گزارش بازار امروز سه شنبه ۱۸ آذر ۹۹

واکسن بازار …

امروز بازار سرمایه یک روز پویا را داشت پویا ازاین نظر ، با این که منفی بود ،حس تلخی از سوی بازار برای کسی مخابره نمی شد و میتوانست فضای خوبی را برای بازار ترسیم کند انگار همه از این مدل شرایط بازار و این که پر حجم و قوی و محکم گام برمیدارد راضی هستند حالا ممکن است در این میان برخی سهم ها یک روز منفی و روز دیگر مثبت باشد … اصلا گزارش بازار امروز ما بر همین مبناست و برای اولین بارنکته ای خاص و یا بهتر است بگوییم رویدادی خاص در ان بیان می شود که نشان میدهد برخلاف رفتارهای رالی اخیر که با ابزارهای عجیب و راه های غیرمنطقی در پی کنترل بازار بودند این بار این کنترل حرفه ای تر خاص تر و در نهایت مطلوب تر و مفید تر خواهد بود …

چند وقت پیش

مسئولیت مهمی به من سپرده شده بود!! تامین غذای یک مهمانی !! قرار بود در آشپزخانه حواسم به دیگ‌زودپز باشد چرا چون دچار ایراداتی شده بود که سوپاپ آن خوب کار نمی کرد و باید در تایم مشخص من نقش سوپاپ را ایفا می کردم و شاید با کمی جابجا کردن و کم و زیاد کردن شعله شرایط را تغییر می دادم و تحت کنترل در می آوردم … امان از این فضای مجازی !!

موبایل به دست مشغول خواندن گروه ها و مطالب بودم که ناگهان با اتفاق عجیبی مواجه شدم با صدای عجیب بخار آب با شدت به هر طرف پخش می‌شد و محتویات داخل زودپز هم به شکل بخار و آب روی سقف و زمین جاری بود! گند زدن به غذا و برنامه یک طرف ، ترس این بخارها هم طرف دیگر که حسابی ترسناک بود … البته با کثیف کاری که شده بود گندی زدم که آن سرش ناپیدا بود … فقط به چه دلیل ! سوپاپ درست کار نمیکرد و حواس پرت ما باعث شد تا این جریان هیجانی جوشش درون دیگ تبعات بیرونی داشته باشد !!در حالی که اگر کنترل میشد میتوانست یک غذای خوشمزه و بازی برد برد باشد .

طی دو الی سه روز گذشته اتفاقاتی در بازار رخ داده است که می‌تواند نشان‌دهنده تحولات جدیدی در بازار باشد

تحولاتی که شکل خاصی از هدایت یا کنترل از راه دور را در بازار نشان می دهد قطعا مطمئن نیستیم و نظر شخصی است اما طبق برخی شایعات و خبرهای رسیده طی سه الی چهار روز گذشته برخی حقوقی‌ها با هماهنگی های بسیار منطقی و منظم ، به واسطه کنترل هیجانات بازار و برخی سهم ها در بازار فروشنده بودند و طی روزهای اخیر این فروش حتی شدت گرفته بود نکته بسیار مهم این است که این فروش ها برخلاف دفعات قبل که به خاطر نوسان گیری از بازار صورت میگرفت این بار جنبه نوسانی نداشته و تا حدودی هماهنگ شده بوده و به نظر در جهت کنترل بازار و یا کنترل هیجانات آن شکل گرفته است . بحث ما اتفاقاً برعکس بسیاری از دوستان این است که این یک حرکت خوب برای بازار است.

وقتی حقوقی های ما بی دانش و تماشاگر و بی حس هستند به نظر وجود چنین جریان هایی لازم است … ما نیاز به این اتفاقات داریم همه شاهد بودیم !

بسیار حقوقی سهم هایی که در مثبت رالی ابتدای سال تا مرداد در حال تفکر و تماشا بودند و نفروختند ، منفی بازار خریدار نبودند چون پول نداشتند و حالا در مثبت فعلی هم فروشنده نیستند چون استراتژی درستی ندارند ! در واقع این عزیزان تماشاچی های خوبی برای بازار هستند … وقتی یک حقوقی این طور رفتار میکند به نظر شما فرقشان با تماشاچی های ورزشگاه آزادی چیست ؟؟! فقط آنها کمی با شیر سماور و داور آشنا تر هستند و این دوستان به رسم کت و شلواری که تنشان است و مدرکی که دستشان کمی خاص تر عمل میکنند …

به نظر این رفتار حقوقی ها که در مثبت به شکل پلکانی آرام فروشنده باشند و در منفی ها خریدار ،اتفاق مهمی است که پویایی بازار را بیشتر میکند و از هیجانی شدن ان جلوگیری میکند .

و البته دو نکته باید در آن رعایت شود نکته اول این است که برآیند این عملیات باید در جهت ارزندگی سهم باشد و وگرنه جایی از بازار سیلی میخورد و نکته دوم جریان خروج پول را رقم نزند .

این دو نکته بسیار مهم در این فرایند و این عملیات است و حقوقی که در دارایی خود به این شکل جریان نقدینگی را هدایت کند به نظر کار منطقی و اخلاقی انجام داده است اتفاقاً رفتار امروز و دیروز خریداران عمده حقوقی موید همین مطلب بود که آنها به خوبی در منفی ها هوای بازار را داشته و این کمک بزرگی برای بازار است که اول از همه از هیجان دور باشد و دوم اینکه بتواند برای هر دوره رشد انرژی قوی داشته باشد

اگر این اتفاق به شکل درستی رخ بدهد به نظر اولین و مهمترین درس از بحران اخیر گرفته شده و اینکه بازار باید متعادل و با سرعت نرمال پیش برود تا اتفاقات عجیبی را شاهد نباشند درست شبیه همان زودپز و دیگ بخار تصور کنید اگر سوپاپ اطمینان این دیگ خراب باشد ناگهان اتفاقاتی رخ می دهد که تبعات آن ممکن است کل بازار را در بر بگیرد.چنین روزهای منفی و پر حجم نقش این سوپاپ اطمینان را ایفا کرده و به محکم تر شدن روند صعودی کمک میکنند . البته بازهم تاکید میکنیم باید در خط ارزندگی باشند و از ان فاصله نگیرند .

در نتیجه باید گفت این مفید ترین اتفاق این روزهای اخیراست و بهتراست بازار با ابزار و دست های خود بازار کنترل شود و این مفید ترین مدل است که میتواند حرکت رشد بازار را بهتر و فضا را خوشحال تر نشان دهد .

بازهم کمی پر حرفی شد … ولی روزهای مثبت اتی به این روزهای منفی و رفتار برخی سهامداران بیشتر توجه کنید ..

در مورد بحث صنایع … در مورد صنعت حمل و نقل سوال کردند نمی‌دانم به واقع خیلی نمی‌شود این صنعت را تجزیه و تحلیل کرد اما چون به درخواست دوستان است به دیده منت نظر خود را بیان می‌کنیم . از دید بنده گروه حمل و نقل به دو دسته تقسیم می شوند دسته اول گروهی با محوریت حمل و نقل داخلی است که برخی شرکت ها نظیر حریل توریل حتوکا ،حفارس و … حتوکا و غیره را در بر می گیرد .

احساس نمی کنیم که تغییرات شگرفی در سود این شرکت ها به وجود آید البته اندکی ظرفیت کسب و کار آنها افزایش خواهد یافت اما گروه حمل و نقل در بخش دوم به نظر میتواند دستخوش تحولات بالایی باشد شرکت های نظیر حکشتی حتاید حسینا که البته برخی از آنها خدمات بندری هستند اما به هر حال در این گروه تقسیم بندی می شوند به نظر رفع تحریم ها روی یکی از صنایعی که می تواند اثرات خوبی داشته باشد بخش حمل و نقل خارجی و حمل و نقل دریایی است که با آن مرتبط است و این اتفاقات می‌تواند تاثیرات مهم و شگرفی در این صنعت داشته و رویداد خوبی برای این صنایع و این شرکتها باشند.

بتا سهم

#گزارش_بازار

بازار سرمایه / بازار سرمایه / بازار سرمایه / بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *