گزارش بازار امروز چهارشنبه ۱۹ آذر ۹۹

مسیر روشن راه …

بازار سرمایه این هفته ها کمی از چهارشنبه ها میترسد و کمتر اقدام به خرید میکند ولی انصافا امروز با حجم و جوی که وجود داشت اخر بازار را رویایی خریدند و نشان میدهد اتفاق عجیبی رخ ندهد هفته اخر آذر و اخر پاییز که قرار است جوجه های بازار را بشماریم روزهای خوبی را داریم .

حالا اهمیت اتفاقی که طی روزهای گذشته رخ داده مشخص می شود بازار سرمایه باید انرژی بگیرد و بعد حرکت کند یک نفس یک مسیر را رفتن برای بسیاری مشکل افرین است و البته بعد از مطلب دیروز بازخورد های زیادی وجود داشت و برخی سوالات مطرح بود ببنید دوستان نوشته دیروز مبنی بر هدایت و کنترل از راه دور بازار موجب ابهام برای برخی از عزیزان شده بود که این نحوه رویدادها باعث فراری دادن سهامداران خواهد شد اگر به خاطر داشته باشید عرض کردیم در مورد این موضوع دو نکته وجود دارد نکته اول این است که هر جریانی روی عدم ارزندگی حرکت کند محکوم به برگشت است .

پس عامل اول و مهم ارزندگی بود و دو عدم خروج جریان پول .

بازهم تاکید میکنیم موضوع اول یعنی ارزندگی موضوعی است که همین حالا نیز با آن درگیر هستیم و اختلاف فکری بسیاری از عزیزان با بازار بر سر همین موضوع است که قیمت‌ها در بازار توجیه نداشته و به زودی اصلاح خواهد کرد .

البته استدلال این عزیزان بر پایه چند موضوع استوار است که رکود پیش رو اصلاح نرخ ارز و … برخی دیگر پاز آنهاست که خیلی مورد قبول فعالان بازار نیست و البته تفاوت این عزیزان با بچه های بازار این است که آنها به سود سالی ۲۰ درصد اوراق قانعمی‌شوند و ممکن است در بازار بورسی ها این سود را در عرض یک ماه کسب کنند پس از زندگی مهم ترین عاملی است که به نظر حتی اگر از این موضوع دور شد این حق سهامداران عمده است و یا سایر سهامداران که نسبت به عرضه سهام اقدام کنند و این قاعده را در ذهن داشته باشید در میان مدت و بلند مدت قیمت سهم در نهایت به سمت ارزندگی پیش خواهد رفت.

در مورد موضوع دوم یعنی جریان نقدینگی

به نظر می‌رسد این موضوع باید تا حدودی توسط نهادهای ناظر کنترل گردد افرادی که می فروشند و دوباره در قیمت‌های پایین‌تر جایگزین می کنند دست بازتری برای اقدامات داشته باشند و اصل بر همین است که فروش در طول مسیر مثبت و حمایت در طول مسیر منفی مهم ترین راهکار است .

و اما امروز یک سری اظهارنظرها در بازار وجود داشت که کمی مسیر فکری برخی سهامداران را دچار اخلال کرده است .

روزهای قبل در مورد نظرات افراد صحبت کردیم و این که بسیاری معتقدند در بازار دلار کم می شود و ریال قدرتمند و خلاصه بازار هم احتمالا با افت دلار افت میکند . برخی هم درست نقطه مقابل این نظر را دارند انها معتقدنداثرات در دلار از سیاست خارجی کشور یک مولفه است مولفه های دیگر یعنی نقدینگی و مدیریت و بودجه کشور و … نیز وجود دارد که مانع از افت جدی دلار می شود . امروز هم روحانی بنده خدا گفت دلار تا ۱۱ کم می شود و البته به فاصله چند ساعت دلار در بازار رشد کرد . به یک نکته دقت کرده اید ما هنوز بعد از این همه تجربه میخواهیم به اقتصاد دستور بدهیم ؟!! .

برادر جان اقتصاد کار خود را میکندو قرار براین باشد با دستور و بند و طناب محدود شود جایی این حصار را میشکند و اتفاقا انجا این اسب چموش وحشی ترو بی رحم تر عمل میکند . در مورد دلار بی شک یکی از مولفه های اصلی و شاید بهتر است بگوییم اصلی ترین مولفه برای قضاوت و تحلیل بازار همین است .

این تحلیل ماست ممکن است اشتباه باشد ولی فکر میکنیم دلار یک موج ریز نزول روانی را در استانه برگشت بایدن به برجام ممکن است داشته باشد

ولی نرخ تعادلی دلار در بودجه جایی است که نشان میده سقوط این نرخ زیر ۲۰ و۲۱ هزار تومان تقریبا اتفاقی سخت و خاص است . صد البته همه دوست داریم دلار کم شود کالاها ارزان شود و … ولی این اوامر به دستور نمی شود در بهترین حالات خود به نظر عزیزان بتوانند با کمک تحولات سیاسی برای سال های پیش رو ثبات ارزی را برقرار کنند و تورم انتظاری را دم حجله بکشند. بی شک سال های اتی میتواند از نظر تورم و ثبات ارزی سال های خوبی باشد ولی این که دلار به قیمت های عجیبی برگرد فکر نمیکنیم این طور شود .در هر صورت هر کسی در استراتژی های خود مختار است

ولی این را هم در جمع بندی عرض کنیم که بر هیچ کس پوشیده نیست دلار یکی از عناصر مهم و تاثیر گذار بازار است که بی شک هر تغییر و هر شکل ان در بازار موثر است و به نظر روشن شدن جهت این نرخ بسیاری از جهت ها را در بازار روشن خواهد کرد …

و اما بحث اخر …

برخی از عزیزان درخواست داشتند تا در مورد صنعت هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها صحبت کنیم ببینید این صنعت را نمی شود به عنوان یک صنعت خاص ریسک ها و وضعیت ها را برایش برشمرد هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها سهامدار صنایع دیگر هستند و یک آش شله قلمکاری از همه صنایع و یا برخی از انها را در خود دارند

به نظر می رسد در حوزه سرمایه گذاری ها بررسی سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها باید بیشتر تحلیل گردد دقت کنید در بین سرمایه گذاری ها هستند شرکت هایی که سود خوبی از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها داشتند بسیاری معتقدند این سود تکرار نخواهد شد اما با بهبود بازار و وضعیت بازار می‌توان به تکرار بخشی از آن امیدوار بود از همین رو این شرکت‌ها باید بیشتر مورد توجه باشند چرا که انباشته در دل خود دارد . در سوی دیگر هلدینگ ها نیز شرکت های مهمی بوده که با محوریت سهم هایی که در اختیار دارند شناخته می شوند و نکته آخر ارزش گذاری شرکت های سرمایه گذاری بیشتر بر مبنای ان ای وی و ارزش ذاتی است و این یعنی باید محاسبه این عدد را به طور مداوم داشته و با قیمت مقایسه کنیم.

بتا سهم

#گزارش_بازار    #حجم_خرید  #ارزندگی_سهم  #هلدینگ   #سرمایه_گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *