آخرین وضعیت فروش محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا تشریح شد

معاون فروش و بازاریابی فولادمبارکه در خصوص آخرین وضعیت توزیع و فروش محصولات این مجموعه در بورس کالا توضیح داد.
طهمورث جوانبخت با تاکید بر اینکه طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار، توزیع محصولات بر اساس سیستم عرضۀ مستقیم در بورس و مچینگ تنظیم و اجرایی شده، به شائبه‌های بسیاری درخصوص فروش محصولات فولاد مبارکه از طریق سامانه مچینگ بود اشاره کرد و گفت: طبق آخرین مصوبه اعلام‌شده از سوی ستاد تنظیم بازار، میزان فروش محصولات فولاد مبارکه در بورس و مچینگ مشخص‌ شده و تا ابلاغ شیوه‌نامۀ جدید دولت نیز از سوی هیچ ارگانی از جمله وزارت صنعت اعلام نشده که فولاد مبارکه حق فروش در مچینگ را ندارد بلکه عکس این قضیه بوده و تا قبل از شیوه‌نامه براساس دستورالعمل‌های وزارت صنعت، فولاد مبارکه ملزم بوده روال جاری را ادامه دهد.
فولاد مجری مصوبات دولت و ستاد تنظیم بازار.

وی با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه همواره مجری مصوبات دولت و ستاد تنظیم بازار بوده ، گفت: فولاد مبارکه همیشه مصوبات این ستاد را ۱۰۰ درصد اجرا کرده چراکه بر اساس این مصوبات، فولاد مبارکه توزیع را بر اساس سیستم عرضۀ مستقیم در بورس و مچینگ تنظیم و اجرایی کرده است.

به گفته وی طبق آخرین مصوبۀ تنظیم بازار که در اسفند سال ۹۸ اعلام شده، فولاد مبارکه باید ۴۰ درصد محصولات گرم را در تالار بورس عرضه کند و ۶۰ درصد باقیمانده را از طریق سیستم مچینگ به فروش برساند. همچنین در خصوص محصولات سرد نیز ۲۰ درصد در تالار بورس عرضۀ مستقیم و ۸۰ درصد نیز به‌صورت مچینگ به خریداران فروخته شود.

جزییات فروش در مچینگ

این مقام مسئول درباره فروش در سامانۀ مچینگ نیز این گونه توضیح داد : ابتدا فولاد مبارکه بصورت عرضۀ مستقیم در تالار بورس، محصولات موردنظر را کشف قیمت کرده و در عرضۀ هفتگی براساس همان قیمت کشف‌شده در بورس، محصول را در مچینگ یا همان عرضه اختصاصی به فروش می رساند. در واقع بورس کالا محلی برای کشف قیمت است اما نمی‌تواند محل مناسبی برای توزیع باشد و آن را به‌خوبی انجام دهد بنابراین فولاد مبارکه از قانون تخطی نکرده و بر اساس آخرین مصوبۀ ستاد تنظیم بازار عمل کرده است.

جوانبخت ادامه داد: سیستم مچینگ فولاد مبارکه به این شکل است که با عرضۀ محصول در تالار بورس در ادامۀ مسیر فروش، درصد مشخص‌شده از محصولاتی که قرار است در مچینگ عرضه شود با همان قیمت کشف‌شده در بورس به فروش می‌رسد و این فروش اختصاصی در مچینگ در بورس ثبت می‌گردد. به این ترتیب ۱۰۰ درصد محصولات فولاد مبارکه در بورس عرضه و ثبت می‌شود. البته مصوبات دولت هیچ‌وقت شرکت را به ثبت فروش اختصاصی (مچینگ) در بورس ملزم نکرده بود اما با توجه به شیوه‌نامه، اگر قرار باشد همۀ محصولات در بورس عرضه شود حتما این کار انجام خواهد شد.

مشتری های خاص فولاد عضو بهین یاب نیستند

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و لوازم‌خانگی خریداران محصولات خاص فولاد مبارکه هستند، گفت : اما این شرکت ها نیاز خود را از طریق سامانۀ مچینگ تهیه می‌کنند در سامانۀ بهین یاب عضو نبودند. حال اگر فولاد مبارکه از طریق سیستم مچینگ محصولات را عرضه نمی‌کرد این شرکت‌ها برای تأمین نیاز دچار مشکل می‌شدند. این در حالی است که از تیر سال جاری این شرکت‌ها ملزم شده‌اند در سامانه بهین‌یاب عضو شوند اما تا به امروز این کار را انجام نداده‌اند.

به گفتۀ جوانبخت، حدود ۵۰ درصد شرکت‌ها در صنایع پایین‌دستی فولاد کد بهین‌یاب نداشتند که از تیر سال جاری معاونت امور صنایع وزارت صنعت آنها را ملزم کرده عضو بهین یاب شوند. آخرین مهلت برای این شرکت‌ها به‌ویژه خودروسازان تا پایان آذرماه است تا در این سامانه ثبت‌نام کنند. شیوه‌نامۀ دولت به‌دلیل اعمال تغییرات و اعتراضاتی که صورت گرفته هنوز به ابلاغ رسمی نرسیده که بخواهیم تمام محصولات را در بورس عرضه کنیم. البته تمامی محصولات عرضه‌شده در مچینگ در بورس ثبت می‌شود. اگر شیوه‌نامه به همین شکل فعلی ابلاغ شود فولاد مبارکه نیز ملزم است که محصولات استاندارد را در بورس عرضه کند.

همفکران

#فولادمبارکه  #فروش  #مچینگ

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *