و ۴۰۰میلیارد تومان بر اساس تعهدات و اتکایی بود. حالا با این وضع قیمت دارایی ها و تورم، پیش‌نویس تعیین حداقل سرمایه به هیات دولت ارائه شده است.

۱۲) خچرخش افزایش نرخ گرفت.

۱۳) فملی بازارگردان خود را شناخت. حداقل حجم معاملات ۲۲٫۱میلیون سهم در روز توسط بازارگردان خواهد بود.

۱۴) حسینا در خصوص قرارداد چابهار خود شفاف سازی کرد و عدد رقم داد.

۱۵) نیروگاه‌های مقیاس کوچک لور و تنگوان اندیمشک به ظرفیت هر کدام ۲۵ مگاوات، توسط رمپنا به بهره برداری رسید.

۱۶) وجیه‌اله جعفری رئیس جدید هیئت عامل ایمیدرو شد. وی رابطه خوبی با مدیران عامل کگل، فملی و میدکو دارد و در واقع از مدیران با سابقه صنعت است.

۱۷) پس از اعلام شفاهی دولت چین مبنی بر ممنوعیت واردات کنستانتره مس از استرالیا، تعدادی از کشتی های استرالیایی که حامل کنستانتره مس به چین بوده اند کماکان در بنادر این کشور گرفتار شده و سرگردانند.

۱۸) مصرف گاز به ۵۳۰میلیون مترمکعب در روز رسیده و انتظار می رود در هفته های بعدی به ۶۰۰میلیون برسد.

۱۹) سنگ آهن ۶۲درصد به رقم باورنکردنی ۱۴۷٫۵ دلار رسید. انجمن آهن و فولاد چین و سازمان بورس دالیان نسبت به رشد فزاینده قیمت سنگ آهن هشدار داد.

۲۰) بازده معادل بانکی اخزا که ۱ سال به سررسید آن مانده ۱۶٫۳درصد است.

۲۱) مهرداد کریمخانی می گوید “سطح ذخایر فولاد این کشور علی‌رغم ثبات تولید، با کاهش مواجه شده است. “

۲۲) مهرداد کریمخانی می گوید “بسته اقتصادی آمریکا جهت حمایت از خانوارها احتمالا ۹۰۸میلیارد دلار است و به تصویب می رسد”

۲۳) سطح ذخایر ارزی چین در نوامبر به رقم ۳۱۷۸ میلیارد دلار رشد کرده که از برآورد ۳۱۵۰ میلیارد دلاری کارشناسان بیشتر است.

۲۴) صادرات چین در نوامبر در مقایسه سالانه به میزان قابل توجه ۲۱٫۱% رشد کرده و بالغ بر ۲۶۸٫۰۷ میلیارد دلار شده است که بالاترین میزان تاریخی آن محسوب می‌شود.

۲۵) همتی می گوید “بانک مرکزی نرخ سود را مدیریت و با رکود مبارزه می‌کند. از ابتدای سال تاکنون ۲۶.۵ میلیارد دلار صادرات و ۲۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است.”

۲۶) زامیاد تولید خودروهای جدید و افزایش تیراژ آن ها را آغاز کرده است.

۲۷) سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای نسبت به تصمیم ایران برای نصب سه آبشار سانتریفیوژهای جدید در نطنز ابراز نگرانی کردند. (باز شروع شد این جمله تکراری و شنیدنش با صدای کسرا ناجی)

موفق باشید. ۱۸ آذر ۱۳۹۹

ولید هلالات

#بورس    #ارز    #صادرات    #دلار

ارزش معاملات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *