۱) دلار حواله سنا ۲۵٫۷۸۶ – ۲۵٫۸۵۹ تومان، دلار بر اساس درهم ۲۵٫۷۲۰ تومان، دلار متشکل ارزی ۲۵٫۰۰۴ تومان. دلار اسکناس تهران ۲۵٫۵۵۰ تومان.

۲)فولادی ها روز گذشته در جلسه با وزیر صمت ، دلگرم شدند! در عموم نشریه های داخلی این صنعت، مباحثی نظیر افزایش حجم صادرات، حمایت وزارت صمت و تداوم جلسات در هفته های بعدی، پررنگ شده و مثبت ارزیابی می شود. 

۳) وبرق، وایران، فجر، قرن، فاذر … نمادهایی بودند که در بحث افزایش سرمایه یک قدم رو به جلو رفتند.

۴) ارزش معاملات خرد روز یکشنبه ۱۸٫۸ همت بود. برآیند ورود-خروج نقدینگی نزدیک به صفر. حقیقی ها دارویی، غذایی خریدند. عمده خرید ها در غبهنوش، ملت، فخوز، برکت، ولبهمن، دفارا، درهآور بود. حقوقی ها بانک و خودرو خریدند و در صدر خریدها فولاد، تجارت، خودرو بود.

۵) عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می گوید “وزیر صنعت در جریان جزییات تقاضای داخل و میزان تولید قرار گرفت و بر همین اساس قرار بر این شد که ۶۰ درصد صادرات را انجام دهیم و ۴۰ درصد در بازار داخل فروش برود.” ( اگر اینطور فرض کنیم که ۴۰درصد تولید هر شرکت در بورس کالا عرضه می شود، چون عرضه کاهش می یابد، قیمت ها از کف ۸۰درصد فاصله می گیرند ازین زاویه اینکه به جای ۱۰۰درصد، ۴۰درصد عرضه شود، اثر مثبتی بر نرخ فروش در بورس کالا دارد)

۶) پارتا هم در کنار سایر لاستیکی ها خبر از افزایش نرخ داد. روز گذشته افزایش نرخ تایر بایاس تصویب شد.

۷) وزیر صمت می گوید “مایندگان مردم یک تصمیم انقلابی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تک‌نرخی کردن ارز بگیرند.” (این مساله روی بورس اثر گذاشت و شرکت های مصرف کننده دلار ۴۲۰۰تومانی سیگنال مثبت گرفتند)

۸) قیمت پایه محصولات پتروشیمی این هفته ۲۵۶٫۵۹۶ ریال اعلام شد.

۹) عضو هیات رئیسه مجلس از پاسخ مثبت دولت به نامه قالیباف برای اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ خبر داد. (۶ماه بعد … دولت همچنان در حال اصلاح است)

۱۰) شرکت ترافیگورا انتظار دارد تقاضای نفت در سال آینده به‌دلیل واکسیناسیون‌های انبوه احیا شود و قیمت این کالای راهبردی به ۵۵ تا ۶۰ دلار برای هر بشکه برسد.

۱۱) گزارش حسابرسی شبندر و شپنا از راه رسید و سود هر دو شرکت افزایش یافت.

۱۲) شرکت پتروشیمی ‌پردیس در نظر دارد در سال ۱۴۰۱ با در دسترس داشتن ۱۰ درصد تجارت اوره دنیا در بازارهای هدف خود جایگاه سوم فروش اوره در بازار برزیل را به دست آورد.

۱۳) عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، به اراده دسته جمعی در نماینده‌های مجلس برای حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال آینده اشاره کرد.

۱۴) ونفت در تلاش است تا زیرمجموعه های خود را راهی بورس کند.

۱۵) هم‌زمان با بازدید وزیر صمت از خطوط تولید ایران‌خودرو، تولید انبوه موتور جدید +TU5 محصول تارا آغاز شد.

۱۶) بانک جهانی انتظار دارد، متوسط قیمت نفت در سال آینده حدود ۱۰درصد بالاتر از سال جاری باشد.

۱۷) اعضای مجمع تشخیص و شورای عالی امنیت ملی می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنند.

۱۸) وزیر صمت از موافقت کمیته خودرو با این جمع‌بندی که بازار خودرو خود، بایستی خودش را تنظیم کرده و عرضه آن در بورس منطقی نیست، خبر داد. (عرضه در بورس کالا منتفی است)

۱۹) رهبری در سخنان روز گذشته “پرستار، فرشته رحمت بیمار است.”

۲۰) کمیسیون انرژی مجلس با انتشار اوراق سلف نفتی در بودجه مخالفت کرد.

۲۱) در پی انتشار اخباری از کشف نسخه جدید و جهش‌یافته ویروس کرونا در انگلیس شماری از کشورها پروازهای خود به آن کشور را تعلیق کرده‌اند. عربستان مرز هوایی خود را کلا بست، ایران هم پروازهای انگلیس را تعلیق کرد. واکسن‌های موجود روی کرونای انگلیسی موثرند.

۲۲) محصول سولفات سدیم شاملا از اول دی ماه فقط از طریق بورس کالا عرضه خواهد. این مساله می تواند به بهبود نرخ گذاری محصولات این شرکت منجر شود.

۲۳) اعضای انجمن فولاد چین، معتقدند قیمت سنگ آهن طی سه ماه نخست سال آینده به سقف خود می رسد. پیش بینی شده قیمت سنگ آهن سال آینده ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار هر تن باشد. (۳۰دلار بالاتر از پیشبینی های قبلی)

۲۴) وزیر بهداشت “واکسن کرونای خارجی را به‌ زودی وارد می‌کنیم و در روزهای آتی اخبار خوشی را در این زمینه اعلام می‌کنیم”

۲۵) عراق ارزش دینار را ۲۰ درصد کاهش داد.

۲۶) روز گذشته آمار فوتی های کرونا ۱۷۷ نفر بود.

موفق باشید. اول زمستان ۱۳۹۹

ولید هلالات

#وزیر_صمت #فولاد  #بان  #خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *